Hunter

Új határok felé tör Burt Rutan

Miután a Mojave Repülőtér a SpaceShipOne történelmi repülése után elcsendesedett, Burt Rutan és csapata visszatért a munkához és egy új repülőmasinán kezdtek el dolgozni.

Akárcsak az X-díj győztes SpaceShipOne, az új teremtmény is a Föld légkörén túlra fog repülni, azonban a SpaceShipTwo (SS2) már nem egy utazóval vág neki a világűrnek. Rutan tervei szerint egyszerre nyolc utas fog elférni a fedélzeten, ami lehetővé teszi a 200 000 dolláros árfekvésű jegyek kiadását. "Azt hiszem, aki megengedheti magának az nem fog kihagyni egy ilyen utazást" - mondta Trevor Beattie, egy brit médiaszemélyiség, aki már le is foglalt egy helyet.


A pilótafülke jelenleg elég szűkös

Rutan, aki évente átlagosan több mint egy új repülőgép tervezettel állt elő az elmúlt három évtizedben, azt nyilatkozta, hogy most egy időre felhagy a repülőgépekkel. A Mojave központú Scaled Composites küldetésének azt tekinti, hogy évente 3000 új asztronautát képezzen ki, mindezt indulási pontonként és űrhajónként, tette hozzá Rutan. "Nem Mojave lesz az egyetlen hely a világon, ahonnan űrrepülők indulnak majd" - mondta.

A Mojave Aerospace Ventures társulásnak, ami a SpaceShipOne sikeréhez vezetett, máris megvan az első fizető kuncsaftja: Sir Richard Branson. A brit iparmágnás és a londoni Virgin Group kalandvágyó vezére megrendelte az első űrrepülőgép-flottát, ami utasokat fog szállítani a légkörön túlra. Branson vállalkozásának, a Virgin Galacticnak öt, az SS2-n alapuló jármű alkotja majd a gerincét.


Emelkedés közben az utasokra saját tömegük hatszorosa fog nehezedni

A SpaceShipTwo semmiben sem fog hasonlítani elődjéhez, Rutan elsődleges feladata a szárnyak újratervezése, melyek stabilitási gondokat okoztak a SpaceShipOne esetében. A másik ok amiért el kell szakadniuk a nagy elődtől a luxus, olyan szolgáltatások és kényelem megteremtése, melyek igazodnak a Virgin elsőosztályú utazási szolgáltatásaihoz és ez a helyteremtéssel kezdődik. Rutan elmondása szerint a SpaceShipTwo kabinjának átmérője nagyjából meg fog egyezni egy Gulfstream V business jetjével, ami valamivel több, mint 1,9 méter magas és 2,2 méter széles.

Az ülések teljes mértékben hátradönthetők, így az idős utasok is képesek lesznek megbirkózni az ereszkedéskor kialakuló, hatszoros gravitációs erő kezelésére. Az elviselendő G-erő nagyobb lesz, mint amit az SS1 pilótával megtapasztalt, mivel a tervezett csúcsmagasság az X-díj által megkövetelt 100 helyett 135-140 kilométer lesz. A többletmagasság körülbelül 90 másodpercnyi pluszidőt ad a súlytalansághoz az utasok számára, akik nem csupán a cukorkák lebegését csodálhatják meg, de maguk is repülhetnek.


A második X-díj repülésen Brian Binnie által készített kép a Földről, 100 km magasból

"A szoros övek helyett egy hullámvasútszerű rudat szeretnénk beépíteni, ami kihajtható és az utas kedvére lebeghet a fedélzeten" - mondta Rutan. "Szerintünk ez fontos. Ha valaki nézelődni szeretne, arra az esetre fogantyúkat szerelünk fel, így az utas az ablakához lebegve ki tud nézni, elvégezheti a magával hozott tudományos kísérletét, vagy akár játszhat a macskájával is. Célunk hogy mindenki jól érezze magát, ami mindenkinél mást jelent. Ha ez azt jelenti, hogy egy pár ki akarja bérelni az egész hajót, ám legyen, részünkről nincs akadálya."

A súlytalanság élménye mellett a hajó szállítóeszközként is funkcionálhat, azaz nem feltétlenül kell a kiindulási pontra visszatérnie. Kezdetben a repülések ára túl magas lesz ahhoz, hogy az emberek többsége megengedhesse magának, azonban Rutan szerint 10-12 éven belül a szuborbitális repülések elérhető közelségbe kerülnek az átlagemberek számára is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HUmanEmber41st #43
    Kösz Cifu!
    Cat! nincs időm keresgélni (lusta vagyok :) )
  • [NST]Cifu #42
    Aerodinamikai fékezés = légellenálláson alapuló fékezés. Felmelegedni csak nagy sebesség mellett fog, de az X-Prize egyik lényege éppen az volt, hogy csak 100km-es űrugrást írtak ki célként, lévén, hogy így nincs szükség hőpajzsra, hiszen nem gyorsul fel annyira a hajó.
  • Cat #41
    miért nem olvasol utána? ott a scaled honlapja minden infóval, vagy akár korábbi SG hirekben is le volt irva minden ilyesmi
  • HUmanEmber41st #40
    Szóval aerodinamikai fékezés?? Akkor ez is bemelegszik az orr részen ?
    Vannak hőpajzsok is?
  • [NST]Cifu #39
    A földi gravitáció valóban 1G a felszinen. Viszont az szuborbitális űrugró visszatérésekor a föld gravitációja vonza, ami gyorsulást okoz, ezt az SSO esetén aerodinamikai fékezéssel csökkentik, emiatt léphetnek fel több G-s erők. Ez az űrsikló visszatérésekor is jelentkezik.

    Az ülés hátradöntése nem csökkenti a valós G-erőket, de könnyebben elviselhetővé teszi. Az ember a testének felépítése miatt jobb képes elviselni az hosszanti tengelyen (előre-hátra) irányuló erőket, mint a függőleges tengelyen (fel-le) jelentkezőket. Tehát ha hátradöntik az ülést, akkor könnyebben elviselhető a visszatéréskor jelentkező gyorsulás.
  • HUmanEmber41st #38
    Na de a földi gyorsulás az 1 g nem????? Tehát csak a sebességed növekszik, a súlyod az marad annyi, amennyi???? (mármint zuhanáskor szabadesésben vissza a légkörbe) Most akkor fékeznek valamivel,ami előidézi azt a 6g-t???????? Mert "sima" siklórepülésben száll le, mint az űrsikló..valamit most nagyon nem értek ...bár fizikából mindig 2 es voltam pls help valaki
    meg ha hátradöntöd az ülést, attól még nem leszel könnyebb..bár ki tudja ebben a mai világban???????
  • Dredd #37
    Befelé, rossz a kettes kép aláírása, erre céloztam már a 18-as hsz-ben is.
    A szuborbitális ejtőernyőzésről: szerintem a lassítást meg lehetne oldani speciális ejtőernyővel, ami fokozatosan fejti ki a fékező hatását. Ez jelenthet több -leváló- lassítóernyőt, de egy olyan kiképzésű ernyőt is, aminek változtatható a felülete. Tényleg szépen fel lehetne gyorsulni, egy "sima" ejtőernyős 4000 méterről "headdown" zuhanva 400 km/h körüli sebességet is el tud érni.
  • HUmanEmber41st #36
    Namost akkor kifele gyorsul vagy befele???????????
  • [NST]Cifu #35
    Természetesen lehetséges, az X-Prize-on indult Canadian Arrow csapat elképzelhetőnek tartja, hogy ez lesz az új szuper-extrémsport. Persze eléggé bonyolult lesz, megfelelő szkafanderre van szükség, valamint szerintem valahogy meg kell oldani, hogy lassítsák (egy kissebb ejtőernyővel vagy ballonnal), hiszen tisztán szabadesés esetén túlságosan is felgyorsulhatna.
  • Dredd #34
    Olvasgatva itt a légkörről szóló hozzászólásokat, valamint elnézve a Binnie által készített képet, felmerült bennem egy -nagy valószínűséggel hülye hülye- kérdés: Ha 100-150 km magasan "kiszáll" valaki a járműból, a Föld felé fog haladni? Másképp: lehetséges-e extrém ejtőernyős ugrás ebből a magasságból? 50 km-ről tudom, hogy ugrottak már (nyomáskiegyenlített kabint vitt fel egy ballon, onnan szkafanderben ugrott ki az illető), a lentiek alapján ő a sztatoszférából ugrott. Lehetséges-e ez a mezoszférából? Nem mindennapi élmény lehet