Napi Online

Forradalmat hozhat az égbe szökő olajár

Vérig sérti az átlagpolgárt az égbe szökő üzemanyagár és a globális felmelegedés, mert akadályozza kedvenc időtöltését, az autózást. Dühe az olaj ellen fordul, egyre inkább hajlandó fizetni minden újdonságért, ami kiiktatja életéből az olajat, s ezzel gazdasági forradalmat indíthat el.

A második olyan évet éljük, amikor az üzemanyagok ára néhány évvel ezelőtt még sokkolónak számító magasságokba emelkedett. Három éve elborzasztó volt a 300 forintos benzinár, ám tavaly óta örülhetünk, ha nem kerül ennyibe egy liter 95-ös. Hol mérsékelt égövi trópusi viharok, hol a jégkorszak - havas telek és hűvös nyarak formájában mutatkozó - előjelei, hogy az elsivatagosodás kezdetére utaló forróságok borzolják az emberek idegeit. A fejlett országok átlagpolgára azt tapasztalja, hogy az olaj, amelyre az elmúlt száz évben megszokott jóléte alapult, szembefordul vele: egyre drágább, ráadásul elégetése katasztrófával fenyeget.

A kisember reakciója dühödt. Ha lehet, olyan terméket vesz, amely csökkenti olajfelhasználását. Idén például hetven százalékkal nőtt a hibrid meghajtású autók forgalma az USA-ban, pedig ezek ott is drágák. És Toyota Priust vesz a pénzes polgár, nem pedig mondjuk Camry hibridet, mert az utóbbiból van benzines változat is, míg az előbbiből nincs, ezért a Prius az az autó, amely mindenkinek, messziről, már első látásra megmutatja, hogy tulajdonosa környezettudatos állampolgár.

Az idei évben minden cég azt akarja bizonyítani magáról, hogy mindent megtesz a globális felmelegedés ellen. A General Motors, amely 10 évvel ezelőtt feladta az elektromos autó fejlesztését, most azt ígéri, hogy az évtizedfordulóra az otthoni konnektorból tölthető villanyautóval áll elő, amellyel az átlagamerikai megjárhatja a lakása és a munkahelye közti utat. Az IBM lecserél több ezer szervert néhány nagyszámítógépre azzal a szöveggel, hogy így ugyanazt a teljesítményt sokkal kevesebb energia felhasználásával tudja elérni. Régebben azt mondta volna: jobbak a nagyszámítógépek, mint a szerverek.

Az E.On szükségét látta bejelenteni, hogy szerződést kötött olyan bojlerek - évek múlva esedékes - szállítására, amelyek nem elégetik a földgázt, hanem üzemanyagcellában árammá és forró vízzé alakítják. Az előbbi az övé lesz, az utóbbi a fürdeni vágyó lakosságé. És folytathatnánk az energiagazdaságossággal foglalkozó, egyre szaporodó internetes alportálok sztorijainak sorolását.

Emellett a befektetői tőke is felfedezte a környezetgazdaságot. Gyorsan nő a vagyonukat ebbe az ágazatba fektető alapok tőkéje, az USA-ban például az idén bő fél év alatt 4,7 milliárd dollár vándorolt a tőzsdén jegyzett napelemgyártó cégekbe. Ez több mint kétszer annyi, mint tavaly egész évben, és 2005-ben még csak 1,5 milliárd dollár volt ezt a pénz. Mindez azt jelzi, hogy nem csupán a tudósok és a mániákus környezetvédők, hanem az utca nagyon mindennapi gondolkodású embere is felfogta: valami megváltozott.

Itt már nem csak arról van szó, hogy a fekete arany birtokosai igyekeztek többet kapni az energiahordozóért, hanem arról is, hogy tényleg összedőlhet a világ. Aki mélyebben belegondol a dolgok menetébe, az könnyen beláthatja: ha pár száz millió kínai és indiai a globalizációnak köszönhetően jobban fog élni, mint eddig, például autót fog tartani bicikli helyett, akkor elvileg osztozkodni kellene velük a világ kőolajkincsén, amihez nincs elég olaj. Aki emellé a gondolat mellé még befektetnivaló pénzzel is rendelkezik, az rá fog jönni, hogy a következő húsz évben azok a gazdasági ágak fognak gyorsan növekedni, azaz nagy profitot hozni, amelyek megteremtik az energiatermelés és -felhasználás új formáit.

Mindezek az emberek biztosan számíthatnak a politika támogatására is, hiszen minden politikus pontosan tudja, hogy hosszabb távon azok az országok játsszák a világban az erősebb kutya szerepét, amelyek az aktuális technológiai átalakulás élvonalában járnak. Tehát adott a lakosság hajlandósága a technológiaváltásra és a felismerés, hogy nincs más lehetőség, mint ez, illetve adott a meggazdagodás ebben rejlő lehetősége. Íme a gyújtóanyag egy gazdasági forradalom kirobbantásához, egy új, környezetgazdasági aranyláz felfűtéséhez.

Az emberiség mindig a könnyebb ellenállás irányába mozdul. Amikor elfogytak a vadászó-gyűjtögető területek, akkor letelepült a gazdagon termő folyóvölgyekbe, hogy megtermelje, amit addig elvett a természettől. Amikor ez sem volt elég, akkor megtanulta megművelni a zordabb éghajlat alatt lévő, északabbra fekvő földeket. Előbb a fát, aztán a követ, aztán a bronzot, aztán a vasat, aztán az acélt fedezte fel magának. Előbb az állati vonóerőt használta erőforrásul, majd a faszenet, majd a kőszenet, majd a kőolajat és földgázt, majd...

Az elmúlt évtizedekben részben az energiaprobléma ösztönözte a számítástechnika fejlődését is: az elektronizálás volt a gazdasági hatékonyság növelésének legkönnyebben járható útja, ezért erre mozdultak el a fejlett országok. Azzal kezdődött, hogy ha egy vadászgép a számítógép segítségével egyszerre öt célpont ellen tudott harcolni egy helyett, akkor kevesebb kellett belőle ugyanannak a katonai célnak az eléréséhez. Folytatódott a motorok elektronikus szabályozásával, amivel 20 év alatt 20 százalékkal csökkent a fogyasztásuk, és a számítógépes tervezéssel, amivel prototípusokat, teszteket lehet megspórolni. Végül elterjedtek a vállalatirányítási szoftverek, amelyek azt ígérik, hogy segítségükkel kiszűrhetők a senkinek sem kellő áruk, elkerülhető az eladhatatlan raktárkészletek felhalmozása.

A környezetgazdaság ott fog tartani 2027-ben a mához képest, ahol a számítástechnika tart ma 1987-es önmagához képest. Akkor kezdtek elterjedni a PC-k az irodákban, így akkor érintette meg a kisembereket közvetlenül, mindennapi módon a számítástechnika, ami addig fehér köpenyes emberek titokzatos tevékenysége volt. Ma meg már nem is emlékszünk arra, milyen volt az élet számítógépek nélkül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #181
    A tegnap mondta a hírekben az MR1 (jaj de utálom ezt nevet) Kossut, hogy lesz behajtási pénz a belvárosba. Tán már jövőtől. :-((
  • halgatyó #180
    Amit írtál az nagyon nem válasz semmire. Még egyszer megkérdezem: ha ANNYIRA zavar Titeket, hogy a nagyvárosban nagy a forgalom, akkor miért nem költöztök el Ti, egy CSENDES vidéki településre?

    Erre mit beszéltél mellé? Íme:

    "1. Mert az elet nem kivansagmusor."

    Ezt a kislétszámú autóellenesnek kellene mondanod. Nem annak a 8 millió dolgozó embernek, akik az autóra szavaztak. És micsoda szavazás volt ez? Nem egy olyan szar semmi, hogy elmegyek egy 200 méterre levő szavazóbodegába és behúzkodok egy X-et némi sör-nyomással, felelősség és ÁLDOZATVÁLLALÁS NÉLKÜL!

    Ezek az autós emberek (dolgozó középosztály) AZ ÉLETÜKKEL SZAVAZTAK, százezerszer nyomatékosabban mint egy ócska papírikszelgetés vagy egy autóellenes ordítozás! Ezek az emberek sokan évekig spóroltak arra, hogyautójuk legyen, mert MEGÉRTE.

    Ez nem pusztán kényelem, hanem ezerszer több annál: ez az életet elviselhetővé tevő alkotás.

    Ha nektek, autóelleneseknek kellene hasonló áldozatot vállalni, például kiköltözni valahová, egyből nem fűlik hozzá a fogatok! Más emberre ráerőszakoljátok az áldozatot (a mozgásszabadságról való lemondást) de Ti annál sokkal kisebb áldoztot sem vállaltok fel a saját személyes példaadásotokkal.

    Másik: "2. Ha megis mindenki videki kozsegbe koltozne akkor nem maradna senki varosban. Tehat azok sem akik varosszelen autogyarban dolgoznak es autot tesznek alad."

    Azt mondd már meg, hogy nekik mért kellene kiköltözniük? Nektek kellene, akik utálják az autókat.

    Másrészt nem kell a végletekben gondolkodni: miért kellene mindenkinek kiköltözni, hogy üres legyen a város? NEM EZT írtam! Annak a végletes helyzetnek a normalizálásáról írtam, hogy az összes munkahelyet bezsúfolják Budapestre, aki munkát akar kapni, az kénytelen ide bejárni dolgozni.

    Látod, ez a válaszod iskolapéldája a demagógiának és a mellébeszélésnek. Ezzel operáltok Ti, zöldek. És a sajtóbeli hangotok igencsak sokszorosa a tényleges számarányotoknak.

    A kérdésemre az igazat kellett volna válaszolnod: azért nem költözünk ki, mert ott nincs munkahely wazze. Ha ezt írtad volna, akkor ez a hozzászólásom meg sem született volna.
  • Epikurosz #179
    A KRESZ alapismereteket kötelezően kellene tanítani már az első osztályban!

    Jut eszembe, nekem még anno tanították is. Jött a suliba egy közlekedésis rendőrtiszt, ő dumált, majd utána a suliigazgató behívta az irodájába egy kupica konyakra. Mintha tegnap történt volna...

    Hogy a mai nebulóknak oktatnak-e KRESZ-t nemtom, de szerintem nem. Hillerék szétkúrták az oktatást, miért ezt hagyták volna épen?

    A cigány gyerekeknek is, ha valahol, valakik elmagyaráznák, hogy nem ildomos közúton csóré seggel futkorászni, de még egy szál bicikliben sem, akkor talán kevesebb baleset lenne, és Olaszliszka sem esett volna meg.
  • Zenty #178
    nah igen bringásoknak minimum kresz vizsga, és gyakorlati közlekedés ismerett se ártana nekik mielőtt ki mennek a forgalomba. S
    zinte idegtépő mikor egy biciglis megy az úton. Imbolyogva, vissza pillantó tükör nélkül. Jah mert fél óránként elég egyszer hátra nézni az autósok úgy is vigyáznak rá gondolkodás aztán életrevaló... Szinte köz veszélyesek, és csodálkoznak ha autósok elcsapják őket. Ha már nem költenek bicigli utakra akkor legyen köteleztő a kresz, éy gyakorlati ugyanugy a bicigliseknél. Mert ilyen alapon a kis robogokat mi a fracnak kötelezik kreszre...?
  • Epikurosz #177
    Ott ahol a múltkor egy srácnak ellopták a mikrobuszát, kutyástól? (neten hirdette, hogy ha valaki megtalálja a kutyát, az neki elég)
  • JTBM #176
    Az Árkád túloldalán mindig vannak szabad parkolók. 10 perc séta a metró, kellemes környezetben - az Árkádon át. Az aluljáróba sem kell lemenni a csövesek közé.
    Még soha, egyetlen nap sem fordult elő, hogy ne lett volna ott szabad parkoló...
  • Epikurosz #175
    Részletek?

    Amúgy, tudtam, hogy a kínaiak előbb utóbb lépni fognak itt is (ez pld. 300.000 Ft., azért még elég drága).
  • JTBM #174
    Az Örs-ön parkolok minden nap. Ha ott neked nem sikerül találnod (ingyen) parkolót, akkor remélem, nem találkozok veled az utakon, mert vagy vak vagy, vagy vezetni nem tudsz...
  • rigidus #173
    formalyu --> formaju

    na ez utan mar megyek aludni
  • rigidus #172
    Az ember az egy olyan allatfajta, amely a termeszet csodajakent titulalt 1,6 literes kaposzta formalyu szuperszamitogepet arra hasznalja a fejeben, hogy a kenyelmeert elpusztitsa onmagat es utodait. Tehat intelligens. (nem szemelyeskedes)