Gyurkity Péter
Megmutatták a világ legnagyobb repülőgépét
A hatalmas repülő műholdak pályára állításában segíthet, lefaragva a költségeket.
Paul Allen, a Microsoft társalapítója, eredetileg még évekkel ezelőtt, 2011 végén mutatta be érdekes koncepcióját, amely a műholdak pályára állításával, valamint az ezzel kapcsolatos költségek minimalizálásával volt kapcsolatos. Azóta nagy volt a csend a cég háza táján, amit csak most törtek meg.
A hivatalos oldalon közzétett galériából, valamint a mellékelt bejegyzésből kiderül, hogy a hatalmas dupla törzsű gépet most először mutatták meg a nagyközönségnek, bár repülésről ezúttal sem volt szó. A kaliforniai bázison lévő hangárból egyszerűen kivontatták a 117 méter szárnyfesztávú repülőt, ami a világ legnagyobb ilyen fejlesztése – erre az eseményre az illetékesek magyarázata szerint egy rövid teszt miatt volt szükség. Itt az üzemanyagtöltést próbálták ki, tehát magára a repülésre még várni kell, ám már az is nagy szó, hogy a tervek szerint a jövőben első fokozatként funkcionáló jármű közvetlenül is szemügyre vehető.
A Stratolaunch a Boeing 747 típus által is használt 6 Pratt & Whitney hajtóműre támaszkodik, hatósugara a cég állítása szerint eléri majd a 2 ezer tengeri mérföldet, ami nagyjából 3700 kilométernek felel meg. Az Orbital ATK vezetésével októberben megkötött szerződés révén ez utóbbi szállítja majd a Pegasus XL névre keresztelt kisebb rakétákat, amelyek a repülőről indulva alacsony orbitális pályára állíthatják a legfeljebb 450 kg-os műholdakat, ez pedig a remények szerint jelentős mértékben csökkenti majd a fellövéssel kapcsolatos költségeket – igaz, némileg eltérő módon attól, ahogy azt a SpaceX, vagy akár maga az Orbital ATK igyekszik elérni.
Allen maga az űrprogram korai szakasza óta rajong a területért, itt többek között a Mars elérésének gondolata jelentett számára hatalmas vonzerőt. Ettől még mindig picit messze vagyunk, de az említett magáncégek révén idővel valóban alacsonyabb szintre szoríthatjuk le a kiadásokat, ami segíthet egy új éra elindításában. Mellettük egyébként a Virgin Galactic is dolgozik egy hasonló megoldáson, amely azonban elsősorban űrrepülőként funkcionálna.
Paul Allen, a Microsoft társalapítója, eredetileg még évekkel ezelőtt, 2011 végén mutatta be érdekes koncepcióját, amely a műholdak pályára állításával, valamint az ezzel kapcsolatos költségek minimalizálásával volt kapcsolatos. Azóta nagy volt a csend a cég háza táján, amit csak most törtek meg.
A hivatalos oldalon közzétett galériából, valamint a mellékelt bejegyzésből kiderül, hogy a hatalmas dupla törzsű gépet most először mutatták meg a nagyközönségnek, bár repülésről ezúttal sem volt szó. A kaliforniai bázison lévő hangárból egyszerűen kivontatták a 117 méter szárnyfesztávú repülőt, ami a világ legnagyobb ilyen fejlesztése – erre az eseményre az illetékesek magyarázata szerint egy rövid teszt miatt volt szükség. Itt az üzemanyagtöltést próbálták ki, tehát magára a repülésre még várni kell, ám már az is nagy szó, hogy a tervek szerint a jövőben első fokozatként funkcionáló jármű közvetlenül is szemügyre vehető.
A Stratolaunch a Boeing 747 típus által is használt 6 Pratt & Whitney hajtóműre támaszkodik, hatósugara a cég állítása szerint eléri majd a 2 ezer tengeri mérföldet, ami nagyjából 3700 kilométernek felel meg. Az Orbital ATK vezetésével októberben megkötött szerződés révén ez utóbbi szállítja majd a Pegasus XL névre keresztelt kisebb rakétákat, amelyek a repülőről indulva alacsony orbitális pályára állíthatják a legfeljebb 450 kg-os műholdakat, ez pedig a remények szerint jelentős mértékben csökkenti majd a fellövéssel kapcsolatos költségeket – igaz, némileg eltérő módon attól, ahogy azt a SpaceX, vagy akár maga az Orbital ATK igyekszik elérni.
Allen maga az űrprogram korai szakasza óta rajong a területért, itt többek között a Mars elérésének gondolata jelentett számára hatalmas vonzerőt. Ettől még mindig picit messze vagyunk, de az említett magáncégek révén idővel valóban alacsonyabb szintre szoríthatjuk le a kiadásokat, ami segíthet egy új éra elindításában. Mellettük egyébként a Virgin Galactic is dolgozik egy hasonló megoldáson, amely azonban elsősorban űrrepülőként funkcionálna.