SG.hu

Kihívásokra hivatkozva halasztja hidrogénhajtású repülőgépes terveit az Airbus

Az Airbus SE közölte, hogy a jövő egyik legambiciózusabb meghajtási projektje, a hidrogén felhasználása a repülőgépek meghajtására technológiai akadályok miatt a tervezettnél lassabban halad.

"Felismertük, hogy a hidrogén ökoszisztéma kialakítása - beleértve az infrastruktúrát, a termelést, az elosztást és a szabályozási kereteket - hatalmas kihívás, amely globális együttműködést és befektetéseket igényel” - áll az Airbus közleményében. "A közelmúltbeli fejlemények azt mutatják, hogy a kulcsfontosságú előfeltételek, különösen a megújuló energiaforrásokból előállított hidrogén költséghatékony elérhetősége terén a vártnál lassabb az előrehaladás.” A légiközlekedési ágazat jelenleg elsősorban a fenntartható légi járművek üzemanyagára (Sustainable Aviation Fuel, SAF) támaszkodik környezetvédelmi erőfeszítései során, és azzal érvel, hogy az egyéb lehetőségek továbbra is szűkösek.

Az európai repülőgépgyártó a francia szakszervezetek nyilatkozatára reagált, amely szerint a hidrogénüzemű repülőgépek forgalomba állítása öt-tíz évvel késik a korábbi, 2035-ös célhoz képest. Az Airbus nem közölt új ütemtervet a projektre vonatkozóan, és nem kívánta kommentálni a szakszervezet által megállapított késedelmet. A szakszervezet azt is közölte, hogy az Airbus vizsgálja az általa „bizonyos alprojekteknek” nevezett projektek megszüntetését, anélkül, hogy megnevezte volna azokat. Az Airbus közölte, hogy „folyamatosan értékeli a technológiai, szabályozási és ökoszisztéma fejleményeit annak érdekében, hogy terveink továbbra is ambiciózusak és megvalósíthatóak maradjanak”.

A globális légiközlekedési iparág azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re elérje az úgynevezett nettó nulla kibocsátást. Az iparágban azonban egyre többen kérdőjelezik meg ezt az ütemtervet, mivel az alternatív üzemanyagok továbbra is hiányoznak, és sok utas nem hajlandó kifizetni a környezetbarátabb repüléssel járó többletköltségeket. Az Airbus tervezi egy hidrogénhajtású turbopropgép kifejlesztését, amely körülbelül 100 férőhelyes lenne, esetleg hidrogén üzemanyagcellákkal működő elektromos motorokkal. A vállalat korábban azt mondta, hogy a hajtóműtechnológiát várhatóan 2026-ra véglegesítik, a program hivatalos elindítása pedig 2027 vagy 2028 körül várható.

Guillaume Faury vezérigazgató azonban azt mondta, hogy kétséges, hogy lesz-e elég zöld hidrogén elérhető ahhoz, hogy ezek a tervek megvalósíthatóak legyenek. A hidrogénes repülőgépek mellett az Airbus a népszerű A320-as család utódjaként a következő generációs egyfolyosós repülőgépek fejlesztését is sürgeti. Az Airbus eddig fenntartotta, hogy ennek a repülőgépnek a megvalósítása szintén a következő évtized közepe körül lesz. Az Airbus versenytársa, a Boeing jelenleg nem tervezi hidrogénüzemű repülőgép építését és megközelítése szkeptikusabb: a cég a tavalyi farnborough-i légi szalonon aggodalmának adott hangot a biztonsági következményekkel és a műszaki felkészültséggel kapcsolatban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #2
    Európai innovációs ciklus:

    EU bizottsági jelentés (a zeu el van maradva a technológiák terén) => EU-s pénzek költése újabb tanulmányokra számolatlanul => Cégek ösztönzése, EU-s források költése számolatlanul => Cégek büntetése, aki nem hajlandó az új technológiákba fektetni => VALÓSÁG, KIHÍVÁSOK => A fejlesztésekhez szükséges stabil, infrastrukturális háttér kiépítésének elszabotálása (lásd még német elektromos hálózat, grid átalakítása a megújulók részarányának növelésére tekintettel) => adott technológiai fejlesztési irány céges szinten történő feladása => adott technológiai fejlesztési irány EU szakértői szinten történő feladása => EU bizottsági jelentés (a zeu el van maradva a technológiák terén)....
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2025.02.13. 09:29:09
  • kvp #1
    Egyreszt rajottek, hogy jelenleg gazdasagilag nem eri meg ebbe fektetni, masreszt ha a hidrogent elemi szennel reagaltatjak, akkor szintetikus metant kapnak, ami mar jobban tarolhato (pl. folyekony allapotban) es viszonylag konnyen hasznalhato hagyomanyos gazturbinakkal vagy akar uzemanyagcellakkal is. Raadasul az utobbi is egy 100%-osan szendioxid semleges folyamat, mert csak az kerulne vissza a legkorbe amit elotte a szintetikus metan gyartas soran kivettek onnan.