SG.hu

Először repült magánfejlesztésű repülőgép gyorsabban a hangsebességnél

Először törte át a hanghatárt egy magánfejlesztésű repülőgép, a Boom Supersonic XB-1 demonstrációs repülőgépe magasan a kaliforniai kopár sivatag felett érte el a Mach 1,122-es sebességet.

Az amerikai haditengerészet egykori pilótája, Tristan „Geppetto” Brandenburg vezetésével az XB-1 háromszor is átlépte az ikonikus sebességhatárt, mielőtt biztonságosan landolt volna a Mojave légibázison, ahonnan fél órával korábban felszállt. Ez egy diadalmas pillanatot jelent a Boom számára, amelyet egy évtizede alapítottak a szuperszonikus légi közlekedés kereskedelmi célú hasznosítására. "Tehetséges és elhivatott mérnökök kis csapata elérte azt, amihez korábban államokra és dollármilliárdokra volt szükség” - mondta Blake Scholl, a Boom Supersonic alapítója és vezérigazgatója.

A jármű valójában egy harmadméretű prototípus, egy technológiai demonstrátor a cég által kifejlesztett Overture nevű kereskedelmi repülőgéphez. A szuperszonikus utasszállító tervezett specifikációi között szerepel a Mach 1,7-es utazósebesség és a Mach 2,2-es maximális sebesség. A tervek szerint a maximális hatótávolsága 7200 km lesz, és 55 utast szállíthat. A kereskedelmi cégek megpróbálják feléleszteni a szuperszonikus utazás egy olyan korszakát, amely évtizedekkel ezelőtt még létezett. A francia és a brit kormány az 1960-as években közösen fejlesztette ki a Concorde repülőgépet, a Szovjetunió pedig ugyanebben az időben alkotta meg a Tupoljev szuperszonikus repülőgépet. Egyik sem volt gazdaságilag sikeres, és a technológiát egy baleset után a 2000-es évek elején félretették.

Vállalkozások új generációja - köztük a Boom Supersonic - új ötletek, technológia és kereskedelmi megközelítés ötvözésével igyekszik költséghatékonyabb szuperszonikus sebességű utazást kifejleszteni. A keddi repülés jelentősége abban rejlik, hogy ez az első alkalom, hogy e cégek egyike megépítette és a hangsebesség fölé repítette saját járművét. Bár ez egy fontos és figyelemre méltó lépés- ez a repülés az XB-1 2024 márciusa óta végrehajtott 11 sikeres tesztrepülésének csúcspontja volt -, csak egy lépcsőfok egy kereskedelmi szempontból sikeres szuperszonikus repülőgép kifejlesztése és üzemeltetése felé vezető úton. Most a Boomnak meg kell építenie az igazit.


A vállalat szerint az XB-1 demonstrátor számos olyan kulcsfontosságú technológiát validál, amelyet az Overture-be építenek be, beleértve a szénszálas kompozitokat, a digitális stabilitásnövelést és a szuperszonikus légbeömlőket. Az Overture azonban más meghajtási rendszerrel rendelkezik majd, amelyet Symphony-nak neveztek el . A vállalat több partnerrel dolgozik együtt, köztük a Florida Turbine Technologies-szal a hajtómű tervezésében, a GE Additive-tel az additív technológiák tervezési tanácsadásában, valamint a StandardAero-val a hajtómű karbantartásánál.

Úgy tűnik, hogy a kereskedelmi légiközlekedési ágazatban bőven van igény egy olyan vállalatra, amely szuperszonikus repülőgépeket tud kifejleszteni és piacra dobni. A Boom Supersonic közölte, hogy 130 előrendelést kapott az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines légitársaságoktól az Overture repülőgépre. A Boom elmondta, hogy 2024-ben befejezte egy "szupergyár” építését az észak-karolinai Greensboróban, amely évi 66 Overture repülőgép gyártására van méretezve. A Boom reméli, hogy még az évtized vége előtt megkezdheti a megrendelések teljesítését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!