Hunter

Túlélték a porviharokat a marsjárók

Hat hétnyi kuporgás után a tomboló porviharok közepette, melyek a NASA mindkét marsjárójának energiaellátását alaposan lekorlátozták, a Spirit és az Opportunity végre tovább indult. Utóbbi augusztus 21-én 13,38 métert tett meg a Victoria-kráter pereme felé.

A földi irányítás igyekszik a lehető legjobban kihasználni a fokozatosan tisztuló égboltot, a robotok mozgásba hozása ugyanis egyrészt megadja az elektronikának a károsodás elkerüléséhez szükséges hőmérsékletet, másrészt segít a nappanelekre és a műszerekre leülepedő por túlzott felgyülemlését csökkenteni.

Az utóbbi időben egyre többen kezdték temetni a két robot geológust, köztük maga az űrügynökség is. John Callas, a marsjáró projekt vezetőjének értékelése szerint az időjárási és ezáltal az energiaellátási körülmények, ha nagyon lassan is, de azért javulnak mindkét egység esetében. Az elmúlt hetekben a lehető legminimálisabb energiafelhasználást igyekeztek elérni a pasadenai irányítóközpontban, éppen csak annyit, amennyi feltétlenül szükséges a marsjárók elektronikáinak életben tartásához. Jelenleg mindkét egység visszatért a számukra meghatározott ütemtervhez és újra visszaálltak a napi kommunikációra. A viharok alatt egy héten legfeljebb kétszer vették fel a kapcsolatot a Földdel.

Az utóbbi két hétben nem alakultak ki újabb viharok az egységek közelében, ezzel együtt is tekintélyes mennyiségű, rendkívül finom por található a légkörben, ami folyamatosan száll vissza a felszínre. Az égbolt teljes kitisztulására csak hónapok múlva lehet számítani.


Az Opportunity fevétele 1271. marsi napján, amikor hat hét után újra útra kelhetett

A por leülepedése szintén nincs túl jó hatással a marsjárókra, ugyanis bőven kapnak belőle, így hiába tisztul az ég, ha a nappaneleket egyre vastagabb porréteg fedi. Az Opportunity napi energiaellátása augusztus 23-án már közel 300 wattóra volt, ami több mint kétszerese a viharok csúcspontján mértnek, de még így is csak a fele annak, amit még a porviharok kitörése előtt nyújtani tudott.

A robotot némi mozgásellenőrzést követően, ami kanyarodásból és egy kis hátramenetből állt, elindították eredeti célja, a Victoria-kráter felé, azzal a szándékkal, hogy a lankás területen megpróbáljon olyan pozícióba állni, amivel maximalizálhatja napenergia ellátását. Pénteken egy kedvező széllökés valamennyire megtisztogatta nappaneljeit, ami 10%-kal megnövelte elektromos teljesítményét, így már nem kell annyira sietni a kráterfalhoz. A kráter ezzel együtt sem marad ki az Opportunity útitervéből. Több megvizsgálandó tudományos célpontot is meghatároztak számára még júniusban, nem sokkal a viharok kitörése előtt.

Hogy az Opportunity mikor gördülhet le a kráterbe, az nagy mértékben függ attól, hogyan alakul a marsjáró energiaellátása, illetve mennyire tisztulnak meg a portól a műszerei. A Spiritnél például a mikroszkópos képalkotó lencséjén megült por miatt csökkent a műszer által elérhető képminőség, ez azonban egészen jól kompenzálható a műszer kalibrálásával. Jelenleg ennek a finomra hangolásaival kísérleteznek. A Spirit szintén 300 wattóra energiatermelésére képes, ami gyakorlatilag egy 100 wattos izzó 3 órányi működtetésére elegendő. Az Opportunity ikertestvére csupán 42 centit mozdult el eddigi pozíciójától, hogy megvizsgálhasson egy kőzetet Moessbauer spektrométerével.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrzool #63
    Most kinek kell 30 napig radioaktív hulladékon ülnie?
  • Kis-Bob #62
    Te mit szólnál, ha 30 napig kéne radioaktív hulladékon ülnöd?
  • mrzool #61
    Az atom ellen a sok paraszt zöld állandóan tiltakozik, de szerencsére 2009-ben azért elküldik az MSL-t.:) Egyébként nem annyira egyszerű ez a kérdés, teljesen más követelményei vannak egy RTG-s és egy napelemes szondának.
  • szasz85 #60
    Az egész problémát megkerülve, az lenne a legjobb megoldás ha egy kis urán vagy plutónium hajtaná őket. Akkor talán még több szondát is lehetne egyszerre küldeni, vagy éppen 2 csoportban a biztonság kedvéért. Igaz a tömeg nagyobb lenne de kevesebb helyet foglalnának, és így aligha okozna gondot némi porvihar. Valamint a napelemek hiányában masszívabbra lehetne építeni őket, és nem kéne aggódni ha esetleg valamelyik gurulna kicsit az egyik kráter lejtőjén.
  • M2 #59
    Kellene küldeni utánuk egy mexikóit, az leporolgatná őket rendszeresen pár dollárért.

    A légkör ritkasága miatt nem lehetett áramfejlesztésre se használni? Viharban kidughatnák a kis ventijüket, pörgetné a marsi szél, töltődnének az aksik.
  • Epikurosz #58
    "Még valamiféle rezgetős-vibrátoros megoldás már inkább. "

    Na, látod, nekem, amikor hallottam a gondokról egyből ez, illetve a műfütyi jutott eszembe. Én már akkor tudtam valamit, kedves valamit.
  • Kensin #57
    Ha már úgyis egy lejtőhöz akarják vinni, elengedhetnék rajta, had száguldjon a mélybe, és a menetszél majd leviszi a port.
  • valamit #56
    Másfél méter magas a hosszú nyakával meg a fejével együtt a Spirit és az Opportunity. A nélkül kb. 70 cm lehet. A napelemtáblák legnagyobb szélességei kb. 1,6*2,3 méter, maga a járgány minden irányban ennek kb. harmada szal olyan 50 cm * 80 cm-es. Lehet, hogy talicska találóbb hasonlat lett volna, de a lényegen nem változtat: lassúak is, kicsik is, ha együtt kolbászolnának kevesebbet tudnának felfedezni, mint együtt. Ráadásul bármi gond van egy konkrét helyszínen mindkettőnek kampó lehet egyszerre.
  • mrzool #55
    "Az embernagyságú részről meg annyit, hogy a nyúlványaival akkora, amúgy kb. fele vagy csak harmada. ... Persze nem pontosan, de marsjárót viszonylag kevesen láttak élőben így a fórum olvasói között"

    A jövő házában ki volt (van?) állítva egy élethű másolata. Nem kicsi. Másrészt meg lehet nézni a fotókat, amelyek építés közben készültek. Ott vannak mellett emberek is, csak hogy lássátok az arányokat.

    Mellesleg te már láttad 'élőben'?
  • kukacos #54
    Persze, de szerintem a NASA-nál sem sejtette senki, hogy a robotautó ilyen népszerű lesz... :) Mindenesetre a következőhöz már trailert is gyártottak.