Gyurkity Péter
SpaceX: japán milliárdos utazhat először a Holdra
Az egykori zenész és divatguru évek múlva indulhat majd a hosszú útra.
A SpaceX első embere hétfő éjjel, élő közvetítésben jelentette be, hogy a jelenleg fejlesztés alatt álló BFR-rakéta első útján egy japán milliárdos juthat majd el a Holdhoz aki ezzel egyben az első, hosszabb útra feliratkozó űrturista. Elon Musk a kliens bátorságát emelte ki.
A Zozo nevű cég alapítója és vezérigazgatója, Yusaku Maezawa, ezzel azon 24 embert követné a sorban, akik a hatvanas és hetvenes években elhagyták a Föld mágneses mezejét, hogy a Holdat vegyék célba. A Big Facon (Fucking) Rocket persze még nem áll készen erre, a tervek szerint csak valamikor 2023-ban kerülne sor a repülésre, addig tehát a Falcon 9 és a Falcon Heavy szolgálnak majd igáskóként, amíg elkészül az új, még nagyobb platform, amely már a Hold és a Mars elérésében is segíthet. Az első, Földet megkerülő (orbitális pályát követő) utakat már 2-3 éven belül lebonyolíthatják, ezt követően azonban a BFR a Hold-expedíciókban, majd pedig a Mars elérésében vehet részt, ez utóbbit 2022-ig megvalósítva, hogy ezután, 2024-től, már űrhajósokat is útnak indítsanak a vörös bolygóra.
Musk leszögezte, hogy jelen pillanatban egyáltalán nem biztosak a sikerben, nem tudják ugyanis, hogy valóban sort tudnak-e majd keríteni a Hold-expedíciókra. Azt nem árulták el, hogy Maezawa mekkora pénzt áldoz az útra, de azt megerősítették, hogy az összeg a BFR fejlesztésében is jelentős szerepet játszhat, vagyis nyilván nem aprópénzről van szó. Érdemes ehhez hozzátenni, hogy nem a SpaceX az egyetlen cég, amely ezen tehetős ügyfelekre vadászik, hiszen a Virgin Galactic 90 perces, 250 ezer dollárba kerülő útjaira nemrég Leonardo DiCaprio és Justin Bieber is feliratkozott, míg a Jeff Bezos vezette Blue Origin szintén rövidebb utakra keres vevőket, minden bizonnyal 200 és 300 ezer dollár közötti áron, a New Shepard rakéta alkalmazásával.
A japán üzletember számára ezen utak rövidsége jelentette az akadályt, ezért döntött a SpaceX ma még kissé hajmeresztőnek tűnő ajánlata mellett. Ezt az elkövetkező években számos teszt és próba követi majd, hiszen az illetőt (az általa kiválasztott 6-8 művésszel együtt) alaposan fel kell készíteni a hosszabb útra, amelynek csúcspontja a Hold megkerülése lesz.
A SpaceX első embere hétfő éjjel, élő közvetítésben jelentette be, hogy a jelenleg fejlesztés alatt álló BFR-rakéta első útján egy japán milliárdos juthat majd el a Holdhoz aki ezzel egyben az első, hosszabb útra feliratkozó űrturista. Elon Musk a kliens bátorságát emelte ki.
A Zozo nevű cég alapítója és vezérigazgatója, Yusaku Maezawa, ezzel azon 24 embert követné a sorban, akik a hatvanas és hetvenes években elhagyták a Föld mágneses mezejét, hogy a Holdat vegyék célba. A Big Facon (Fucking) Rocket persze még nem áll készen erre, a tervek szerint csak valamikor 2023-ban kerülne sor a repülésre, addig tehát a Falcon 9 és a Falcon Heavy szolgálnak majd igáskóként, amíg elkészül az új, még nagyobb platform, amely már a Hold és a Mars elérésében is segíthet. Az első, Földet megkerülő (orbitális pályát követő) utakat már 2-3 éven belül lebonyolíthatják, ezt követően azonban a BFR a Hold-expedíciókban, majd pedig a Mars elérésében vehet részt, ez utóbbit 2022-ig megvalósítva, hogy ezután, 2024-től, már űrhajósokat is útnak indítsanak a vörös bolygóra.
Musk leszögezte, hogy jelen pillanatban egyáltalán nem biztosak a sikerben, nem tudják ugyanis, hogy valóban sort tudnak-e majd keríteni a Hold-expedíciókra. Azt nem árulták el, hogy Maezawa mekkora pénzt áldoz az útra, de azt megerősítették, hogy az összeg a BFR fejlesztésében is jelentős szerepet játszhat, vagyis nyilván nem aprópénzről van szó. Érdemes ehhez hozzátenni, hogy nem a SpaceX az egyetlen cég, amely ezen tehetős ügyfelekre vadászik, hiszen a Virgin Galactic 90 perces, 250 ezer dollárba kerülő útjaira nemrég Leonardo DiCaprio és Justin Bieber is feliratkozott, míg a Jeff Bezos vezette Blue Origin szintén rövidebb utakra keres vevőket, minden bizonnyal 200 és 300 ezer dollár közötti áron, a New Shepard rakéta alkalmazásával.
A japán üzletember számára ezen utak rövidsége jelentette az akadályt, ezért döntött a SpaceX ma még kissé hajmeresztőnek tűnő ajánlata mellett. Ezt az elkövetkező években számos teszt és próba követi majd, hiszen az illetőt (az általa kiválasztott 6-8 művésszel együtt) alaposan fel kell készíteni a hosszabb útra, amelynek csúcspontja a Hold megkerülése lesz.