Gyurkity Péter
Itt az első elektromos utasszállító repülő
A kisebb fejlesztés néhány éven belül szolgálatba állhat, megújítva a repülés területét.
A Paris Airshow alatt az elmúlt napokban számos érdekes megoldást bemutattak a különböző gyártók, a sajtóban azonban emellett nagy visszhangot kapott egy kisebb, eddig nem ismert izraeli szereplő, amely magánbefektetők jóvoltából dolgozta ki teljes mértékben elektromos típusát. A kisebb példány szerintük valódi megújulást hoz, mégpedig a következő évtized elején.
Az Eviation Aircraft által bemutatott gép az Alice nevet kapta, ennek legérdekesebb jellemzője pedig a teljes mértékben elektromos meghajtás. A cég mérnökei összesen három propellert helyeztek el a gép hátsó felén, ezek közül az egyik középen, a másik kettő pedig a szárnyak végén helyezkedik el – ígéretük szerint vészhelyzet esetén kettő is elég a megfelelő meghajtáshoz, ami némileg nagyobb biztonságot nyújt a pilóták és az utasok számára. Fontos kiemelni, hogy immár utasok szállításáról is szó van, hiszen az Alice (a személyzet mellett) összesen 9 személyt tud majd magával vinni, mégpedig durván 420 km/h-s csúcssebességgel, 3 ezer méteres magasságon, nagyjából 1000 kilométeres távolságon belül. Ez utóbbi kitétel nem jelent óriási hátrányt, hiszen a magyarázat szerint jelen pillanatban az összes meglévő légi útvonal 45 százaléka, vagyis csaknem fele, 800 km-nél is rövidebb.
A tervek szerint a Seattle városában tevékenykedő AeroTEC szakembereivel közösen zajlik majd az éles tesztelés, a cég ugyanis 2022-re már szeretné szolgálatba állítani a végleges példányokat. Az első megrendelést már meg is kapták, itt a regionális szolgáltatást nyújtó Cape Air jelezte vételi szándékát, az ár pedig darabonként 4 millió dollár lesz. Az anyagi hátteret egyébként eddig a Szingapúrban élő milliárdos, Richard Chandler biztosította, az általa irányított Clermont Group befektetési alap 76 millió dollárt adott nekik, egy kereken 70 százalékos tulajdonrész ellenében – ők amúgy az elektromos motort fejlesztő magniX cégben is érdekeltek, ebben tehát ugyanúgy látják a jövőt.
A sikeres bemutatkozás után a 2020-as évek közepére jöhet el a valódi forradalom, legalábbis a rövidebb távú utak területén, ahol az elektromos meghajtás valódi forradalmat indíthat el.
A Paris Airshow alatt az elmúlt napokban számos érdekes megoldást bemutattak a különböző gyártók, a sajtóban azonban emellett nagy visszhangot kapott egy kisebb, eddig nem ismert izraeli szereplő, amely magánbefektetők jóvoltából dolgozta ki teljes mértékben elektromos típusát. A kisebb példány szerintük valódi megújulást hoz, mégpedig a következő évtized elején.
Az Eviation Aircraft által bemutatott gép az Alice nevet kapta, ennek legérdekesebb jellemzője pedig a teljes mértékben elektromos meghajtás. A cég mérnökei összesen három propellert helyeztek el a gép hátsó felén, ezek közül az egyik középen, a másik kettő pedig a szárnyak végén helyezkedik el – ígéretük szerint vészhelyzet esetén kettő is elég a megfelelő meghajtáshoz, ami némileg nagyobb biztonságot nyújt a pilóták és az utasok számára. Fontos kiemelni, hogy immár utasok szállításáról is szó van, hiszen az Alice (a személyzet mellett) összesen 9 személyt tud majd magával vinni, mégpedig durván 420 km/h-s csúcssebességgel, 3 ezer méteres magasságon, nagyjából 1000 kilométeres távolságon belül. Ez utóbbi kitétel nem jelent óriási hátrányt, hiszen a magyarázat szerint jelen pillanatban az összes meglévő légi útvonal 45 százaléka, vagyis csaknem fele, 800 km-nél is rövidebb.
A tervek szerint a Seattle városában tevékenykedő AeroTEC szakembereivel közösen zajlik majd az éles tesztelés, a cég ugyanis 2022-re már szeretné szolgálatba állítani a végleges példányokat. Az első megrendelést már meg is kapták, itt a regionális szolgáltatást nyújtó Cape Air jelezte vételi szándékát, az ár pedig darabonként 4 millió dollár lesz. Az anyagi hátteret egyébként eddig a Szingapúrban élő milliárdos, Richard Chandler biztosította, az általa irányított Clermont Group befektetési alap 76 millió dollárt adott nekik, egy kereken 70 százalékos tulajdonrész ellenében – ők amúgy az elektromos motort fejlesztő magniX cégben is érdekeltek, ebben tehát ugyanúgy látják a jövőt.
A sikeres bemutatkozás után a 2020-as évek közepére jöhet el a valódi forradalom, legalábbis a rövidebb távú utak területén, ahol az elektromos meghajtás valódi forradalmat indíthat el.