Gyurkity Péter
Tesztelte elektromos repülőjét a Boeing
Egyetlen év alatt sikerült eljutni a koncepciótól a korai prototípusig.
A többek között hiperszonikus utasszállítón is dolgozó amerikai óriáscég a jelek szerint komolyan gondolja az elektromos autonóm repülő kifejlesztését és piacra dobását, ugyanis mindössze egy évvel a koncepció bemutatását követően már sor került az első tesztre. Felelősséggel való bevezetést ígérnek.
Míg mások hasonló módon működő légitaxit fejlesztenek (illetve egyelőre erről álmodoznak), addig a Boeing már végrehajtotta az első kisebb tesztet, igaz, az electric vertical takeoff and landing (eVTOL) kategóriába tartozó megoldás mindössze az irányított felszállást, lebegést, valamint leszállást demonstrálta, amit majd a közeljövőben követ az előre- és hátrafelé történő haladás, a normál repülési módba való átmenet, illetve a további, szükséges lépések. A cég jelenleg nagyon bizakodó, szerintük itt valódi forradalomról van szó, az autonóm repülés megvalósítása pedig csendes, tiszta, valamint biztonságos mobilitást tesz majd lehetővé a sűrűn lakott területeken.
A „passenger air vehicle” (PAV) prototípust a Boeing NeXt, a városi légiközlekedési tervekre koncentráló részlege dolgozta ki, bár ebben az Aurora Flight Sciences nevű leánycég közreműködésére is komolyan építettek. Ennek hatósugara jelen pillanatban mindössze 80,47 kilométer, itt viszont mindenképpen szükség lesz a biztonság és a megbízhatóság visszaigazolására, hogy megvalósuljon az on-demand önálló (autonóm) légiszállítás. Ennek legalább akkora jelentősége van, mint az elektromos meghajtásnak, az autonóm közlekedést viszont természetesen a szabályozó hatóságoknak is jóvá kell majd hagynia, itt jelenleg több hatósággal és iparági partnerrel dolgoznak közösen ennek érdekében.
A nagy rivális Airbus eközben szintén dolgozik saját eVTOL-megoldásán, amely tavaly már sikeresen teljesítette az első rövid tesztet. A verseny ezen a területen is tovább élesedik majd a következő években.
A többek között hiperszonikus utasszállítón is dolgozó amerikai óriáscég a jelek szerint komolyan gondolja az elektromos autonóm repülő kifejlesztését és piacra dobását, ugyanis mindössze egy évvel a koncepció bemutatását követően már sor került az első tesztre. Felelősséggel való bevezetést ígérnek.
Míg mások hasonló módon működő légitaxit fejlesztenek (illetve egyelőre erről álmodoznak), addig a Boeing már végrehajtotta az első kisebb tesztet, igaz, az electric vertical takeoff and landing (eVTOL) kategóriába tartozó megoldás mindössze az irányított felszállást, lebegést, valamint leszállást demonstrálta, amit majd a közeljövőben követ az előre- és hátrafelé történő haladás, a normál repülési módba való átmenet, illetve a további, szükséges lépések. A cég jelenleg nagyon bizakodó, szerintük itt valódi forradalomról van szó, az autonóm repülés megvalósítása pedig csendes, tiszta, valamint biztonságos mobilitást tesz majd lehetővé a sűrűn lakott területeken.
A „passenger air vehicle” (PAV) prototípust a Boeing NeXt, a városi légiközlekedési tervekre koncentráló részlege dolgozta ki, bár ebben az Aurora Flight Sciences nevű leánycég közreműködésére is komolyan építettek. Ennek hatósugara jelen pillanatban mindössze 80,47 kilométer, itt viszont mindenképpen szükség lesz a biztonság és a megbízhatóság visszaigazolására, hogy megvalósuljon az on-demand önálló (autonóm) légiszállítás. Ennek legalább akkora jelentősége van, mint az elektromos meghajtásnak, az autonóm közlekedést viszont természetesen a szabályozó hatóságoknak is jóvá kell majd hagynia, itt jelenleg több hatósággal és iparági partnerrel dolgoznak közösen ennek érdekében.
A nagy rivális Airbus eközben szintén dolgozik saját eVTOL-megoldásán, amely tavaly már sikeresen teljesítette az első rövid tesztet. A verseny ezen a területen is tovább élesedik majd a következő években.