Hunter
Üzemanyag égetés káros anyagok nélkül
A Georgia Tech kutatói egy olyan új égőkamrát alkottak, ami számtalan eszköznél alkalmazható és legfőbb ütőkártyája, hogy szinte egyáltalán nem bocsát ki levegőszennyező anyagokat.
Az amerikai találmánynak egyszerűbb a kialakítása, mint a hasonló ultramodern égőkamráknak, ezért előállítása és fenntartása is jóval alacsonyabb költséggel történhetne. Alkalmazásait tekintve fejlesztői szerint a repülőgépektől kezdve az erőműveken át, egészen az otthoni vízmelegítőkig rengeteg helyen viszont láthatnánk.
Üzemanyag égetésre még jó ideig szükségünk lesz, éppen ezért próbálják az égőkamrákat úgy megtervezni, hogy teljes egészében elégessék az üzemanyagokat, minimálisra csökkentve a káros anyag kibocsátást, magyarázta az igen beszédes nevű Ben Zinn professzor, a Georgia Tech űrrepülés mérnöki karának feje. A meglévő égőkamrák károsanyag kibocsátásának csökkentése érdekében az üzemanyagot jókora örvénylő levegő mennyiséggel keverik elő, ehhez azonban elég bonyolult és drága berendezések szükségesek, miközben az égési folyamat gyakran instabil, ami károsítja a rendszert. Ezzel szemben a Georgia Tech berendezése külön fecskendezi be a levegőt és az üzemanyagot az égőkamrába, melynek alakja biztosítja elkeveredésüket még mielőtt az égés beindulna.
A szerkezet eredetileg a NASA számára lett kifejlesztve, most azonban, amikor a különböző korlátozások fokozatosan életbe lépnek a levegő szennyezésének megállítása érdekében, a mindennapokban is egyre nagyobb szükség van a két fő szennyező anyag, a nitrogén-oxid és a szénmonoxid minimalizálására törekvő eszközökre a közlekedésben, ez energiaiparban és számos egyéb ipari folyamatban.
Balra egy hagyományos égőkamra, melybe a levegő és az üzemanyag keverékként kerül be, míg jobbra a Georgia Tech égőkamrája, ahova a kettőt külön-külön fecskendezik be
A Stagnation Point Reverse Flow Combustor (SPRFC) névvel ellátott eszközt - mint fentebb említettük - az amerikai űrügynökség rendelte meg repülőgép hajtóművei és gázturbinái NOx és CO kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében. A szerkezet 1 ppm alatti NOx,illetve valamivel kevesebb, mint 10 ppm CO kibocsátással büszkélkedhet, ami valóban jelentősen alacsonyabb más égőkamrák által előállítottnál. A Georgia Tech eszköze rendkívül széles körben, és nem utolsó sorban méretskálán alkalmazható, ugyanúgy üzemel egy hatalmas gázturbinán, mint egy otthoni vízmelegítőn.
Az SPRFC alacsony hőmérsékleten végbemenő kölcsönhatásokkal égeti el az üzemanyagot, az égőkamra jóval nagyobb területét bevonva a folyamatba, mint a hagyományos eljárások. Így a magas hőmérséklet kizárásával, valamint a reagensek és az égéstermékek jobb eloszlásával az eszköz jelentősen kevesebb NOx és CO szinteket produkál, egyben több energiát termel és elkerüli azokat az instabil helyzeteket is, melyek a jelenlegi alacsony kibocsátású égőkamrákat jellemzik.
Az amerikai találmánynak egyszerűbb a kialakítása, mint a hasonló ultramodern égőkamráknak, ezért előállítása és fenntartása is jóval alacsonyabb költséggel történhetne. Alkalmazásait tekintve fejlesztői szerint a repülőgépektől kezdve az erőműveken át, egészen az otthoni vízmelegítőkig rengeteg helyen viszont láthatnánk.
Üzemanyag égetésre még jó ideig szükségünk lesz, éppen ezért próbálják az égőkamrákat úgy megtervezni, hogy teljes egészében elégessék az üzemanyagokat, minimálisra csökkentve a káros anyag kibocsátást, magyarázta az igen beszédes nevű Ben Zinn professzor, a Georgia Tech űrrepülés mérnöki karának feje. A meglévő égőkamrák károsanyag kibocsátásának csökkentése érdekében az üzemanyagot jókora örvénylő levegő mennyiséggel keverik elő, ehhez azonban elég bonyolult és drága berendezések szükségesek, miközben az égési folyamat gyakran instabil, ami károsítja a rendszert. Ezzel szemben a Georgia Tech berendezése külön fecskendezi be a levegőt és az üzemanyagot az égőkamrába, melynek alakja biztosítja elkeveredésüket még mielőtt az égés beindulna.
A szerkezet eredetileg a NASA számára lett kifejlesztve, most azonban, amikor a különböző korlátozások fokozatosan életbe lépnek a levegő szennyezésének megállítása érdekében, a mindennapokban is egyre nagyobb szükség van a két fő szennyező anyag, a nitrogén-oxid és a szénmonoxid minimalizálására törekvő eszközökre a közlekedésben, ez energiaiparban és számos egyéb ipari folyamatban.
Balra egy hagyományos égőkamra, melybe a levegő és az üzemanyag keverékként kerül be, míg jobbra a Georgia Tech égőkamrája, ahova a kettőt külön-külön fecskendezik be
A Stagnation Point Reverse Flow Combustor (SPRFC) névvel ellátott eszközt - mint fentebb említettük - az amerikai űrügynökség rendelte meg repülőgép hajtóművei és gázturbinái NOx és CO kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében. A szerkezet 1 ppm alatti NOx,illetve valamivel kevesebb, mint 10 ppm CO kibocsátással büszkélkedhet, ami valóban jelentősen alacsonyabb más égőkamrák által előállítottnál. A Georgia Tech eszköze rendkívül széles körben, és nem utolsó sorban méretskálán alkalmazható, ugyanúgy üzemel egy hatalmas gázturbinán, mint egy otthoni vízmelegítőn.
Az SPRFC alacsony hőmérsékleten végbemenő kölcsönhatásokkal égeti el az üzemanyagot, az égőkamra jóval nagyobb területét bevonva a folyamatba, mint a hagyományos eljárások. Így a magas hőmérséklet kizárásával, valamint a reagensek és az égéstermékek jobb eloszlásával az eszköz jelentősen kevesebb NOx és CO szinteket produkál, egyben több energiát termel és elkerüli azokat az instabil helyzeteket is, melyek a jelenlegi alacsony kibocsátású égőkamrákat jellemzik.