Gyurkity Péter
Egyre népszerűbb a Falcon Heavy
A SpaceX eközben pedig újabb hitelt keres, mielőtt változik a piaci helyzet.
Elon Musk cége kapcsán legutóbb arról számoltunk be, hogy egy japán űrturista lehet majd az első, aki a Holdra utazik a cég rakétájával, eközben azonban javában zajlottak az események, hiszen igencsak sűrű menetrendet követve lőtték fel az újabb és újabb rakományokat. A jelek szerint a műholdgyártók kedvet kaptak a nagyobb típushoz, itt ugyanis további két szerződést is kötöttek.
A svéd Ovzon hivatalos közleményben jelentette be, hogy a Falcon Heavy rakétára bízzák saját eszközük pályára állítását, amelyre 2020 végén kerülne sor. A ViaSat szintén jelezte, hogy ők is beállnak a sorba, a ViaSat-3 műhold ugyanis 2020 és 2022 között indulna majd útnak, ezt pedig szintén Musk nagyobb típusa indítja majd el, azzal a kifejezett céllal, hogy közvetlen módon érjék el a geostacionárius pályát, kiiktatva az eddig alkalmazott módszert, amelynek keretében először egy alacsonyabb pályát vettek célba a rakétával, hogy azután a műhold saját maga módosítsa az útvonalat és érje el a számára kijelölt pozíciót – a Falcon 9 esetében a legtöbbször erre voltak utalva az illetékesek.
A jelek szerint tehát bejött Musk húzása, a Tesla fellövése során ugyanis többek között ezt is demonstrálták, nemcsak az üzleti szféra, de a hadsereg (légierő) számára, ami különösen ez utóbbinak fontos tényező, hiszen itt kémműholdak pályára állításáról is szó lehet. Elsőként az Arabsat 6A és a katonai jellegű Space Test Program 2 küldetést szerezte meg a cég a nagyobb típus számára, azóta azonban nemzetbiztonsági célú küldetésekre is megkapták az engedélyt, a most csatlakozó partnerek pedig kiemelték, hogy számukra szintén a GEO-pálya közvetlen módon való elérése az a nagy előny, amire igényt tartanak majd a küldetések során. A Falcon Heavy tehát nem pusztán a cégvezető hiúságát szolgálta ki (ahogy azt a kritikusok annak idején megfogalmazták), de konkrét üzleti előnyöket is kínál.
A SpaceX a beszámolók szerint közben egy újabb hitelt venne fel, ezúttal 500 millió dolláros csomagról lenne szó. A jelenleg mintegy 28 milliárd dollárra becsült cég idén eddig 17 küldetést teljesített, a NASA-szerződés szintén milliárdokat ér, de még mindig a kockázatosabb szereplők közé sorolják őket, így némileg sietniük kell, hogy elcsípjék a kedvezőbb kamatozású ajánlatokat, mielőtt még a kamatokat túl magasra emelik a tengerentúlon.
Elon Musk cége kapcsán legutóbb arról számoltunk be, hogy egy japán űrturista lehet majd az első, aki a Holdra utazik a cég rakétájával, eközben azonban javában zajlottak az események, hiszen igencsak sűrű menetrendet követve lőtték fel az újabb és újabb rakományokat. A jelek szerint a műholdgyártók kedvet kaptak a nagyobb típushoz, itt ugyanis további két szerződést is kötöttek.
A svéd Ovzon hivatalos közleményben jelentette be, hogy a Falcon Heavy rakétára bízzák saját eszközük pályára állítását, amelyre 2020 végén kerülne sor. A ViaSat szintén jelezte, hogy ők is beállnak a sorba, a ViaSat-3 műhold ugyanis 2020 és 2022 között indulna majd útnak, ezt pedig szintén Musk nagyobb típusa indítja majd el, azzal a kifejezett céllal, hogy közvetlen módon érjék el a geostacionárius pályát, kiiktatva az eddig alkalmazott módszert, amelynek keretében először egy alacsonyabb pályát vettek célba a rakétával, hogy azután a műhold saját maga módosítsa az útvonalat és érje el a számára kijelölt pozíciót – a Falcon 9 esetében a legtöbbször erre voltak utalva az illetékesek.
A jelek szerint tehát bejött Musk húzása, a Tesla fellövése során ugyanis többek között ezt is demonstrálták, nemcsak az üzleti szféra, de a hadsereg (légierő) számára, ami különösen ez utóbbinak fontos tényező, hiszen itt kémműholdak pályára állításáról is szó lehet. Elsőként az Arabsat 6A és a katonai jellegű Space Test Program 2 küldetést szerezte meg a cég a nagyobb típus számára, azóta azonban nemzetbiztonsági célú küldetésekre is megkapták az engedélyt, a most csatlakozó partnerek pedig kiemelték, hogy számukra szintén a GEO-pálya közvetlen módon való elérése az a nagy előny, amire igényt tartanak majd a küldetések során. A Falcon Heavy tehát nem pusztán a cégvezető hiúságát szolgálta ki (ahogy azt a kritikusok annak idején megfogalmazták), de konkrét üzleti előnyöket is kínál.
A SpaceX a beszámolók szerint közben egy újabb hitelt venne fel, ezúttal 500 millió dolláros csomagról lenne szó. A jelenleg mintegy 28 milliárd dollárra becsült cég idén eddig 17 küldetést teljesített, a NASA-szerződés szintén milliárdokat ér, de még mindig a kockázatosabb szereplők közé sorolják őket, így némileg sietniük kell, hogy elcsípjék a kedvezőbb kamatozású ajánlatokat, mielőtt még a kamatokat túl magasra emelik a tengerentúlon.