Gyurkity Péter

Megmutatták a világ legnagyobb repülőgépét

A hatalmas repülő műholdak pályára állításában segíthet, lefaragva a költségeket.

Paul Allen, a Microsoft társalapítója, eredetileg még évekkel ezelőtt, 2011 végén mutatta be érdekes koncepcióját, amely a műholdak pályára állításával, valamint az ezzel kapcsolatos költségek minimalizálásával volt kapcsolatos. Azóta nagy volt a csend a cég háza táján, amit csak most törtek meg.

A hivatalos oldalon közzétett galériából, valamint a mellékelt bejegyzésből kiderül, hogy a hatalmas dupla törzsű gépet most először mutatták meg a nagyközönségnek, bár repülésről ezúttal sem volt szó. A kaliforniai bázison lévő hangárból egyszerűen kivontatták a 117 méter szárnyfesztávú repülőt, ami a világ legnagyobb ilyen fejlesztése – erre az eseményre az illetékesek magyarázata szerint egy rövid teszt miatt volt szükség. Itt az üzemanyagtöltést próbálták ki, tehát magára a repülésre még várni kell, ám már az is nagy szó, hogy a tervek szerint a jövőben első fokozatként funkcionáló jármű közvetlenül is szemügyre vehető.


A Stratolaunch a Boeing 747 típus által is használt 6 Pratt & Whitney hajtóműre támaszkodik, hatósugara a cég állítása szerint eléri majd a 2 ezer tengeri mérföldet, ami nagyjából 3700 kilométernek felel meg. Az Orbital ATK vezetésével októberben megkötött szerződés révén ez utóbbi szállítja majd a Pegasus XL névre keresztelt kisebb rakétákat, amelyek a repülőről indulva alacsony orbitális pályára állíthatják a legfeljebb 450 kg-os műholdakat, ez pedig a remények szerint jelentős mértékben csökkenti majd a fellövéssel kapcsolatos költségeket – igaz, némileg eltérő módon attól, ahogy azt a SpaceX, vagy akár maga az Orbital ATK igyekszik elérni.

Allen maga az űrprogram korai szakasza óta rajong a területért, itt többek között a Mars elérésének gondolata jelentett számára hatalmas vonzerőt. Ettől még mindig picit messze vagyunk, de az említett magáncégek révén idővel valóban alacsonyabb szintre szoríthatjuk le a kiadásokat, ami segíthet egy új éra elindításában. Mellettük egyébként a Virgin Galactic is dolgozik egy hasonló megoldáson, amely azonban elsősorban űrrepülőként funkcionálna.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gaszton421 #8
    Igen, így van , ezt írtam én is. Ezt a fejlesztők is tudják és ezért mostanában inkább azt hangsúlyozzák hogy ez a rendszer indítóhelytől és az ott uralkodó időjárástól független. Tulajdonképpen egy mozgó indítóállás amivel kikerülhetik az alsóbb légrétegek változékony időjárásával járó rizikóit.
  • NEXUS6 #7
    Musk szerint az ilyen rendszer olyan 5%-nyi üzemanyagot spórol csak valójában, egy sokkal bonyolultabb 1. fokozat árán.

    Az ilyen légi indításnak kb akkor lenne igazán értelme, ha a repülési paramétereket tekintve többszörösét hozná mindenben. Az oroszok Spirál tervezete kb olyan volt, de azt talán még ma sem tudnák megépíteni úgy, hogy az a teljes élettartamra vetítve olcsóbb legyen, mint akár a SpaceX féle visszatérő rakéta fokozat.
  • gaszton421 #6
    Pontosan, de nem olyan űrrepülőnek mint a Space Shuttle aminek nem volt érdemleges méretű belső üzemanyag tartálya. Egy fokozatban viszont nem lehet vele olyan sok üzemanyagot megspórolni mint ami elvárható, a gép sebessége az orbitális sebesség 3%-a és magasságának 4%-a, amiből sokat megsňorolnak az a légellenállás, a légkör 80%-a már alattuk van.
  • fonak #5
    Értelme űrrepülő-hordozóként lenne, ha lenne hozzá űrrepülő.
  • ostoros #4
    Egy vaskockát már a beduinok is lemásolnak a sivatagban. Menni fog a kínaiaknak, ebben biztos vagyok.
  • gaszton421 #3
    A PegasusXL kilövésére ez borzasztóan gazdaságtalan, emiatt nem kellett volna megépíteni ekkora monstrumot, jelenleg is repülőről indítják, egy jóval kissebbről (Lockheed L-1011) ami egy kissé átalakított szériagép, ennek a monstrumnak az egyetlen előnye hogy akár 3 Pegasus XL is indítható róla egyszerre , viszont ebből talán még sohasem volt egy éven belül 3 indítás, nemhogy egyszerre, hasonló pályára. Nem erre tervezték , de az eredeti Spacex Falcon, (a Falcon 9-nél kissebb verzió) vagy az Orbital Antares rakétájának modosított verziója kifújt, sokba kerülne a fejlesztés bizonytalan megtérüléssel, mindkét cég visszalépett az együttműködéstől, a Pegsus Xl egy kényszermegoldás hogy ne kelljen leállítani a programot. Paul Allen-nek elég pénze van , megteheti hogy pazarolja.
  • flashpointer2 #2
    Ez azért nem egy vaskocka hogy csak úgy lemásoljuk azt kész.
  • ostoros #1
    Majd amikor a kínaiak lekoppintották, akkor esetleg csökkenni fog a kilövés költsége. Addig azért nem, mert a kilövés költségébe bele fogják valahogy árazni a fejlesztési költségeket.
    És a Boeing tolla vastagon fog.