Gyurkity Péter
Még nem repül a rakétahordozó óriás
Ismét a kifutópályán tesztelték a monstrumot, amely majd rakétákat indít a magasból.
Még tavaly nyáron számoltunk be arról, hogy bemutatták a világ legnagyobb repülőjét, amely a tervek szerint a magasba vinne majd fel rakétákat, hogy onnan, alacsonyabb költségekkel indítsa őket útnak a világűr felé. A repüléstől még picit messze vagyunk, de a gépet már tesztelik.
Az alábbi videóból kiderül, hogy ezúttal is a kifutópályára vitték ki a Stratolaunch névre keresztelt fejlesztést, amelyet Paul Allen, a Microsoft társalapítójának cége vetne be belátható időn belül. Korábban, tavaly decemberben, már kipróbálták itt a monstrumot, amely akkor mindössze 45 km/h-s sebességgel cammogott, most azonban már elérte a 74 km/h-t. Ez persze még messze nem elegendő a felszálláshoz, egyelőre azonban a szakemberek arra kíváncsiak, hogy a felszínen hogyan viselkedik az óriásgép, maga a repülés a remények szerint valamikor 2019-ben jöhet. A 250 tonnás, 117 méter szárnyfesztávolságú Stratolaunch a Boeing 747 típus által is használt Pratt & Whitney hajtóművekre támaszkodik, ebből összesen hatot szereltek fel rá, hatósugara a cég állítása szerint eléri majd a 2 ezer tengeri mérföldet, ami nagyjából 3700 kilométernek felel meg.
Amennyiben sikerülnek a további tesztek, ez a gép viheti majd magával Pegasus XL névre keresztelt kisebb rakétákat, amelyek a repülőről indulva alacsony orbitális pályára állíthatják a legfeljebb 450 kg-os műholdakat, alaposan lefaragva az ilyenkor szokásos költségekből. Az Orbital ATK vezetésével még tavaly októberben állapodtak meg erről, de hasonló projekteken több másik szereplő is dolgozik, elég csak a NASA, a Virgin Group, vagy akár a DARPA nevét megemlíteni itt.
A kulcsfontosságú momentum természetesen az első repülés lesz, akkor dőlhet el, hogy a Stratolaunch mennyiben életképes megoldás. Egyelőre még az irányítást tesztelik (ahogy említettük, kizárólag a kifutópályán), amennyiben itt nem bukkannak komolyabb akadályokra, jöhet a jövő évi komolyabb kísérlet.
Még tavaly nyáron számoltunk be arról, hogy bemutatták a világ legnagyobb repülőjét, amely a tervek szerint a magasba vinne majd fel rakétákat, hogy onnan, alacsonyabb költségekkel indítsa őket útnak a világűr felé. A repüléstől még picit messze vagyunk, de a gépet már tesztelik.
Az alábbi videóból kiderül, hogy ezúttal is a kifutópályára vitték ki a Stratolaunch névre keresztelt fejlesztést, amelyet Paul Allen, a Microsoft társalapítójának cége vetne be belátható időn belül. Korábban, tavaly decemberben, már kipróbálták itt a monstrumot, amely akkor mindössze 45 km/h-s sebességgel cammogott, most azonban már elérte a 74 km/h-t. Ez persze még messze nem elegendő a felszálláshoz, egyelőre azonban a szakemberek arra kíváncsiak, hogy a felszínen hogyan viselkedik az óriásgép, maga a repülés a remények szerint valamikor 2019-ben jöhet. A 250 tonnás, 117 méter szárnyfesztávolságú Stratolaunch a Boeing 747 típus által is használt Pratt & Whitney hajtóművekre támaszkodik, ebből összesen hatot szereltek fel rá, hatósugara a cég állítása szerint eléri majd a 2 ezer tengeri mérföldet, ami nagyjából 3700 kilométernek felel meg.
Amennyiben sikerülnek a további tesztek, ez a gép viheti majd magával Pegasus XL névre keresztelt kisebb rakétákat, amelyek a repülőről indulva alacsony orbitális pályára állíthatják a legfeljebb 450 kg-os műholdakat, alaposan lefaragva az ilyenkor szokásos költségekből. Az Orbital ATK vezetésével még tavaly októberben állapodtak meg erről, de hasonló projekteken több másik szereplő is dolgozik, elég csak a NASA, a Virgin Group, vagy akár a DARPA nevét megemlíteni itt.
A kulcsfontosságú momentum természetesen az első repülés lesz, akkor dőlhet el, hogy a Stratolaunch mennyiben életképes megoldás. Egyelőre még az irányítást tesztelik (ahogy említettük, kizárólag a kifutópályán), amennyiben itt nem bukkannak komolyabb akadályokra, jöhet a jövő évi komolyabb kísérlet.