Gyurkity Péter
A United is szuperszonikus utasszállítókat akar
A Boom megkötötte az ehhez szükséges szerződést, viszont még meg kell építeniük az új gépeket.
A tavalyi évben mi is beszámoltunk arról, hogy hamarosan bemutatkozik a Boom Supersonic érdekes fejlesztése, amely a Concorde távozásával megüresedett helyet foglalná el, a hagyományosnál jóval rövidebb repülőutak biztosításával. Ez ugyan egyelőre még várat magára, viszont a cég most bejelentette, hogy az amerikai United is megrendelt néhány példányt, így a sikeres tesztek és az engedélyek beszerzését követően jöhetnek a gyorsabb tengerentúli utak. A társaság a most létrejött megállapodás alapján 15 gépet szerezne be, az Overture típusból azonban további 35 példányt vennének meg a biztonsági, működési és fenntarthatósági követelmények teljesítése esetén. A Boom eddig 240 millió dollárt szedett össze ennek megvalósítására, összesen 70 példányra van érdeklődés az olyan szereplők részéről, mint a Rolls-Royce, az amerikai légierő, a Virgin Group, valamint a Japan Airlines, viszont az akadályokat sem becsülhetjük le.
Az eddig napvilágot látott információk alapján eddig egyetlen példányt építettek meg, ez azonban a végleges változat jóval kisebb méretű prototípusa. Az XB-1 mindössze 21,6 méter hosszú, ez egyetlen pilótát vihet magával, a hangsebesség 1,3-szorosával, amit összesen 3 General Electric J85-15 típusú hajtómű biztosít. A teljes méretű példány ezzel szemben 65-88 utast szállítana, akár a hangsebesség 1,7-szeresét, vagyis 2100 km/h-t érve el, a megszokott szórakoztatói funkciókkal, ráadásul karbonsemleges üzemeléssel és fenntartható üzemanyaggal, viszont ez utóbbi két szempont kapcsán eddig még semmilyen információt nem osztottak meg a nagyközönséggel.
Amennyiben sikerül áthidalni az akadályokat, a repülési időt gyakorlatilag megfeleznék, hiszen New York és London között 3,5 órára lenne szükség, míg Los Angeles és Sydney között nagyjából 7 órára csökkenne az utazás. Jelenleg komoly késésben vannak, mivel a tavalyi bemutatkozás helyett most az első repülést 2026-ra tervezik, utasokat pedig először 2029-ben szállítanának.
A tavalyi évben mi is beszámoltunk arról, hogy hamarosan bemutatkozik a Boom Supersonic érdekes fejlesztése, amely a Concorde távozásával megüresedett helyet foglalná el, a hagyományosnál jóval rövidebb repülőutak biztosításával. Ez ugyan egyelőre még várat magára, viszont a cég most bejelentette, hogy az amerikai United is megrendelt néhány példányt, így a sikeres tesztek és az engedélyek beszerzését követően jöhetnek a gyorsabb tengerentúli utak. A társaság a most létrejött megállapodás alapján 15 gépet szerezne be, az Overture típusból azonban további 35 példányt vennének meg a biztonsági, működési és fenntarthatósági követelmények teljesítése esetén. A Boom eddig 240 millió dollárt szedett össze ennek megvalósítására, összesen 70 példányra van érdeklődés az olyan szereplők részéről, mint a Rolls-Royce, az amerikai légierő, a Virgin Group, valamint a Japan Airlines, viszont az akadályokat sem becsülhetjük le.
Az eddig napvilágot látott információk alapján eddig egyetlen példányt építettek meg, ez azonban a végleges változat jóval kisebb méretű prototípusa. Az XB-1 mindössze 21,6 méter hosszú, ez egyetlen pilótát vihet magával, a hangsebesség 1,3-szorosával, amit összesen 3 General Electric J85-15 típusú hajtómű biztosít. A teljes méretű példány ezzel szemben 65-88 utast szállítana, akár a hangsebesség 1,7-szeresét, vagyis 2100 km/h-t érve el, a megszokott szórakoztatói funkciókkal, ráadásul karbonsemleges üzemeléssel és fenntartható üzemanyaggal, viszont ez utóbbi két szempont kapcsán eddig még semmilyen információt nem osztottak meg a nagyközönséggel.
Amennyiben sikerül áthidalni az akadályokat, a repülési időt gyakorlatilag megfeleznék, hiszen New York és London között 3,5 órára lenne szükség, míg Los Angeles és Sydney között nagyjából 7 órára csökkenne az utazás. Jelenleg komoly késésben vannak, mivel a tavalyi bemutatkozás helyett most az első repülést 2026-ra tervezik, utasokat pedig először 2029-ben szállítanának.