Gyurkity Péter
Szuperszonikus utasszállítón dolgozik a NASA
Ehhez azonban tesztelni és engedélyeztetni is kell majd az új fejlesztést.
A polgári repülés terén több érdekes koncepcióról és körvonalazódó tervről is beszámolhattunk az utóbbi években, elképzelésekből itt nincs hiány. Az Airbus hiperszonikus megoldáson dolgozik, a NASA viszont a szuperszonikus repülést tenné jóval halkabbá, megvalósítva a széleskörű felhasználást.
A most közzétett hivatalos bejelentés szerint a Lockheed Martin Skunk Works kapta a megbízást az új halk repülőgép kifejlesztésére, megépítésére, és tesztelésére, ami azért nem túl meglepő, mert ehhez a csapathoz több hasonló (igaz, elsősorban katonai és kémkedési célú) előd megalkotása fűződik. A most megépítendő, kísérleti jellegű X-plane a NASA Quiet Supersonic Technology (QueSST) projektjének végterméke lenne, azzal az elsődleges céllal, hogy megkerülje a zajkibocsátás kapcsán létrejött szabályozást – pontosabban a szuperszonikus utasszállítók betiltására vonatkozó intézkedést, amely az USA területére vonatkozik.
A csaknem 250 millió dollárba kerülő, demonstrációs célokat szolgáló példány a tervek szerint 16 ezer méter feletti magasságban repülne, mégpedig nagyjából 1500 km/h-s utazósebességgel. Amennyiben sikerül megfelelni a kívánalmaknak, a gép a jól ismert hangrobbanás helyett nagyjából egy személyautó becsapódó ajtajának megfelelő zajt generálna, ami kellően halk lenne ahhoz, hogy megkerüljék az említett tiltást. Ezzel beindulhatna a szuperszonikus utasszállítás, mégpedig valamikor 2022-ben, amikor is a NASA már látni szeretné a bizonyos amerikai nagyvárosok közötti közlekedés bevezetését, az első körben adatgyűjtési célból, beleértve a közösségi visszajelzéseket is.
A NASA és a Lockheed mellett több másik cég is dolgozik hasonló projektjein, itt többek között a Virgin Galactic és a Spike Aerospace neve érdemel említést. Mindkét projekt a következő évtizedben mutatná be a végterméket, bár utóbbi már az év vége előtt demonstrálná megoldását.
A polgári repülés terén több érdekes koncepcióról és körvonalazódó tervről is beszámolhattunk az utóbbi években, elképzelésekből itt nincs hiány. Az Airbus hiperszonikus megoldáson dolgozik, a NASA viszont a szuperszonikus repülést tenné jóval halkabbá, megvalósítva a széleskörű felhasználást.
A most közzétett hivatalos bejelentés szerint a Lockheed Martin Skunk Works kapta a megbízást az új halk repülőgép kifejlesztésére, megépítésére, és tesztelésére, ami azért nem túl meglepő, mert ehhez a csapathoz több hasonló (igaz, elsősorban katonai és kémkedési célú) előd megalkotása fűződik. A most megépítendő, kísérleti jellegű X-plane a NASA Quiet Supersonic Technology (QueSST) projektjének végterméke lenne, azzal az elsődleges céllal, hogy megkerülje a zajkibocsátás kapcsán létrejött szabályozást – pontosabban a szuperszonikus utasszállítók betiltására vonatkozó intézkedést, amely az USA területére vonatkozik.
A csaknem 250 millió dollárba kerülő, demonstrációs célokat szolgáló példány a tervek szerint 16 ezer méter feletti magasságban repülne, mégpedig nagyjából 1500 km/h-s utazósebességgel. Amennyiben sikerül megfelelni a kívánalmaknak, a gép a jól ismert hangrobbanás helyett nagyjából egy személyautó becsapódó ajtajának megfelelő zajt generálna, ami kellően halk lenne ahhoz, hogy megkerüljék az említett tiltást. Ezzel beindulhatna a szuperszonikus utasszállítás, mégpedig valamikor 2022-ben, amikor is a NASA már látni szeretné a bizonyos amerikai nagyvárosok közötti közlekedés bevezetését, az első körben adatgyűjtési célból, beleértve a közösségi visszajelzéseket is.
A NASA és a Lockheed mellett több másik cég is dolgozik hasonló projektjein, itt többek között a Virgin Galactic és a Spike Aerospace neve érdemel említést. Mindkét projekt a következő évtizedben mutatná be a végterméket, bár utóbbi már az év vége előtt demonstrálná megoldását.