Gyurkity Péter
Először repült az óriás Stratolaunch
Az alternatív platform a rakétákat válthatja ki, alacsonyabb költséggel.
Az elmúlt években több alkalommal írtunk Paul Allen, a Microsoft társalapítójának új, meglehetősen érdekes projektjéről, amely részben a SpaceX és társai ellen indult harcba, egy eltérő megoldást kínálva azoknak, akik alacsony költségen szeretnének pályára állítani különböző eszközöket. Allen ugyan azóta elhunyt, az eredeti elképzelést visszafogták, az első repülésre azonban most mégis sor került.
Tavaly még arról írtunk, hogy a görög mitológiából vett névre (Roc) hallgató hatalmas repülő nem indult el első útjára, a fontos mérföldkőhöz azonban most, nagyjából egy évvel később, végre elérkeztünk. A hivatalos beszámolóból kiderül, hogy a kaliforniai bázison valóban sor került a tesztre, ennek során pedig a Roc gond nélkül vette az akadályt, a magasba emelkedést és a viszonylag rövid, mintegy 200 km/h-s sebességet elérő repülést követően pedig leszállt a bázison. A hat darab Pratt & Whitney PW4056 Turbofan hajtómű által meghajtott eszköz ezzel egy csapásra a világ legnagyobb repülője is lett, a jövőben pedig számos fontos feladatot hajthat végre, hiszen gyakorlatilag a rakéták első fokozatát válthatja ki, a többszöri felhasználás révén még lejjebb szorítva a költségeket.
A mintegy 250 tonnás, 117 méter szárnyfesztávolságú óriás eredetileg több eltérő rendszert szolgált volna ki, a magasba emelve az erre kijelölt fejlesztést, amely onnan, immár második fokozatként indulna saját útjára. A jelenlegi tervek szerint egyetlen ilyen rendszer maradt a menetrendben, viszont mivel valószínűleg a Pentagon lesz a legnagyobb együttműködő partner (és egyben kliens), az anyagiakkal itt nem lesz különösebb gond. A felemelkedést követően a Roc leszállna, majd pedig (egy rövid átvizsgálást és felkészítést követően) ismét készen állna a következő rajtra, mindenféle begyűjtési manőver, helyszínre szállítás, illetve újbóli felállítás nélkül (ahogy az a rakéták esetében kötelező). A legnagyobb típusokat nyilván nem tudják ezzel kiváltani, de számos esetben tehetnek majd olcsóbb ajánlatot az érdeklődőknek, így lesz esélyük a versenyben – már amennyiben gond nélkül lezajlanak az első fellövések.
A fejlesztés további sorsát mindenképpen figyelemmel követjük majd, azt azonban még nem tudjuk, hogy a következő repülésre mikor kerülne sor.
Az elmúlt években több alkalommal írtunk Paul Allen, a Microsoft társalapítójának új, meglehetősen érdekes projektjéről, amely részben a SpaceX és társai ellen indult harcba, egy eltérő megoldást kínálva azoknak, akik alacsony költségen szeretnének pályára állítani különböző eszközöket. Allen ugyan azóta elhunyt, az eredeti elképzelést visszafogták, az első repülésre azonban most mégis sor került.
Tavaly még arról írtunk, hogy a görög mitológiából vett névre (Roc) hallgató hatalmas repülő nem indult el első útjára, a fontos mérföldkőhöz azonban most, nagyjából egy évvel később, végre elérkeztünk. A hivatalos beszámolóból kiderül, hogy a kaliforniai bázison valóban sor került a tesztre, ennek során pedig a Roc gond nélkül vette az akadályt, a magasba emelkedést és a viszonylag rövid, mintegy 200 km/h-s sebességet elérő repülést követően pedig leszállt a bázison. A hat darab Pratt & Whitney PW4056 Turbofan hajtómű által meghajtott eszköz ezzel egy csapásra a világ legnagyobb repülője is lett, a jövőben pedig számos fontos feladatot hajthat végre, hiszen gyakorlatilag a rakéták első fokozatát válthatja ki, a többszöri felhasználás révén még lejjebb szorítva a költségeket.
A mintegy 250 tonnás, 117 méter szárnyfesztávolságú óriás eredetileg több eltérő rendszert szolgált volna ki, a magasba emelve az erre kijelölt fejlesztést, amely onnan, immár második fokozatként indulna saját útjára. A jelenlegi tervek szerint egyetlen ilyen rendszer maradt a menetrendben, viszont mivel valószínűleg a Pentagon lesz a legnagyobb együttműködő partner (és egyben kliens), az anyagiakkal itt nem lesz különösebb gond. A felemelkedést követően a Roc leszállna, majd pedig (egy rövid átvizsgálást és felkészítést követően) ismét készen állna a következő rajtra, mindenféle begyűjtési manőver, helyszínre szállítás, illetve újbóli felállítás nélkül (ahogy az a rakéták esetében kötelező). A legnagyobb típusokat nyilván nem tudják ezzel kiváltani, de számos esetben tehetnek majd olcsóbb ajánlatot az érdeklődőknek, így lesz esélyük a versenyben – már amennyiben gond nélkül lezajlanak az első fellövések.
A fejlesztés további sorsát mindenképpen figyelemmel követjük majd, azt azonban még nem tudjuk, hogy a következő repülésre mikor kerülne sor.