Hunter

Az amerikai törvényhozók áldozata lehet az űrturizmus

A születőben levő űrturizmus iparág szabályozásának törvénybe foglalása megrekedt annál a kérdésnél, mely szerint mekkora védelmet kell nyújtani a potenciális űrutazóknak.

Az ipar képviselői és egyes törvényhozók úgy vélik, azok a kalandvágyók, akik hat számjegyű dollár összeget kívánnak fizetni a világűr megismeréséért, vállalják is az ezzel járó kockázatot, mint a SpaceShipOne pilótái, akik pár hete, két egymást követő szuborbitális repüléssel elnyerték az X-díjat. "Egy bizonyított technika szabályozása a társadalom biztonságának garantálását célozza. Azonban egy fejlődésben lévő terület szabályozása, esetünkben a kereskedelmi űriparé, egy vállalkozás elfojtását jelenti" - mondta Dana Rohrabacher képviselő, a Kereskedelmi Űrkilövési Törvény idén márciusban jóváhagyott módosítványának támogatója.

A szenátus az űrturizmusra vonatkozó törvényjavaslat egyik változatán dolgozó kereskedelmi bizottsága azonban múlt héten hangot adott az űrjárművek legénysége és utasai biztonságával kapcsolatos aggályainak. A kereskedelmi űrrepülés jelenleg érvényben levő törvénye csak a köz javait és egészségét védi, valamint a nemzet biztonságra és a külföldi politikai érdekekre terjed ki.


Burt Rutan és Sir Richard Branson
Rohrabacher és az iparág képviselőinek nézete szerint nincs mód arra, hogy a rakétahajókat építő befektetők - akik reményeik szerint 2007-től elindíthatják űrjárataikat - garantálni tudják az utasok biztonságát. Számos szenátor kérdőjelezte már meg a törvényjavaslatot, amit így mindeddig nem sikerült megszavazni. "Alapjaiban kellene megváltoztatni a törvénykezést ahhoz, hogy a saját, ám ismert kockázatra történő repüléstől eljussunk ahhoz, ahol már a kormány feladata a magán űrjárművekben ülők biztonságának megóvása. Ez jelenleg egyszerűen lehetetlen" - mondta James Muncy, a PoliSpace, a szuborbitális repüléseken dolgozó vállalkozások tanácsadó cégének elnöke.

A törvényhozás képviselői a hét közepén úgy nyilatkoztak, hogy remélik jövő heti ülésükön sikerül elegyengetni a nézeteltéréseket és megalkotni egy olyan törvényjavaslatot, ami a szenátus novemberi ülésszakán elfogadásra is kerül.

Míg a magánszektor űrvállalkozásaira, mint a műhold kilövésekre létezik törvényi szabályozás, a kereskedelmi emberi űrrepülésre nincs törvényes rendelkezés. Rohrabacher törvényjavaslata a szabályozás hatáskörét a Szövetségi Repülési Igazgatás Kereskedelmi Űrszállítási Hivatalának kezébe adná. A törvényjavaslat szerint a Hivatal kiadhatna úgynevezett próbaengedélyeket is, amihez gyorsabban hozzá lehetne jutni, mint a repülési licenszekhez, és megköveteli a legénység képzettségi és egészségügyi megfeleltetését, illetve az űrturistákat tájékoztatni kellene a rájuk vonatkozó kockázatokról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jötün #24
    Szerintem egyszeűen egy új adókategóriát akarnak, mert rájöttek, hogy rengeteg ember kipróbálná ezt a kalandot, és azok miért ne fizethetnének be mondjuk + 10E dolcsit még.
    Le*arják ők a biztonságot, csak a beszedett adó mennyisége érdekli őket.

    Üdv Jötün
  • Tetsuo #23
    Ez teccik.
  • _Vegeta_ #22
    reg nem a kormanyok iranyitanak.

    hihetetlen h megin beleszolnak a fejlodesbe...
  • BlackRose #21
    És most mi idegeskidünk mi itt? Vagy van valakinek 150.000 dollárja beszálni a mesébe?
  • jeec #20
    A fejlődést nem lehet megállítani - maimum lassítani egy kicsit, de szerintem most ez sem fog megtörténni.
  • tajfun #19
    Kerjuk a biztonsagi oveket bekapcsolni...

    :-D
  • NEXUS6 #18
    Lehet hogy nem jól fogalmaztam. (előfordul;))

    Nem azt mondtam, hogy nem kell törvényi szabályozás, hanem azt, hogy felesleges huzavonára nincs szükség. A szuborbitális repülést még jól le tudja fedni a repülésről/polgári légiközlekedésről szóló törvényi szabályozás, az amcsit monnyuk nem ismerem annyira.
    A SS1 pl az útjának 95%-át repülőgépként teszi meg (2 óra). A 100km-es magasság is egy mesterséges határ azon kívül hogy jól hangzik semmi féle fizikai jellemző nem jelöli ezt a magasságot az űr határaként. A szuborbitális "űrhajók"/repülőgépek csupán csak kib@szott magasra mennek és pályájuk egy szakaszán ballisztikus repülést halytanak végre (10 percig).

    Kár lenne most befékezni ezt az üzletet, amikor a cégek (legalább is Scaled Com. meg a Virgin) is kifejezték abbéli szándékukat, hogy ebben az esetben a polgári légiközlekedés szerinti biztonsági mércét tartják alapnak.

    Attól meg hogy orbitális repülésekre alkalmas magán cégek által üzemeltetett űrhajókat építsünk még legalább 10 évre vagyunk!!!!

    Az egyetlen kérdés szerintem az, hogy ennél a járműnél ki jogosult a hatósági engedélyt kiadni és milyen szempontok szerint. Ez viszont nem feltétlenül igényel törvényi szintű szabályozást! Alacsonyabb szintű jogszabály is elég rá.

    Amikor elterjedt a siklóernyőzés vagy a tandemugrás gondolom a kongresszusi képviselők nem törték magukat azon hogy erről egy külön törvényt hozzanak ki. Bár én semmin sem csodálkozom Amerókát illetően.

    "Nem véletlenül tartják úgy egyes nyugati országokban, hogy Magyarországon élnek a legbutább és legtudálákosabb emberek"

    Egyes nyugati országokban egyesek meg mást mondanak;)))
  • archkoven #17
    Itt arról van szó, hogy az űrrepülést a lehetőségekhez képest kell a lehető legbiztonságosabbá tenni, szabályozásra nyilván itt is szükség van.
    "Ha egy műtéti eljárás csak az esetek 40%-ában sikeres akkor talán be kell tiltani?" -pusztán ez miatt nyilván nem kell betiltani, ha viszont az orvos nem a szabályoknak megfelelően járt el és meghal a beteg akkor meg kell büntetni, függetlenül attól, hogy a betegek 60%-a egyébként is meghat volna. (Persze ez rossz példa, mivel tudjuk, hogy Magyarországon műhibapereket képtelenség megnyerni, mivel nincs orvos aki a másik ellen tanúskodna.)
  • archkoven #16
    Tehát szerintetek akinek kedve van az gyárthat űrhajót majd embereket lövöldözhet fel vele az űrbe, szabályozásra, biztonsági előírásokra semmi szükség, az csak felesleges bürokrácia. Meg persze az amerikaiak egyébként is hülyék.

    Nem véletlenül tartják úgy egyes nyugati országokban, hogy Magyarországon élnek a legbutább és legtudálákosabb emberek.
  • NEXUS6 #15
    Nem értem minek kell itt ezt a felhajtást csinálni!

    Ha egy terület konkrétan nincs szabályozva, akkor a bíróságon múlik hogy egy adott esetben mi az a szabályozó ami éppen érvényesnek tekínthető. Amíg nincs problémás eset tök fölösleges előre még egy törvényt hozni, mert lehet, hogy más szabályozók nagyon is jól értelmezhetők az adott esetben is.

    Nem értem pl miért kéne a szuborbitális űrrepülésre a légi közlekedéstől eltérő szabályozást készíteni?
    A törvényhozónak persze igaza van: ha a vállalat nem tudja garantálni az utasok biztonságát, akkor ne indítson ilyen vállalkozást.

    A repülő jegy nem arról szól, hogy a légitársaság csak a biztonsági statisztikák szerint vállal felelősséget az utasért, szal egy-egy baleset még belefér és csak az azon felül jövő balesetekért tejel. A jegy arról szól, hogy téged el fog juttatni A-ból B-be és nem 95%-os valószínűséggel!

    Másrészt meg, azt se tudjuk mennyire lehet biztonságossá tenni a szuborbitális repülést, mert hogy nem nagyon vannak statisztikák.

    Ha egy műtéti eljárás csak az esetek 40%-ában sikeres akkor talán be kell tiltani?
    A polgári repülésnél is azért mindíg van kockázat vállalás az utas részéről is bármennyit is vállal az állam a felelősségből.

    Mert ugye akármennyi pénzzel/törvénnyel sem lehet egy halottat feltámasztani, más kérdés hogy ez a világ bizonyos részén az emberek számára nem nyilvánvaló.