Berta Sándor
Csökkenthetők a turbulencia-hatások
Egy új találmány segítségével akár 80 százalékos javulás is elérhető.
A turbulencia egyaránt megkeseríti a repülőgép-személyzetek és az utasok életét. A légitársaságok ezért megpróbálják előrejelezni a turbulenciákat, valamint elkerülni az olyan régiókat, ahol különösen sok a turbulencia. Mindez rengeteg időbe, pénzbe és üzemanyagba kerül. A jövőben ugyanakkor lehetőség lesz átrepülni az érintett területek felett, miután egy új megoldással jelentős mértékben, akár 80 százalékkal is csökkenthetők a turbulenciák hatásai.
Az új találmány Gálffy Andrásnak, a Bécsi Műszaki Egyetem Automatizálási és Szabályozástechnikai Intézetének asszisztensének köszönhető. A szakember elmondta, hogy a megoldás lényege, hogy a repülőgépek szárnyaiba a légnyomást mérő szenzorokat építenek be és azok regisztrálják a turbulenciákat. Georg Schitter professzor, az egyetem intelligens mechatronikai rendszereket fejlesztő kutatócsoportjának vezetője mindezt azzal egészítette ki, hogy a turbulenciák ellen gyakorlatilag valós időben - a másodperc tört része alatt - fel lehet lépni. A technika kicsit olyan, mint a fejhallgatóknál a zajszűrés, az eredmény pedig a turbulenciamentes repülés.
A szimulációk és az ember nélküli tesztrepülések kimutatták, hogy a turbulenciák az új megoldás segítségével akár 80 százalékkal is csökkenthetők. A kutatók már benyújtották a technikával kapcsolatos szabadalmi leírást. A cél az, hogy a jövőben emberek által vezetett repülőgépekkel is bebizonyítsák a megoldás működőképességét. Különösen érdekes lehet a technika a függőlegesen induló légi járművek esetében.
Elvileg még jobb eredményeket lehetne elérni a jövőben az újszerű, a geometriájukat megváltoztató és a turbulenciákhoz alkalmazkodó - adaptív - szárnykonstrukciókkal, amelyek hasonlítanak a madarak szárnyaihoz. Az új megoldást először a június 17. és 23. között rendezendő Nemzetközi Párizsi Légibemutatón prezentálják.
A turbulencia egyaránt megkeseríti a repülőgép-személyzetek és az utasok életét. A légitársaságok ezért megpróbálják előrejelezni a turbulenciákat, valamint elkerülni az olyan régiókat, ahol különösen sok a turbulencia. Mindez rengeteg időbe, pénzbe és üzemanyagba kerül. A jövőben ugyanakkor lehetőség lesz átrepülni az érintett területek felett, miután egy új megoldással jelentős mértékben, akár 80 százalékkal is csökkenthetők a turbulenciák hatásai.
Az új találmány Gálffy Andrásnak, a Bécsi Műszaki Egyetem Automatizálási és Szabályozástechnikai Intézetének asszisztensének köszönhető. A szakember elmondta, hogy a megoldás lényege, hogy a repülőgépek szárnyaiba a légnyomást mérő szenzorokat építenek be és azok regisztrálják a turbulenciákat. Georg Schitter professzor, az egyetem intelligens mechatronikai rendszereket fejlesztő kutatócsoportjának vezetője mindezt azzal egészítette ki, hogy a turbulenciák ellen gyakorlatilag valós időben - a másodperc tört része alatt - fel lehet lépni. A technika kicsit olyan, mint a fejhallgatóknál a zajszűrés, az eredmény pedig a turbulenciamentes repülés.
A szimulációk és az ember nélküli tesztrepülések kimutatták, hogy a turbulenciák az új megoldás segítségével akár 80 százalékkal is csökkenthetők. A kutatók már benyújtották a technikával kapcsolatos szabadalmi leírást. A cél az, hogy a jövőben emberek által vezetett repülőgépekkel is bebizonyítsák a megoldás működőképességét. Különösen érdekes lehet a technika a függőlegesen induló légi járművek esetében.
Elvileg még jobb eredményeket lehetne elérni a jövőben az újszerű, a geometriájukat megváltoztató és a turbulenciákhoz alkalmazkodó - adaptív - szárnykonstrukciókkal, amelyek hasonlítanak a madarak szárnyaihoz. Az új megoldást először a június 17. és 23. között rendezendő Nemzetközi Párizsi Légibemutatón prezentálják.