Gyurkity Péter
Hordozókon is felbukkanhat a kínai lopakodó
A harmadik prototípus több módosítással futhat be, itt felmerül a hordozókon való alkalmazás.
A kínai katonai arzenál kapcsán legutóbb drónokról és egyéb kisebb eszközökről számoltunk be, decemberben azonban az első lopakodó fejlesztés is szóba került, amelynek néhány példányát akkor szállították le. Most a második projekt várható eredménye van soron, itt ugyanis egy újabb prototípusra számíthatunk.
Egyes fórumokon merült fel, hogy az illetékesek egy harmadik prototípuson dolgoznak, amely több fontos változtatással futna be. Ezen változtatások között említik meg a nagyjából 50 centivel hosszabb kivitelt, az IRST (infrared search and track) szenzor felszerelését, valamint a függőleges és vízszintes stabilizátorok módosítását, de eközben az is felmerült, hogy a kormány biztosítja az anyagi feltételeket a hordozókra szánt példány elkészítéséhez. Érdemes itt megjegyezni, hogy a második változat még decemberben bukkant fel, akkor szintén az IRST, a 3 tonnával nagyobb súly, a lopakodó szempontból optimalizált szárnyak, valamint a hatékonyabb (és tisztább égést biztosító) hajtóművek bukkantak fel a listán, amelyek egyébként a sebesség növelését is lehetővé tennék.
Az eredeti WS-13 típusú hajtóműveket várhatóan a WS-13E vagy a WS-17 váltja majd le, míg a J-31 ajánlott fegyverzete 6 PL-12 vagy 4 PL-21 levegő-levegő rakétából állna, ami arra utal, hogy a légtér uralmát helyeznék előtérbe. A lopakodó vadász eredetileg 28 tonnás súllyal, 1250 km-es hatósugárral és Ma 1,8 csúcssebességgel bukkant fel még évekkel ezelőtt, akkor azonban a gyártó Shenyang Aircraft Corporation nem tudott nagy érdeklődést kiváltani. FC-31 néven exportváltozatot is készítenének, nyilván többek között ezért is igyekeznek még tovább tökéletesíteni a sorrendben második lopakodó projekt gyümölcsét, a jelek pedig arra utalnak, hogy valóban készül a hordozókra szánt változat, amely az amerikai F-35 mintájára picit hosszabb lenne az alaptípusnál.
Április folyamán már sor került néhány tesztrepülésre, idén pedig a párizsi Air Show alatt mutatkozna be a harmadik prototípus, amelyet többek között közel-keleti vevőknek ajánlanak majd.
A kínai katonai arzenál kapcsán legutóbb drónokról és egyéb kisebb eszközökről számoltunk be, decemberben azonban az első lopakodó fejlesztés is szóba került, amelynek néhány példányát akkor szállították le. Most a második projekt várható eredménye van soron, itt ugyanis egy újabb prototípusra számíthatunk.
Egyes fórumokon merült fel, hogy az illetékesek egy harmadik prototípuson dolgoznak, amely több fontos változtatással futna be. Ezen változtatások között említik meg a nagyjából 50 centivel hosszabb kivitelt, az IRST (infrared search and track) szenzor felszerelését, valamint a függőleges és vízszintes stabilizátorok módosítását, de eközben az is felmerült, hogy a kormány biztosítja az anyagi feltételeket a hordozókra szánt példány elkészítéséhez. Érdemes itt megjegyezni, hogy a második változat még decemberben bukkant fel, akkor szintén az IRST, a 3 tonnával nagyobb súly, a lopakodó szempontból optimalizált szárnyak, valamint a hatékonyabb (és tisztább égést biztosító) hajtóművek bukkantak fel a listán, amelyek egyébként a sebesség növelését is lehetővé tennék.
Az eredeti WS-13 típusú hajtóműveket várhatóan a WS-13E vagy a WS-17 váltja majd le, míg a J-31 ajánlott fegyverzete 6 PL-12 vagy 4 PL-21 levegő-levegő rakétából állna, ami arra utal, hogy a légtér uralmát helyeznék előtérbe. A lopakodó vadász eredetileg 28 tonnás súllyal, 1250 km-es hatósugárral és Ma 1,8 csúcssebességgel bukkant fel még évekkel ezelőtt, akkor azonban a gyártó Shenyang Aircraft Corporation nem tudott nagy érdeklődést kiváltani. FC-31 néven exportváltozatot is készítenének, nyilván többek között ezért is igyekeznek még tovább tökéletesíteni a sorrendben második lopakodó projekt gyümölcsét, a jelek pedig arra utalnak, hogy valóban készül a hordozókra szánt változat, amely az amerikai F-35 mintájára picit hosszabb lenne az alaptípusnál.
Április folyamán már sor került néhány tesztrepülésre, idén pedig a párizsi Air Show alatt mutatkozna be a harmadik prototípus, amelyet többek között közel-keleti vevőknek ajánlanak majd.