Gyurkity Péter

Tesztelte elektromos repülőjét a Boeing

Egyetlen év alatt sikerült eljutni a koncepciótól a korai prototípusig.

A többek között hiperszonikus utasszállítón is dolgozó amerikai óriáscég a jelek szerint komolyan gondolja az elektromos autonóm repülő kifejlesztését és piacra dobását, ugyanis mindössze egy évvel a koncepció bemutatását követően már sor került az első tesztre. Felelősséggel való bevezetést ígérnek.

Míg mások hasonló módon működő légitaxit fejlesztenek (illetve egyelőre erről álmodoznak), addig a Boeing már végrehajtotta az első kisebb tesztet, igaz, az electric vertical takeoff and landing (eVTOL) kategóriába tartozó megoldás mindössze az irányított felszállást, lebegést, valamint leszállást demonstrálta, amit majd a közeljövőben követ az előre- és hátrafelé történő haladás, a normál repülési módba való átmenet, illetve a további, szükséges lépések. A cég jelenleg nagyon bizakodó, szerintük itt valódi forradalomról van szó, az autonóm repülés megvalósítása pedig csendes, tiszta, valamint biztonságos mobilitást tesz majd lehetővé a sűrűn lakott területeken.


A „passenger air vehicle” (PAV) prototípust a Boeing NeXt, a városi légiközlekedési tervekre koncentráló részlege dolgozta ki, bár ebben az Aurora Flight Sciences nevű leánycég közreműködésére is komolyan építettek. Ennek hatósugara jelen pillanatban mindössze 80,47 kilométer, itt viszont mindenképpen szükség lesz a biztonság és a megbízhatóság visszaigazolására, hogy megvalósuljon az on-demand önálló (autonóm) légiszállítás. Ennek legalább akkora jelentősége van, mint az elektromos meghajtásnak, az autonóm közlekedést viszont természetesen a szabályozó hatóságoknak is jóvá kell majd hagynia, itt jelenleg több hatósággal és iparági partnerrel dolgoznak közösen ennek érdekében.

A nagy rivális Airbus eközben szintén dolgozik saját eVTOL-megoldásán, amely tavaly már sikeresen teljesítette az első rövid tesztet. A verseny ezen a területen is tovább élesedik majd a következő években.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #16
    Az is helyet foglal. ;-)
  • molnibalage83 #15
    Akkor ott lassabban tekersz vagy feltolod, ha azt az 1-2 percet nem bírod ki. Igen, a BAH csomóponttól nyugatra, ahol dombok kezdődnek, ott sokan nem tekernek. Bp nagy része viszont sík. A pesti oldal egy tepsi.
  • fonak #14
    Addig, amíg sík vidékről beszélünk. Már Budán is sok helyre feltekerni azért nem sétáló ember teljesítménye.
  • defiant9 #13
    "A globális CO2-kibocsátásnak kb. a 10%-áért felelős az autózás. Nem gondolom, hogy itt kellene még szorosabbra húzni a nadrágszíjat"
    Asszem ennél azért több, de a lényeg nem a CO2, mert az áramtermelés viszont a legnagyobb komponens tehát csak átrendezés lenne. A lényeg az hogy a városokban a kipufogógáz effektív egészségkárosító hatása nagy, spec. Magyaroszág ebben sajnos az EU és a _világ_ 'élvonalába' tartozik. A városi levegő megtisztítása egy fontos feladat, nagyon sok élettel fizetünk a szennyezésért. Kerül amibe kerül az elektromos autó akkor is mielőbb meg kell lépni, más egészségének rovására nem pöfögünk.
  • leeloodallas #12
    Félreérthetően fogalmaztad meg az eredeti kommentet. Abban a sétát írtad, mint a 15 km/h alternatívája.
    A bringa stimmel, azzal a 15 km/h az egy laza tekerés.

    Ja és a cikkhez...
    Megint ez a "ha már a földön nem férünk el, majd közlekedünk a levegőben" baromság, kombinálva a sötétzöld, "majd minden elektromos lesz és akkor jól megvédjük a környezetünket" süketeléssel.
    Tegyék reális alternatívává a tömegközlekedést, és zöldítsék azt. A globális CO2-kibocsátásnak kb. a 10%-áért felelős az autózás. Nem gondolom, hogy itt kellene még szorosabbra húzni a nadrágszíjat. Vagyis nem ilyen demagóg módon, direktben.
    Utoljára szerkesztette: leeloodallas, 2019.01.29. 18:16:32
  • kvp #11
    "Viszont nem látom annyira értelmét ennek a repülőnek. Nagyobb teherrel, nagyobb távolságot megtenni - pl egy kamionnyi árú - nem most fog megtenni. Ezen túl autonóm, ami még az autók terén is gyerekcipőben van. Nyilván egyelőre nincs akkora forgalom, mint az utakon, de van pont elég tényező, amire figyelni kell és azt le kell programozni."

    Teherszallitashoz ahol az aru nem siet, alapvetoen jobb a felszini kozlekedes. Viszont mar most is vannak teherszallito vtol-ek, pl. a V22 Osprey. A cikkben szerplo jarmu inkabb olyan mint egy kamionhoz kepest egy olcso smart vagy kispolszki...

    A legikozlekedes egyebkent konnyebben automatizalhato mint a felszini, mert egyreszt kevesebb tereptargy jon szembe az emberrel, masreszt kevesebb a gyalogos es a biciklis (ebben a kategoriaban szinte csak madarak es par sikloernyos van), tovabba megoldhato, hogy minden menetiranynak legyen sajat magassaga. Ez azt jelenti, hogy a legijarmuvek nem keresztezik egymas utjat. Olyan mintha az autokhoz minden iranyba lenne egy kulon gyalogosoktol es biciklisektol elzart feluljaro szint es igy nem lenne egyetlen keresztezodes sem. Azert ilyen kornyezetben mar valamivel konnyebb megbizhato onvezeto szoftvert irni. (es amig a tempolomtorony vagy a gyarkemeny nem ugrik be hirtelen az ember ele, addig viszonylag biztonsagos is fent kozlekedni)

    A meghibasodasnal torteno lezuhanas az problema, ezert valoszinuleg ott fognak eloszor elterjedni, ahol a maganhelikopter hasznalat (es az ezzel jaro balesetveszely) mar most is elfogadott.
  • Ellaberin #10
    Nekem annyira nem alternatíva minden nap 60km-t gyalogolni... De az tény, hogy lassan már egy kistelepülésen is dugók alakulnak ki. Nem kell hozzá sok idő és az moccanni sem fogunk tudni autóval.

    Viszont nem látom annyira értelmét ennek a repülőnek. Nagyobb teherrel, nagyobb távolságot megtenni - pl egy kamionnyi árú - nem most fog megtenni. Ezen túl autonóm, ami még az autók terén is gyerekcipőben van. Nyilván egyelőre nincs akkora forgalom, mint az utakon, de van pont elég tényező, amire figyelni kell és azt le kell programozni.

    Ezen felül érdekes lesz, ha mégis _elterjed_, nem csak az utakon kell figyelni, de kémlelni kell az eget is, hogy ne pottyanjon pár tonna a nyakunkba. :)

  • molnibalage83 #9
    Pattanj fel egy bringára első körben és próbáld ki. Különösebb erőfeszítés nélkül tudsz 12-15 km/h-val tekerni.
    Egyébként meg keresőbe beírod, hogy "bicycle power calculator" és hajrá.

    Valahol egészen elképedek, hogy két kattintással mi érhető el, de egyeseknek mennyire derogál a kereső használata.
  • kvp #8
    Szep es jo ez a Boeing fele elektromos gep, de szerintem a Bell fele Nexus hasznalhatobb. Gazturbina elektromos hajtaslanca van es 6 db eloredontheto ducted fan emelo hajtomuve. Ez kb. a Bell X22-es csak mechanikus helyett elektromos eroatvitellel es arrol is tudjuk, hogy mukodokepes jarmu volt. Foleg akkor fontos, hogy elore nezzenek a hatjomuvek, ha nagyobb tavolsagra, nagyobb sebesseggel szeretnenk eljutni es ebben az X22-es sokkal jobb volt mint a helikopterek.

    Egyebkent a legi munkabajarasnal mindenki abbol indul ki, hogy az atlagos emberek fogjak hasznalni, pedig ezek meg csak a helikopterek belepesi kuszobet fogjak lejjebb hozni. Tehat ahogy az olcso felszini elektromos autok miatt valoszinuleg tobb atlagos ember engedheti meg maganak hogy autot tartson, ugy az olcso legi jarmuvek hatasara valoszinuleg tobb gazdag ember engedheti meg maganak, hogy vtol repulot tartson. A szegenyeknek persze marad a tomegkozlekedes, de a gazdagabbak kozzul tobben engedhetik meg majd hogy repuljenek.

    Egyebkent eleg sok embernek van ra igenye, hogy ne kelljen se a szabad levegon (bicikli/gyaloglas), se masok kozott tomegkozlekedesen utaznia amikor a lakhelyerol a munkahelyere megy vagy nap kozben targyalni. Ha van ra penzuk, akkor megengedhetik maguknak, hogy sajat autoval jarjanak. Ha meg tobb penzuk van, akkor a dugokat elkerulve megtehetik hogy repuljenek. Anno az auto volt ilyen, csak a nagyon gazdagok tudtak megengedni maguknak, mindenki mas gyalogolt, biciklizett vagy tomegkozlekedett, esetleg lora ult.

    ps: A legi munkabajaras manapsag foleg a nagyon rossz kozbiztonsagu (foleg delamerikai es afrikai) varosokban jellemzo, ahol autoval eletveszelyes a megerositett lakopark es a munkahely kozott ingazni, ezert a gazdagok (akik az ut menten a fo celpontok) mar most is helikopterrel jarnak, mert egyebkent hosszutavon nem elnek tul a munkaba jarast. Egy atlagos kismeretu europai varosban ahol lehet autoval is jarni nem eri meg repulni, bar a nagyon nagyon gazdagok akkor is fognak, mert a levegoben az iranyonkenti magassagi szeparacio miatt nincs egy keresztezodes sem es ezert egy piros lampa sem.

    Tehat Europaban ez egyelore biztosan a gazdagok kivaltsaga lesz, aztan ha olcsobba valtik a technologia akkor egyre tobben repulhetnek, de amig lesznek szegenyek, addig lesznek emberek akik lent a felszinen vagy az alatt kell hogy kozlekedjenek.
  • Cefet #7
    Kb 4km/h a sétáló ember tempója. A teljesítménye nem tudom mennyi... És igen, vannak körülmények, amikor 200m séta sem esik jól, nemhogy 2 km.
    A cikkhez: hajrá, hajrá, csak így tovább!