Hunter

Indulásra készül az Atlas 5

Új korszak hajnala virrad fel az amerikai űrrakéták történetében, amikor jövő héten első útjára a magasba emelkedik az Atlas 5, mely magával viszi a Lockheed Martin jövőjét is a kereskedelmi műhold kilövések iparágában, valamint a hadsereg reményeit, hogy megbízható elérést nyerjenek a végső határhoz. Augusztus 21-én indítják be a rakéta orosz gyártmányú főhajtóművét, Florida keleti partjainál, a Cape Canaveral Légitámaszponton újjá épített Complex 41-en. A félórás repülés célja a Hot Bird 6 kommunikációs műhold pályára állítása, melyre az Eutelsat adott megbízást.


Ha sikeres lesz a küldetés, akkor az Atlas 5 is belevetheti magát az európai Ariane 5, a Boeing Delta 4 és a nemzetközi Sea Launch vállalkozás piaci versengésébe. John Karas, az Atlas 5 fejlesztésének alelnöke szerint vitathatatlanul ez lesz a legfontosabb kilövés az Atlas történelmében. Manapság amikor több rakéta van, mint felküldendő műhold, igen kiélezetté válik a verseny a rivális cégek között. Ezt összevetve, azzal a ténnyel, hogy a Lockheed dollárok milliárdjait költötte az Atlas 5 fejlesztésére, minden külső támogatás nélkül, hatalmas nyomást jelent a cégre nézve. Az Atlas az ötvenes években született, az Egyesült Államok első interkontinentális ballisztikus rakétájaként, később átalakítottak űrrakétának, ami 1962-ben első amerikaiként földkörüli pályára juttatta John Glennt. Az utóbbi 40 év során az Atlas számos konfigurációja vágott neki az űrnek tudományos, katonai és kereskedelmi műholdakkal. Az Atlas kereskedelmi változata 1990 júliusában repült először, ez volt az első a hat különböző, egyre erősebb változatból, melyek minden bemutatkozó kilövésükön tökéletesen szerepeltek, így az Atlas 5 lehet a hetedik a sorban.


A mostani repülésen az Atlas 5 a 401-es konfigurációval repül, ez a legegyszerűbb, alig 5 tonna rakományt képes pályára állítani, egy 4 méteres orr-kúp - ide kerül a Hot Bird 6 - és egy Centaur hajtómű jellemzi. A későbbi rakéták a nagyobb műholdak szállításához alkalmas 5 méteres toldalékot kapnak, a két Centaur hajtómű mellett további, akár 5 szilárd anyagú motorral szerelhetik fel, ami 8 és 20 tonna közötti rakomány magasba emelésére képes.


Új rakétához új kilövő állás is dukál, ez a Lockheed Vertical Inegration Facility (VIF) névre hallgató létesítménye, ami egyben a rakéta összeszerelését is szolgálta. A VIF úgy készült, hogy ellenálljon akár egy óránkénti 220 kilométer sebességgel tomboló hurrikánnak is, 7 mozgatható platformjával a rakéta bármelyik részét könnyen megközelíthetik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Deus Ex #38
    Morgen.

    Leállítani valóban nem lehet az ürrepülőgép-rendszer szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétáit, de leválasztani igen. Igaz, ez négy másodpercig tart, és nincs mindíg négy másodperc..

    További kellemest.
  • gz8 #29
    Egy Calvin és Hobbes (magyarul Kázmér és Huba néven fut) képkockára emlékeztet, amikor egy kidőlt fatörzsön állnak, és Calvin azt mondja:
    - Úgy hiszem, az univerzumban létező értelmes élet legbiztosabb jele, hogy még nem próbáltak velünk kapcsolatot teremteni.

    Milyen igaz...!
  • gz8 #28
    Olvass egy kicsit utána a dolgoknak... A féregjárat és a fekete lyuk távolról sem ugyanaz. Legjobb tudomásom szerint a féregjárat arra jó, hogy a tér görbületét kihasználva hatalmas távolságot tehess meg igen rövid idő alatt (elhagyhatod a féregjáratot), míg a fekete lyukba zuhanás után te magad is megszűnnél létezni.
  • Tompi #23
    Cifu! Nem tudom ez a joco_ gyerek mit kotozkodott, de en a szemleleteddel egyetertek. Kicsit unom mar azokat a hozzaszolasokat, hogy de majd 20ev mulva amikor fereglyukakon keresztul fogunk utazni, meg, mivan ha a fizika elmeleteink rosszak, meg 5 ev mulva a marson ember lesz. stb.
    Kerdem en mikor volt utoljra ember a holdon? Mennyivel 'noveltek' a NASA koltsegveteset az elmult evekben? Mi van, ha a mai fizikarol alkotott kepunk a valos? Mi van ha az UFO-k tenyleg nincsenek? Mennyi ido alatt 'avult' el 1 hordozoraketa, hogy 20-30ev mulva rohognenk az Atlas 5-on?
    Attol, hogy a szamitastechnikaban a 2 eves alkatresz mar muzealis, attol ez nem igaz a tobbi iparagra.(senki nem venne akkor 10 eves kocsit.)
    A fejlodes jo! Kell is, csak nem olyan gyors. Gondoljunk a gyogyszerek tesztjeire, kell vagy 5ev a laborbol a bolba. Jo, ha 2010-ig lesz 20 urturistank. Nem hogy kolonia a holdon!

    Kulonbenis! 42!
  • Deus Ex #21
    Morgen.

    Nem kívánok vitát gerjeszteni, csak egy linket teszek ide:

    http://www.grc.nasa.gov/WWW/bpp/

    Aztán az idő majd eldönti, kinek van igaza.

    Úgy tudom, a jelenlegi álláspont szerint nemigen lehet a fénynél sebesebben utazni.
    Ellenben remélem, létezik mód a fénysebességnél nagyobb sebességet eredményező eljárásra.

    További kellemest.
  • Yfel #6
    Majd örülünk ha az ion-hajtómûveket használhatóvá tudjuk tenni mûholdnál-nagyobb gépeken a következõ ötven évben :)

    Yfel
  • Kis-Bob #4
    50 év múlva meg röhögünk majd, hogy milyen mulatságos dolgokkal próbáltunk feljutni az űrbe... Hát nem vicces egy ilyen gépezet? Könyörgöm!!! Hol vannak már végre a hiper-hajtóművek??!!