Gyurkity Péter
Hiperszonikus utasszállítót akar a Boeing
A NASA után most a Boeing jelezte, hogy megkezdték a munkát, de a kínaiak sem kényelmesen hátradőlve üldögélnek.
Az American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) Aviation 2018 elnevezésű konferenciáján többek között a Boeing is bővebben beszélt a hosszú távú terveikről és elképzeléseikről. Itt elhangzott, hogy egy hiperszonikus utasszállítót szeretnének kifejleszteni, amely a hangsebesség ötszörösével repülne a kontinensek között.
Legutóbb arról számoltunk be, hogy már a NASA is érdeklődik a terület iránt, igaz ők egy szuperszonikus megoldáson dolgoznak, legalábbis egyelőre a tervezőasztalon. A most megjelent hírek szerint a Boeing azonban egy hiperszonikus utasszállítót fejlesztene ki, amely nagyjából 6500 km/h-s sebességgel száguldana, ez ugyanis kellően gyors ahhoz, hogy minden igényt kielégítsenek, legyen szó a katonai, vagy akár a civil jellegű alkalmazásról. Amennyiben egy ilyen típus valóban elérhetővé válik, az Atlanti-óceánt mindössze 2 óra alatt szelhetnénk át, míg a Csendes-óceánon keresztül 3 óráig tartana az út, szemben a jelenleg szükséges 6-8 órás időtartammal.
Ez egyben azt is jelentené, hogy a Concorde által a mai napig tartott rekord, a 2 óra 52 perces atlanti-óceáni átkelés is megdőlne, ehhez azonban hosszú időre és komoly munkára lesz szükség. A technológiai korlátokat kell még jobban kitolni, a cég szerint pedig erre legkorábban a harmincas évek végén kerülhet sor, de könnyen előfordulhat, hogy a projekt akár egy teljes évtizedet csúszni fog. Az első körben mindenesetre egy katonai jellegű felderítő és megfigyelő gépet fejlesztenek ki, ennek kialakítása már jelenleg is zajlik, az előrejelzés szerint pedig ez 2023-ban repülhet majd először.
Az elkövetkező 10 évben megvalósíthatónak tűnik a hiperszonikus katonai ISR-gépek megjelenése, a kínaiak azonban már szintén jelezték, hogy egy hasonló utasszállítón dolgoznak, az I Plane névre keresztelt megoldás pedig dupla szárnyakkal csökkentené a turbulenciát és a légellenállást.
Az American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) Aviation 2018 elnevezésű konferenciáján többek között a Boeing is bővebben beszélt a hosszú távú terveikről és elképzeléseikről. Itt elhangzott, hogy egy hiperszonikus utasszállítót szeretnének kifejleszteni, amely a hangsebesség ötszörösével repülne a kontinensek között.
Legutóbb arról számoltunk be, hogy már a NASA is érdeklődik a terület iránt, igaz ők egy szuperszonikus megoldáson dolgoznak, legalábbis egyelőre a tervezőasztalon. A most megjelent hírek szerint a Boeing azonban egy hiperszonikus utasszállítót fejlesztene ki, amely nagyjából 6500 km/h-s sebességgel száguldana, ez ugyanis kellően gyors ahhoz, hogy minden igényt kielégítsenek, legyen szó a katonai, vagy akár a civil jellegű alkalmazásról. Amennyiben egy ilyen típus valóban elérhetővé válik, az Atlanti-óceánt mindössze 2 óra alatt szelhetnénk át, míg a Csendes-óceánon keresztül 3 óráig tartana az út, szemben a jelenleg szükséges 6-8 órás időtartammal.
Ez egyben azt is jelentené, hogy a Concorde által a mai napig tartott rekord, a 2 óra 52 perces atlanti-óceáni átkelés is megdőlne, ehhez azonban hosszú időre és komoly munkára lesz szükség. A technológiai korlátokat kell még jobban kitolni, a cég szerint pedig erre legkorábban a harmincas évek végén kerülhet sor, de könnyen előfordulhat, hogy a projekt akár egy teljes évtizedet csúszni fog. Az első körben mindenesetre egy katonai jellegű felderítő és megfigyelő gépet fejlesztenek ki, ennek kialakítása már jelenleg is zajlik, az előrejelzés szerint pedig ez 2023-ban repülhet majd először.
Az elkövetkező 10 évben megvalósíthatónak tűnik a hiperszonikus katonai ISR-gépek megjelenése, a kínaiak azonban már szintén jelezték, hogy egy hasonló utasszállítón dolgoznak, az I Plane névre keresztelt megoldás pedig dupla szárnyakkal csökkentené a turbulenciát és a légellenállást.