Gyurkity Péter
Készül a hibrid utasszállító
Három jól ismert név fog össze, hogy hibrid meghajtású utasszállító repülőt fejlesszenek ki.
Az elektromos, valamint a hibrid meghajtás a személy- és teherautók mellett lassan a repülésben is megjelenik, hiszen itt már olvashattunk a napelemes repülő hosszú útjáról. Most három ismert cég kötött megállapodást a kisebb utasszállító kifejlesztéséről, amely az évtized végére készülhet el.
Az előzetes pletykák már a hétvégén megjelentek az interneten, november 28-án azonban maga a Rolls-Royce jelentette be, hogy megkötötték a szerződést a Siemens és az Airbus vezetésével. Igazi európai kooperáció jött össze tehát, a brit, francia, valamint német összefogás eredményeként pedig egy olyan egyfolyósós, 100 üléssel ellátott utasszállítót képzelnek el, amelynek 4 hajtóművéből csak 3 lenne gázturbinás, a negyedik viszont egy 2 megawattos generátorra épülne, amelyet a brit cég szállítana le. A végcél egy 20-40 megawattos változat kifejlesztése, ehhez azonban több lépcsőfokon keresztül vezet az út.
A Siemens a maga részéről az elektromotort, annak vezérlését, az invertert és a konvertert, valamint az elosztási rendszert biztosítja majd a partnerek számára, míg az Airbus az integrációs feladatokat vállalná magára, felvázolva a hibrid-elektromos meghajtás architektúráját, majd pedig annak a repülésvezérlésbe való beépítését is elvégezné. A Siemens korábban már bemutatta saját 60 kilowattos demonstrátorát, többek között az ebből levont tapasztalatokra is építenének, bár itt még komoly, a felszínen elvégzendő tesztekre és kísérletekre lesz szükség, mielőtt a nagyjából kész változat 2020 körül felemelkedne a levegőbe.
Amennyiben az erőfeszítéseket siker koronázza, megvalósulhat az a 2050-re szóló európai terv, amely a szén-dioxid-kibocsátást 60, a zajt pedig 75 százalékkal szorítaná vissza a repülés terén.
Az elektromos, valamint a hibrid meghajtás a személy- és teherautók mellett lassan a repülésben is megjelenik, hiszen itt már olvashattunk a napelemes repülő hosszú útjáról. Most három ismert cég kötött megállapodást a kisebb utasszállító kifejlesztéséről, amely az évtized végére készülhet el.
Az előzetes pletykák már a hétvégén megjelentek az interneten, november 28-án azonban maga a Rolls-Royce jelentette be, hogy megkötötték a szerződést a Siemens és az Airbus vezetésével. Igazi európai kooperáció jött össze tehát, a brit, francia, valamint német összefogás eredményeként pedig egy olyan egyfolyósós, 100 üléssel ellátott utasszállítót képzelnek el, amelynek 4 hajtóművéből csak 3 lenne gázturbinás, a negyedik viszont egy 2 megawattos generátorra épülne, amelyet a brit cég szállítana le. A végcél egy 20-40 megawattos változat kifejlesztése, ehhez azonban több lépcsőfokon keresztül vezet az út.
A Siemens a maga részéről az elektromotort, annak vezérlését, az invertert és a konvertert, valamint az elosztási rendszert biztosítja majd a partnerek számára, míg az Airbus az integrációs feladatokat vállalná magára, felvázolva a hibrid-elektromos meghajtás architektúráját, majd pedig annak a repülésvezérlésbe való beépítését is elvégezné. A Siemens korábban már bemutatta saját 60 kilowattos demonstrátorát, többek között az ebből levont tapasztalatokra is építenének, bár itt még komoly, a felszínen elvégzendő tesztekre és kísérletekre lesz szükség, mielőtt a nagyjából kész változat 2020 körül felemelkedne a levegőbe.
Amennyiben az erőfeszítéseket siker koronázza, megvalósulhat az a 2050-re szóló európai terv, amely a szén-dioxid-kibocsátást 60, a zajt pedig 75 százalékkal szorítaná vissza a repülés terén.