Hunter
Újabb cég száll harcba az űrturizmusért
Feltámadni látszik a Rutan nevével fémjelzett SpaceShipOne győzelmei fényében elfeledett Canadian Arrow.
Az egykor még az X-díjért küzdő kanadai cég új üzleti partnerrel és egy sikeres hajtóműteszttel a háta mögött azt reméli, hogy hamarosan beléphet az űrturizmus piacára - amennyiben lehet ilyesmiről beszélni Burt Rutan vesszőfutása után. A cég bejelentette társulását a kereskedelmi űrbefektetésekben járatos Csirinyejev Katurijával, a MirCorp társalapítójával. Ez a vállalat bérelte ki a Mir űrállomást, mielőtt 2001 márciusában eltávolították pályájáról, valamint az ő nevükhöz fűződik az első űrturista, Denis Tito repülésének előkészítése is.
A megállapodás részleteit jövő héten hozzák nyilvánosságra, annyit már lehet tudni, hogy a cég PlanetSpace-re fogja változtatni a nevét. Geoff Sheerin, az Ontario központú Canadian Arrow vezetője szavaival élve végre megtalálták saját Paul Allenjüket, utalva ezzel a SpaceShipOne sikereit pénzügyileg megalapozó milliárdosra, a Microsoft társalapítójára. Bár a Canadian Arrow is ott volt az X-díjra nevezett közel két tucat csapat között, a versenysorozaton csak a SpaceShipOne repült, a többi csapat legfeljebb a szabadesési tesztekig jutott.
Az X-díj nem csupán a 10 millió dolláros fődíjról szólt, sokkal inkább arról, hogy melyik cég vághat bele egy sikeres kereskedelmi működtetésbe. Ez egészen addig tökéletesen is zajlott, míg a Virgin csoport Richard Bransonnal az élén szándéknyilatkozatot tett egy kereskedelmi űrrepülőgép flotta elkészíttetésére Rutan cégével, a Scaled Composites-szel. Innentől beléptek a képbe a különböző gátló tényezők, melyről korábbi írásainkban már részletesen beszámoltunk.
Visszatérve azonban a kanadai rakétásokhoz, nemrég sikeres hajtóműtesztet vezényeltek le. A Canadian Arrow rakétája egy német V-2 rakéta másolata. Ez ugyan eredetileg egy II. világháborús konstrukció, de először generált elegendő tolóerőt, 200 kN-t, ami már elég a kilövőállásról való felemelkedéshez. Májusban újabb tesztüzem várható. A kanadaiak remélik, sikerül elérniük 253 kN tolóerőt, ami már elegendő lenne kapszulájuk 112 kilométeres magasságba történő emeléséhez.
Részletes cikkünk az új űrkorszak születéséről
Az egykor még az X-díjért küzdő kanadai cég új üzleti partnerrel és egy sikeres hajtóműteszttel a háta mögött azt reméli, hogy hamarosan beléphet az űrturizmus piacára - amennyiben lehet ilyesmiről beszélni Burt Rutan vesszőfutása után. A cég bejelentette társulását a kereskedelmi űrbefektetésekben járatos Csirinyejev Katurijával, a MirCorp társalapítójával. Ez a vállalat bérelte ki a Mir űrállomást, mielőtt 2001 márciusában eltávolították pályájáról, valamint az ő nevükhöz fűződik az első űrturista, Denis Tito repülésének előkészítése is.
A megállapodás részleteit jövő héten hozzák nyilvánosságra, annyit már lehet tudni, hogy a cég PlanetSpace-re fogja változtatni a nevét. Geoff Sheerin, az Ontario központú Canadian Arrow vezetője szavaival élve végre megtalálták saját Paul Allenjüket, utalva ezzel a SpaceShipOne sikereit pénzügyileg megalapozó milliárdosra, a Microsoft társalapítójára. Bár a Canadian Arrow is ott volt az X-díjra nevezett közel két tucat csapat között, a versenysorozaton csak a SpaceShipOne repült, a többi csapat legfeljebb a szabadesési tesztekig jutott.
A cég kétfokozatú rakétát épít, melynek csak a felső része jutna ki az űrbe |
Visszatérve azonban a kanadai rakétásokhoz, nemrég sikeres hajtóműtesztet vezényeltek le. A Canadian Arrow rakétája egy német V-2 rakéta másolata. Ez ugyan eredetileg egy II. világháborús konstrukció, de először generált elegendő tolóerőt, 200 kN-t, ami már elég a kilövőállásról való felemelkedéshez. Májusban újabb tesztüzem várható. A kanadaiak remélik, sikerül elérniük 253 kN tolóerőt, ami már elegendő lenne kapszulájuk 112 kilométeres magasságba történő emeléséhez.
Részletes cikkünk az új űrkorszak születéséről