Gyurkity Péter
Jól debütált a SpaceX módosított rakétája
Eközben pedig a cég új gyárával kapcsolatban is megszületett a jóváhagyás.
A SpaceX hónapok óta készült a Falcon 9 legújabb és egyben utolsó változatának első fellövésére, erre pedig végre sor is került. Az eredetileg csütörtökre beharangozott startot az utolsó pillanatokban állították le, ezt azonban egy nappal később egy tökéletes debütálás követte.
A floridai Kennedy-űrközpont 39A jelzésű kilövőállásából gond nélkül indult el a Block-5 sorozat első példánya, amely a Bangabandhu-1 névre keresztelt első bangladesi műholdat repítette a kijelölt cél felé. Alig két és fél perccel később levált a második fokozat, amely geostacionárius pályára állította a francia eredetű, a térség számára kommunikációs szolgáltatást biztosítani hivatott eszközt, míg az első fokozat visszaereszkedett, hogy azután az indulási helytől mintegy 630 kilométeres távolságra a tengeren hánykolódó drónhajóra szálljon le, szintén mindenféle gond nélkül. Ezzel immár 25 sikeres leszállást tudhatnak maguk mögött, 11 alkalommal pedig második alkalommal is felhasználtak ilyen visszatérő első fokozatot, a Block-5 azonban komoly előrelépést ígér.
Az eddig használt példányokat ugyanis legfeljebb két startra szánták, míg az új sorozat tagjai akár 10 alkalommal is repülhetnek, persze részletes vizsgálatot iktatva két fellövés közé. Némi helyrepofozással és kiegészítésekkel akár 100 startra is sor kerülhet egy-egy példány esetében, legalábbis Elon Musk állítása szerint, miközben a Block-4 változatokhoz képest 8 és 5 százalékkal nagyobb tolóerőt is biztosítanak (sorrendben, az első és a második fokozatot illetően), miközben a tömeg nem változott. A tervek szerint 30-50 ilyen rakétát használnak majd, amelyek egyben további finomításokat is magukkal hoznak, hogy az űrhajósok ISS-re történő szállításával se legyenek gondok. Az első ilyen repülésekre a Crew Dragon kapszulával már idén sor kerülhet, bár a NASA számít a Boeing CST-100 Starliner kapszula és az ULA Atlas-5 rakéta párosára is.
Los Angeles illetékesei eközben jóváhagyták a SpaceX ottani gyárának felépítésével kapcsolatos terveit, amely akár 700 új munkahelyet is jelenthet a város számára. A cég 10 évre bérli a kikötőben kijelölt helyet, ezt később kétszer újíthatják majd meg, kezdetben évi 1,38 millió dolláros bérleti díjat fizetve. A kikötő ideális helynek tűnik, mert a hatalmas rakéták szállításában a víz döntő szerepet játszik majd.
A SpaceX hónapok óta készült a Falcon 9 legújabb és egyben utolsó változatának első fellövésére, erre pedig végre sor is került. Az eredetileg csütörtökre beharangozott startot az utolsó pillanatokban állították le, ezt azonban egy nappal később egy tökéletes debütálás követte.
A floridai Kennedy-űrközpont 39A jelzésű kilövőállásából gond nélkül indult el a Block-5 sorozat első példánya, amely a Bangabandhu-1 névre keresztelt első bangladesi műholdat repítette a kijelölt cél felé. Alig két és fél perccel később levált a második fokozat, amely geostacionárius pályára állította a francia eredetű, a térség számára kommunikációs szolgáltatást biztosítani hivatott eszközt, míg az első fokozat visszaereszkedett, hogy azután az indulási helytől mintegy 630 kilométeres távolságra a tengeren hánykolódó drónhajóra szálljon le, szintén mindenféle gond nélkül. Ezzel immár 25 sikeres leszállást tudhatnak maguk mögött, 11 alkalommal pedig második alkalommal is felhasználtak ilyen visszatérő első fokozatot, a Block-5 azonban komoly előrelépést ígér.
Az eddig használt példányokat ugyanis legfeljebb két startra szánták, míg az új sorozat tagjai akár 10 alkalommal is repülhetnek, persze részletes vizsgálatot iktatva két fellövés közé. Némi helyrepofozással és kiegészítésekkel akár 100 startra is sor kerülhet egy-egy példány esetében, legalábbis Elon Musk állítása szerint, miközben a Block-4 változatokhoz képest 8 és 5 százalékkal nagyobb tolóerőt is biztosítanak (sorrendben, az első és a második fokozatot illetően), miközben a tömeg nem változott. A tervek szerint 30-50 ilyen rakétát használnak majd, amelyek egyben további finomításokat is magukkal hoznak, hogy az űrhajósok ISS-re történő szállításával se legyenek gondok. Az első ilyen repülésekre a Crew Dragon kapszulával már idén sor kerülhet, bár a NASA számít a Boeing CST-100 Starliner kapszula és az ULA Atlas-5 rakéta párosára is.
Los Angeles illetékesei eközben jóváhagyták a SpaceX ottani gyárának felépítésével kapcsolatos terveit, amely akár 700 új munkahelyet is jelenthet a város számára. A cég 10 évre bérli a kikötőben kijelölt helyet, ezt később kétszer újíthatják majd meg, kezdetben évi 1,38 millió dolláros bérleti díjat fizetve. A kikötő ideális helynek tűnik, mert a hatalmas rakéták szállításában a víz döntő szerepet játszik majd.