Gyurkity Péter
Lopakodó tankereket akar az USA
A légierő ezzel egészítené ki az új lopakodó vadászokat és bombázókat.
Egyszerre több lap is beszámolt arról, hogy az amerikai légierő részeként működő Air Mobility Command (AMC) parancsnoka, Carlton Everheart tábornok egy fontos lépcsőfok átugrását tartja valószínűnek, vagyis a légi utántöltés területén belül a soron következő állomást már a lopakodó tanker jelentheti.
A légierő még 2011-ben nevezte meg a KC-X néven futó pályázat nyertesét, amely a Boeing lett, így a 767-es utasszállítóból kifejlesztett KC-46 Pegasus válthatja le a korosodó KC-135 tankereket. Az első 18 példányt jövő augusztusig kell majd leszállítaniuk, időközben azonban arról is döntöttek, hogy átugorják a soron következő lépést, vagyis a KC-Y helyett közvetlenül a KC-Z hozza el a tankerek még újabb generációját, ez pedig már a lopakodó jellemzők bevezetését eredményezheti. Ezt azzal magyarázzák, hogy a toldozgatás helyett itt az ideje a radikális újításnak, a vadonatúj lopakodó vadászok (F-35) és bombázók (B-21) megfelelő kiszolgálását pedig egy hasonló jellemzőkkel bíró tankerre bíznák.
A légi utántöltés esetében a lopakodó jelleg elvesztése jelenti az egyik legnagyobb problémát, arról nem is beszélve, hogy a szorosan egymás közelében repülő páros még ígéretesebb célpont nyújt az ellenségnek. Éppen ezért az utántöltésre általában baráti terület felett kerítenek sort, a lopakodó tanker kifejlesztése és alkalmazása azonban lehetővé tenné a még hatékonyabb együttműködést, hiszen az egyszerre rutinszerű és nagyon is veszélyes manővert már közvetlenül az ellenség felett is elvégezhetnék. Ehhez persze komoly munkára lesz szükség, a jelenlegi elképzelések szerint 2030 és 2035 között kerülhetne sor a generációváltásra.
Az egyik legfontosabb korlát a várható költségek alakulása lesz. A légierő mintegy 1700 lopakodó vadászt és 200 új bombázót szeretne beszerezni, a már említett Boeing KC-46A tankerből pedig minimum 179 darab kellene, egy lopakodó változat azonban még jobban megterhelné a költségvetést, amire valószínűleg csak a Donald Trump által állandóan emlegetett „felfuttatás” adna lehetőséget.
Egyszerre több lap is beszámolt arról, hogy az amerikai légierő részeként működő Air Mobility Command (AMC) parancsnoka, Carlton Everheart tábornok egy fontos lépcsőfok átugrását tartja valószínűnek, vagyis a légi utántöltés területén belül a soron következő állomást már a lopakodó tanker jelentheti.
A légierő még 2011-ben nevezte meg a KC-X néven futó pályázat nyertesét, amely a Boeing lett, így a 767-es utasszállítóból kifejlesztett KC-46 Pegasus válthatja le a korosodó KC-135 tankereket. Az első 18 példányt jövő augusztusig kell majd leszállítaniuk, időközben azonban arról is döntöttek, hogy átugorják a soron következő lépést, vagyis a KC-Y helyett közvetlenül a KC-Z hozza el a tankerek még újabb generációját, ez pedig már a lopakodó jellemzők bevezetését eredményezheti. Ezt azzal magyarázzák, hogy a toldozgatás helyett itt az ideje a radikális újításnak, a vadonatúj lopakodó vadászok (F-35) és bombázók (B-21) megfelelő kiszolgálását pedig egy hasonló jellemzőkkel bíró tankerre bíznák.
A légi utántöltés esetében a lopakodó jelleg elvesztése jelenti az egyik legnagyobb problémát, arról nem is beszélve, hogy a szorosan egymás közelében repülő páros még ígéretesebb célpont nyújt az ellenségnek. Éppen ezért az utántöltésre általában baráti terület felett kerítenek sort, a lopakodó tanker kifejlesztése és alkalmazása azonban lehetővé tenné a még hatékonyabb együttműködést, hiszen az egyszerre rutinszerű és nagyon is veszélyes manővert már közvetlenül az ellenség felett is elvégezhetnék. Ehhez persze komoly munkára lesz szükség, a jelenlegi elképzelések szerint 2030 és 2035 között kerülhetne sor a generációváltásra.
Az egyik legfontosabb korlát a várható költségek alakulása lesz. A légierő mintegy 1700 lopakodó vadászt és 200 új bombázót szeretne beszerezni, a már említett Boeing KC-46A tankerből pedig minimum 179 darab kellene, egy lopakodó változat azonban még jobban megterhelné a költségvetést, amire valószínűleg csak a Donald Trump által állandóan emlegetett „felfuttatás” adna lehetőséget.