Gyurkity Péter
Érkezik a Humvee utódja
Az amerikai hadsereg megkezdi a korosodó járműflotta lecserélését, a hangsúly a rugalmasságon lesz.
A Humvee - pontos nevén High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMVV) - a nyolcvanas és kilencvenes években vált az amerikai hadsereg ikonikus darabjává, bár a típus fejlesztése már a hetvenes években megindult. Ezek a járművek mindkét Öböl-háborúban részt vettek, ennek során azonban előnyeik mellett a komoly hátrányok is hamar nyilvánvalóvá váltak, így szükségessé vált a csereprogram minél előbbi elindítása.
A Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) névre keresztelt programban végül az Oshkosh Corporation került a nyertes pozícióba, miután az általuk 2012 után leszállított 22 prototípus hozta az illetékesek által elvárt szintet. A Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle (L-ATV) tulajdonképpen a Humvee nagyobb és nehezebb utódjaként fogható fel, ennek legfőbb célja azonban a rugalmasság, hiszen a mozgékonyság megőrzésével egy időben igyekszik növelni a személyzet védelmét - a Közel-Keleten elsősorban ez utóbbi kapcsán merültek fel problémák, a kezdeti sikeres hadműveletek után ugyanis a járművek sebezhetőnek bizonyultak az út menti bombákkal és a gyakori RPG-támadásokkal szemben.
A most megkötött szerződés értelmében az Oshkosh az első körben 5500 terepjárót szállít le a tengerészgyalogság számára, a hadsereg pedig ezután következik majd a sorban, további 11,5 ezer darabbal. A 2018-as pénzügyi év során döntenének a teljes kapacitású sorozatgyártás beindításáról, amely egy esetleges igen esetén egészen a 2040-es évekig biztosítana munkát a cég számára, addigra ugyanis a csaknem 50 ezer járműből álló flotta nagy részét szeretnék megújítani.
A tengerészgyalogság számára egyébként némi fejtörést okoz, hogy az utód súlya háromszor nagyobb, ez a hajókon történő szállításban problémás lehet - valószínűleg ezért is döntöttek a kisebb példányszámú kezdeti beszerzés mellett.
A Humvee - pontos nevén High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMVV) - a nyolcvanas és kilencvenes években vált az amerikai hadsereg ikonikus darabjává, bár a típus fejlesztése már a hetvenes években megindult. Ezek a járművek mindkét Öböl-háborúban részt vettek, ennek során azonban előnyeik mellett a komoly hátrányok is hamar nyilvánvalóvá váltak, így szükségessé vált a csereprogram minél előbbi elindítása.
A Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) névre keresztelt programban végül az Oshkosh Corporation került a nyertes pozícióba, miután az általuk 2012 után leszállított 22 prototípus hozta az illetékesek által elvárt szintet. A Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle (L-ATV) tulajdonképpen a Humvee nagyobb és nehezebb utódjaként fogható fel, ennek legfőbb célja azonban a rugalmasság, hiszen a mozgékonyság megőrzésével egy időben igyekszik növelni a személyzet védelmét - a Közel-Keleten elsősorban ez utóbbi kapcsán merültek fel problémák, a kezdeti sikeres hadműveletek után ugyanis a járművek sebezhetőnek bizonyultak az út menti bombákkal és a gyakori RPG-támadásokkal szemben.
A most megkötött szerződés értelmében az Oshkosh az első körben 5500 terepjárót szállít le a tengerészgyalogság számára, a hadsereg pedig ezután következik majd a sorban, további 11,5 ezer darabbal. A 2018-as pénzügyi év során döntenének a teljes kapacitású sorozatgyártás beindításáról, amely egy esetleges igen esetén egészen a 2040-es évekig biztosítana munkát a cég számára, addigra ugyanis a csaknem 50 ezer járműből álló flotta nagy részét szeretnék megújítani.
A tengerészgyalogság számára egyébként némi fejtörést okoz, hogy az utód súlya háromszor nagyobb, ez a hajókon történő szállításban problémás lehet - valószínűleg ezért is döntöttek a kisebb példányszámú kezdeti beszerzés mellett.