Hunter

Készül az első hidrogénhajtású repülőgép

Az üzemanyagcellákról leggyakrabban az autóipar legkorszerűbb fejlesztései kapcsán szoktunk hallani. Most azonban egy újabb járműtípus is beszáll a fejlesztésekbe, ugyanis a világ első ember repülte üzemanyagcellás repülőgépe 2003 decemberében megkezdheti első próbaútját.

A kísérleti egyszemélyes gép, melyet az amerikai Boeing űrrepülési cég épített, teljes mértékben két 25 kilowattos üzemanyagcellára hagyatkozik meghajtásként felszállás után. Az üzemanyagcellák elektromos energiával látják el a légcsavaros motort, emellett a repülőgépnek szüksége van akkukra is a felszálláshoz megfelelő sebesség eléréséhez.

"Most végre alkalmunk nyílik, hogy bemutassuk, az üzemanyagcellák biztonságosak és használhatók" - mondta Judith Agar a brit Intelligent Energy képviseletében. Ez a cég készítette el a Boeing megrendelésére az üzemanyagcellákat. "Alapvetően a mostani gép egy átalakított vitorlázógép, így biztonságosan megoldható a leszállás, ha a meghajtással bármi gond adódna."


A hidrogént a szárnyakban tárolják,
és a törzsben termelt elektromosság hajtja a propellereket

Az üzemanyagcellák az elemekhez hasonlóan vegyi reakcióval keltenek elektromosságot hidrogénből és oxigénből, a folyamat mellékterméke némi hő és víz. A különbség az, hogy míg az elemeket kifogytuk után el kell dobni, az üzemanyagcella mindaddig üzemel, amíg üzemanyagot töltünk bele. A cellákat hosszú távon a belsőégésű motorok alternatívájaként tartják számon, ami jelentősen csökkenthetné az üvegházgázok kibocsátását.

Egy amerikai cég, a Lynntech már épített üzemanyagcellákat egy legénység nélküli, hosszú távú megfigyelő repülőgéphez. Craig Andrews, a Lynntech képviselője szerint azonban megvalósíthatatlan egy kis sportrepülőgépnél nagyobb légijármű meghajtása a jelenlegi üzemanyagcella technológiával.


Az Intelligent Energy 5 kW-os üzemanyagcellája

"Nem az üzemanyagcella jelenti a problémát, hanem a hidrogén tárolása" - nyilatkozott a New Scientist magazinnak. Egy nagyobb repülőgép számára elegendő energia biztosítása jóval több hidrogént igényel, mint aminek a szállítása megvalósítható. Ennek ellenére a Boeing nagyobb repülőgépeken is tervezi az üzemanyag cellák bemutatását, igaz első lépésben nem a meghajtó rendszer közvetlen kiegészítőjeként, hanem mint a világítás, fűtés és a repülés közbeni szórakoztatási alkalmatosságok kisegítő energiaforrásaként. Az óriásgépek jelenleg a főhajtóművek által feltöltött akkukat használnak. Agar szerint már az üzemanyagcellák ilyen jellegű felhasználásával is csökkenthető a légszennyezés.

"Az üzemanyagcellák lényegesen tisztábbak és csendesebbek, mint a kisegítő energia egységek, kevesebb mozgó résszel rendelkeznek és több, mint kétszer annyi elektromosságot képesek elő állítani, mint a jelenleg alkalmazásban álló egységek" - nyilatkozott a Boeing szóvivője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #11
    Akkor pardon, én voltam alultájékozott :)
  • [NST]Cifu #9
    Őőőőő... Bocsánat, de az a Tu-154 nem földgázüzemű volt? Azonkívűl ott csak a középső hajtómű volt gázüzemű, a két oldalsó kerozinüzemű volt a biztonsági tartalék. A tartály pedig csak a gép hátsó 1/5-ét foglalta el, ha jól emlékszem...
  • Bonewerkz #7
    eleg hideg van, de a feljuttatasa rizikos. itt eloszor azt kellene megoldani, hogy biztonsagosan eleg nagy energiat allitsunk elo az urbejuttatashoz, es ahhoz, hogy az alatt a fel ora alatt eleg teljesitmenyt hozzunk ki, nagy reaktor kene, vagy pedig hagyomanyos hordozoraketak, de akkor megint ugyanoda lyukadunk ki...
  • Poki #5
    A fúziós reaktor biztos király, csak az a probléma vele, hogy egyelőre nem tudják (utáljára ezt olvastam) megoldani hosszabb ideig mert mindent szétolvaszt.
    De sima atomreaktorral nem lehet megoldani az űrrepülőgépek hajtását? Az űrben elég hideg van ahhoz, hogy hűteni lehessen a reaktort.
  • GodBadka #4
    Ezzel csak az a baj szerintem, hogy a hidrogén előállításához is valószínűleg energia kell márpedig, azt az energiát is szedni kell valahonnan így mégsem csökken a környezetszennyezés, csak éppen más szennyezi:((
    Persze lehet, hogy van egy tök jó és okos módszer amivelkörnyezetkímélő módon lehet hidrogént előállítani, de mivel nem vagyok szakmabéli, nem tudok róla. Ha valaki igen , akkor írja már meg.
  • Bonewerkz #3
    fuzios reaktor rulez
  • Yetike #1
    Szép munka!