Gyurkity Péter

Baleset miatt csúszik a légitaxi bemutatása

Kisebb balesetről adott hírt a gyártó, ez azonban szerintük nem jelent komoly akadályt.

Még tavaly számoltunk be arról, hogy előrendelhető egy érdekes repülő autó, ezt megelőzően azonban már arról is írtunk, hogy készülőben van az elektromos légitaxi, amely a nagyvárosi közlekedést forradalmasítaná. Ez utóbbi kapcsán adtak most hírt egy kisebb balesetről, amely a tesztelés során következett be.

A Joby Aviation az úgynevezett electric vertical takeoff and landing (eVTOL) területén szeretne a házon belül fejlesztett megoldással nagyot durrantani, legalábbis jó értelemben, mindenféle malőr (és áldozatok) nélkül. Ezt eddig sikerült elkerülni, viszont a startup a napokban egy újabb beadványt juttatott el az amerikai tőzsdefelügyelethez, amelyben egy kisebb incidensről számolnak be. Eszerint a lakatlan területen végzett részletes tesztelés során következett be egy kisebb baleset, amelyben senki nem sérült meg, mivel a tesztelést egyelőre távoli vezérléssel végzik, vagyis a pilóta sem tartózkodik a fülkében. A hangsúly jelen pillanatban a várthoz képest eltérő körülmények közötti repülésen van, amit az erre kijelölt távoli helyszínen folytatnak le, így a projekt jövője nem forog veszélyben.


A Joby által fejlesztett eVTOL a tervek szerint egy pilótát és legfeljebb 4 utast szállíthat majd, legfeljebb 250 km-es távon belül, maximum 300 km/h-s sebességgel. Az elképzelés alapján elsősorban a nagyvárosi közlekedést újítanák meg, bár ehhez nyilván az illetékes szabályozó hatóságoknak is lesz egy-két szava, az ő részükről pedig (természetesen) a biztonságos üzemelésen lesz a hangsúly, ami nélkül a mindennapokban nem terjedhetnek el ezek a megoldások. A cég tavaly augusztusban ment tőzsdére, mégpedig egy 4,5 milliárd dolláros üzlet keretében, azóta azonban 50 százalékkal esett az árfolyam, ami jelzi a komoly kételyeket – a balesetről szóló hír után újabb 6 százalékkal kerültek lejjebb a részvények. A vállalat most az illetékesek bevonásával vizsgálja az esetet, azt még nem árulták el, hogy pontosan mi történt és mi okozta a balesetet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #5
    Abbol indultam ki, hogy a varosi forgalomhoz kepest egy dron eleve sokkal gyorsabb, mert keresztezodesek nelkul, kb egyenesen repul a cel fele, tehat mar 120-150 km/h- val is tobbszorosen gyorsabb lenne az autoknal. Es egy ilyen 10-20 rotoros megoldas szinte elpusztithatatlan lenne mert tobb rotor leallasa, serulese ellenere is biztonsagosan letudna szallni. Persze hogy meglehet hibatlanra csinalni a tiltrotort, de az akkor is egy fokkal bonyolultabb.
  • kvp #4
    Hasznalhato sebesseg nelkul egy szallito dron semmit sem er, mert ha meg autoval is gyorsabban lehet haladni akkor senki nem fogja hasznalni. A teljes dront pedig nem lehet elore donteni -ahogy azt sok verseny dron teszi- mert utasok vagy csomagok vannak benne.

    A fenti okokbol marad a rotorok elore dontese es a hagyomanyos repulokent valo mozgas vagy ket keszlet rotor hasznalata, emelo es meghajtasi celbol. Ez utobbi viszont jelentos folosleges tomeget hoz be, bar sokkal egyszerubb megvalositani technikailag. Jelenleg a dontheto rotoros megoldas jelenti azt az ar/tomeg/teljesitmeny osszefuggest ami gazdasagosan uzemeltethetove tenne az ilyen gepeket. Egyebkent nem raketa tudomany, ugyanis ilyen gepet mar 1966-ban is epitett a Bell es mar akkos is tokeletesen mukodott.

    ps: A ket elso, folfele kihajlo rotort at lehetne epiteni donthetore mint a masik negyet (megorizve a mostani pozicioukat) ha canard szarnyak vegere szerelnek oket.
  • duke #3
    Szerintem folosleges a rotor dontes, nem er annyit a sebeseg. Inkabb legyen atombiztos.
  • kvp #2
    Igen, csak ez tiltrotor, tehat felszallas utan elore donti az osszes rotort es onnantol egy sima 6 motoros merevszarnyas repulogepkent repul. A dontes kornyeken szokott elojonni a legtobb meghibasodas, de a cikkben emlitett hiba 270 km/h-as elore fele torteno haladas kozben egy kanyarban jott elo. Tehat valoszinuleg vagy szetesett, vagy atesett a gep merevszarnyu uzemmodban haladva.
  • Cat #1
    Úgy néz ki, mint egy DJI drón felskálázva 10 méteresre.