Hunter
Felemelkedett az egyszemélyes légi-robogó
Amikor több millió dollárt és közel hat évet szánsz egy személyi repülőmasina elkészítésére, minden apró fejlődésnek nagy jelentősége van. Így talán érthető, hogy a SoloTrek feltalálója milyen örömöt érzett, amikor 150 kilós gépe 19 másodpercre és néhány méterre elemelkedett a földtől.
Először meg kell tanulnunk járni, mielőtt futásnak erednénk" - mondta a feltaláló Michael Moshier, a haditengerészet egykori pilótája. "Egyre biztosabbak vagyunk és már nincs messze, hogy elégedetten hátradőlhessünk."
A Buck Rogers történetekre emlékeztető jetpack, a közel 2,5 méteres, teljes nevén SoloTrek Exo-Skeletor Flying Vehicle benzin üzemű motorral rendelkezik, mely két jókora ventillátort hajt meg. Pilótája álló helyzetben repül a géppel és két botkormány segítségével irányítja mozgását. A masina óránkénti 120 kilométeres sebességre képes, egy tank benzinnel 240 kilométert tud megtenni. Moshier tevei szerint hamarosan egy, a navigációt segítő átfogó pozícionáló rendszerrel és egy ejtőernyővel ellátott katapultüléssel látja el a repülőszerkezetet. Az eszközt számos területen szeretnék használhatni, az elaknásított vagy járhatatlan utakon való átkelő katonáktól a közlekedést figyelő riporterekig bárki, akár turisták is használhatnák.
Moshier és 10 alkalmazottja a Millenium Jet Inc. főhadiszállása előtt néhányszor beindították a SoloTreket, bámulatba ejtve a járókelőket. Bár riportereket még nem hívtak, hogy bemutassanak egy felszállást, azonban felvették a leghosszabb próbarepülést, ami december 18-án történt. A videofilm Moshier-t mutatja amint sikeresen elemelkedik a földtől jó egy méterre. A szerkezet biztonsága érdekében - mivel csak ez az egy működő prototípus létezik - egy daruhoz és több tartórúdhoz volt kipányvázva, ám Moshier legközelebb már póráz nélkül szeretne repülni.
"Azt kell mondanom, hogy figyelemre méltó haladást produkált, amíg eljutott idáig, viszonylag rövid idő alatt" - mondta William Warmbrodt, a közeli NASA Ames Kutató Központ főmérnöke. Warmbrodt csapata segítette Moshier kutatásait és rendelkezésére bocsátották a központ szélcsatornáját is. "Úgy vélem nagy ígéretet rejt a projekt." A Védelmi Minisztérium három év alatt 5 millió dollárral támogatta Moshier-t abban a reményben, hogy a SoloTrek segítheti a katonák veszélyes pontokon való gyors átjutását. Moshier elmondta, hogy tartja az ütemtervet, és 2003 végére leszállítja a különleges erőknek szánt prototípust, de hisz benne, hogy a fogyasztói társadalom is használhatja egy nap.
Paul Saffo a Menlo Park Jövő Intézetének igazgatója nem ennyire biztos a dologban. Kétségei vannak afelől, hogy a SoloTreket elég "idióta-állóvá" tudják-e tenni, hogy azt a szabályzatok a mindennapi ember számára is biztonságosnak minősítsék.
Először meg kell tanulnunk járni, mielőtt futásnak erednénk" - mondta a feltaláló Michael Moshier, a haditengerészet egykori pilótája. "Egyre biztosabbak vagyunk és már nincs messze, hogy elégedetten hátradőlhessünk."
A Buck Rogers történetekre emlékeztető jetpack, a közel 2,5 méteres, teljes nevén SoloTrek Exo-Skeletor Flying Vehicle benzin üzemű motorral rendelkezik, mely két jókora ventillátort hajt meg. Pilótája álló helyzetben repül a géppel és két botkormány segítségével irányítja mozgását. A masina óránkénti 120 kilométeres sebességre képes, egy tank benzinnel 240 kilométert tud megtenni. Moshier tevei szerint hamarosan egy, a navigációt segítő átfogó pozícionáló rendszerrel és egy ejtőernyővel ellátott katapultüléssel látja el a repülőszerkezetet. Az eszközt számos területen szeretnék használhatni, az elaknásított vagy járhatatlan utakon való átkelő katonáktól a közlekedést figyelő riporterekig bárki, akár turisták is használhatnák.
Moshier és 10 alkalmazottja a Millenium Jet Inc. főhadiszállása előtt néhányszor beindították a SoloTreket, bámulatba ejtve a járókelőket. Bár riportereket még nem hívtak, hogy bemutassanak egy felszállást, azonban felvették a leghosszabb próbarepülést, ami december 18-án történt. A videofilm Moshier-t mutatja amint sikeresen elemelkedik a földtől jó egy méterre. A szerkezet biztonsága érdekében - mivel csak ez az egy működő prototípus létezik - egy daruhoz és több tartórúdhoz volt kipányvázva, ám Moshier legközelebb már póráz nélkül szeretne repülni.
"Azt kell mondanom, hogy figyelemre méltó haladást produkált, amíg eljutott idáig, viszonylag rövid idő alatt" - mondta William Warmbrodt, a közeli NASA Ames Kutató Központ főmérnöke. Warmbrodt csapata segítette Moshier kutatásait és rendelkezésére bocsátották a központ szélcsatornáját is. "Úgy vélem nagy ígéretet rejt a projekt." A Védelmi Minisztérium három év alatt 5 millió dollárral támogatta Moshier-t abban a reményben, hogy a SoloTrek segítheti a katonák veszélyes pontokon való gyors átjutását. Moshier elmondta, hogy tartja az ütemtervet, és 2003 végére leszállítja a különleges erőknek szánt prototípust, de hisz benne, hogy a fogyasztói társadalom is használhatja egy nap.
Paul Saffo a Menlo Park Jövő Intézetének igazgatója nem ennyire biztos a dologban. Kétségei vannak afelől, hogy a SoloTreket elég "idióta-állóvá" tudják-e tenni, hogy azt a szabályzatok a mindennapi ember számára is biztonságosnak minősítsék.