Hunter
Digitális da Vinci
Digitális technika alkalmazásával a párizsi Louvre olyan elérhetővé varázsolta da Vincit, mint még soha. 12 jegyzetfüzetét utoljára 50 évvel ezelőtt láthatta együtt a nagyközönség. Most azonban nem csupán távolról csodálhatják, hanem szabadon fel is lapozhatják egyetlen kattintással.
A hatás lélegzetelállító: mintha a géniusz gondolataiban kalandoznánk. Minden egyes megsárgult lap a művész, építész, mérnök, feltaláló, tudós és zenész kielégíthetetlen kíváncsiságáról tanúskodnak. A jegyzetfüzetek da Vinci elválaszthatatlan társai voltak élete során, melyekből mindig ott pihent egy a zsebében arra készen, hogy a mester bármikor felvázolja rá gondolatait, mondták a jövő pénteken nyíló és egészen július 14-ig tartó kiállítás szervezői.
Tanulmányrajzok lovakról és kutyákról
Nehéz felsorolni mindazt, amit a közönség megtekinthet: a megfestett cseresznyéktől templomok, állatok, fák és emberek skiccein át a fényről és árnyékokról készült feljegyzésekig, a repülő szerkezet vázlata, a madarak repülését bemutató tanulmányai és a festészetről készült elméletekig minden megtalálható a hétköznapi dolgoktól egészen a legmagasztosabb témákig.
"Mint egy tudásfolyam" - mondta Varena Forcione, a kiállítás igazgatója. "Az egyetemes ember gondolatai papírra zúdítva, valami egészen rendkívüli." Mindössze 28 maradt fent da Vinci legalább 50 jegyzetfüzetéből, melyeket egyik tanítványa, Francesco Melzi szedett össze. A Franciaországban található 12 darabot, melyek A-tól L-ig vannak betűzve, 1796-ban katonák loptak el. Ezeket utoljára 1952-ben állították ki a Louvre-ban, azóta a Francia Nemzeti Bank egyik páncéltermében őrzik. "Felbecsülhetetlen érték" - tette hozzá Forcione.
Da Vinci olaszul, tükörírással írt jobbról balra, sokak szerint azért, hogy írását titokban tartsa, azonban Carmen Bambach szerint egyszerűen csak azért, mert balkezes volt. A visszafelé való írás lehetővé tette, hogy bal keze az írás előtt maradjon, így nem maszatolta el a tintát. Jegyzetfüzetei arról tanúskodnak, hogy minden megerőltetés nélkül váltogatott a furcsa íráskép és a rajzok között, melyek szerves részei nyelvezetének.
Egyes füzetei egész kis méretűek, nem nagyobbak egy cigarettás doboznál, de akadnak nagyobb, A4-es méretűek is. Az 'A' jelű jegyzetfüzet fehér bőrbe kötött, amit egy kék szalag zár le. "Az egyik lapon egy emberi szem látható, a következőn már egy tájkép, nem fedezhető fel összefüggés a rajzok között" - mondta Anna Sconza, aki részt vett a digitális feldolgozásban.
1080 oldalról készült digitális felvétel, a munka hat hetet vett igénybe. A kiállítás látogatói hat számítógépen lapozgathatják az immár virtuális jegyzetfüzeteket, és az egér segítségével közelíthetnek rá a legapróbb részletekre. A 12 eredetit üveg vitrinekben állítják ki 85 da Vinci rajz és tanítványai további 47 munkája társaságában.
A 12 kézirat másolatait eddig csak egy firenzei kiadó könyvében csodálhatták meg, ami nem kevesebb, mint 11 000 dollárba kerül, és csupán néhány szakosodott könyvtárban található meg. A Louvre keresi a lehetőségeket a virtuális jegyzetfüzetek CD-ROM formájában történő megjelentetésére a kiállítás befejezése után.
A hatás lélegzetelállító: mintha a géniusz gondolataiban kalandoznánk. Minden egyes megsárgult lap a művész, építész, mérnök, feltaláló, tudós és zenész kielégíthetetlen kíváncsiságáról tanúskodnak. A jegyzetfüzetek da Vinci elválaszthatatlan társai voltak élete során, melyekből mindig ott pihent egy a zsebében arra készen, hogy a mester bármikor felvázolja rá gondolatait, mondták a jövő pénteken nyíló és egészen július 14-ig tartó kiállítás szervezői.
Tanulmányrajzok lovakról és kutyákról
Nehéz felsorolni mindazt, amit a közönség megtekinthet: a megfestett cseresznyéktől templomok, állatok, fák és emberek skiccein át a fényről és árnyékokról készült feljegyzésekig, a repülő szerkezet vázlata, a madarak repülését bemutató tanulmányai és a festészetről készült elméletekig minden megtalálható a hétköznapi dolgoktól egészen a legmagasztosabb témákig.
"Mint egy tudásfolyam" - mondta Varena Forcione, a kiállítás igazgatója. "Az egyetemes ember gondolatai papírra zúdítva, valami egészen rendkívüli." Mindössze 28 maradt fent da Vinci legalább 50 jegyzetfüzetéből, melyeket egyik tanítványa, Francesco Melzi szedett össze. A Franciaországban található 12 darabot, melyek A-tól L-ig vannak betűzve, 1796-ban katonák loptak el. Ezeket utoljára 1952-ben állították ki a Louvre-ban, azóta a Francia Nemzeti Bank egyik páncéltermében őrzik. "Felbecsülhetetlen érték" - tette hozzá Forcione.
Da Vinci olaszul, tükörírással írt jobbról balra, sokak szerint azért, hogy írását titokban tartsa, azonban Carmen Bambach szerint egyszerűen csak azért, mert balkezes volt. A visszafelé való írás lehetővé tette, hogy bal keze az írás előtt maradjon, így nem maszatolta el a tintát. Jegyzetfüzetei arról tanúskodnak, hogy minden megerőltetés nélkül váltogatott a furcsa íráskép és a rajzok között, melyek szerves részei nyelvezetének.
Egyes füzetei egész kis méretűek, nem nagyobbak egy cigarettás doboznál, de akadnak nagyobb, A4-es méretűek is. Az 'A' jelű jegyzetfüzet fehér bőrbe kötött, amit egy kék szalag zár le. "Az egyik lapon egy emberi szem látható, a következőn már egy tájkép, nem fedezhető fel összefüggés a rajzok között" - mondta Anna Sconza, aki részt vett a digitális feldolgozásban.
1080 oldalról készült digitális felvétel, a munka hat hetet vett igénybe. A kiállítás látogatói hat számítógépen lapozgathatják az immár virtuális jegyzetfüzeteket, és az egér segítségével közelíthetnek rá a legapróbb részletekre. A 12 eredetit üveg vitrinekben állítják ki 85 da Vinci rajz és tanítványai további 47 munkája társaságában.
A 12 kézirat másolatait eddig csak egy firenzei kiadó könyvében csodálhatták meg, ami nem kevesebb, mint 11 000 dollárba kerül, és csupán néhány szakosodott könyvtárban található meg. A Louvre keresi a lehetőségeket a virtuális jegyzetfüzetek CD-ROM formájában történő megjelentetésére a kiállítás befejezése után.