Gyurkity Péter
Csendes szuperszonikus repülést akar a NASA
Ennek mielőbbi kifejlesztése érdekében több céget bíznak meg a koncepció kidolgozásával.
A NASA bejelentette, hogy a New Aviation Horizons initiative keretében a Lockheed Martin céget bízzák meg az első, úgynevezett "X-plane" előzetes dizájnjának kidolgozásával, mivel erre a 2017-es pénzügyi évre vonatkozó új költségvetés immár lehetőséget ad. A cél a csendes szuperszonikus repülés elérhetővé tétele, hogy a jelenleginél jóval gyorsabb sebességeken repülhessünk a mindennapokban.
A Lockheed Martin csapata ennek érdekében 20 millió dollárt kap, a Low Boom Flight Demonstration Quiet Supersonic Transport (QueSST) dizájnjával pedig 17 hónapon belül kell majd előállniuk. Ennek során az alapvető követelmények listáját, a pontos specifikációkat, valamint a dokumentációt kell elkészíteniük, amire támaszkodva később megindulhat a végleges dizájn kialakítása, illetve az új szuperszonikus repülő megépítése és tesztelése - az előzetes dizájn természetesen szélcsatornában esik majd át a részletes teszteken, mielőtt konkrét repülésre kerülne a sor. Amennyiben sikert érnek el, az X-plane révén visszatérhetnénk a szuperszonikus utazáshoz, ami több, mint egy évtizeddel ezelőtt tűnt ismét el.
Emlékezhetünk arra, hogy a brit-francia együttműködésben kifejlesztett Concorde 1976-os megjelenését követően már elérhetővé vált a 2000 km/h feletti sebesség. A probléma a szuperszonikus repülés által gerjesztett hatalmas zaj volt, aminek köszönhetően a Concorde gépek többnyire csak az óceán felett repültek. A megfelelő összeget kifizető utasok így alig 3 óra alatt elértek New York városába, ami új fejezetet nyitott a transzatlanti utazás terén, de a típus 2003-as nyugdíjazása egyben ennek eltűnését is jelentette.
A NASA tervei szerint a repülési fázis 2020-ban indulna el, ehhez természetesen szükség lesz majd egy működő gépre.
A NASA bejelentette, hogy a New Aviation Horizons initiative keretében a Lockheed Martin céget bízzák meg az első, úgynevezett "X-plane" előzetes dizájnjának kidolgozásával, mivel erre a 2017-es pénzügyi évre vonatkozó új költségvetés immár lehetőséget ad. A cél a csendes szuperszonikus repülés elérhetővé tétele, hogy a jelenleginél jóval gyorsabb sebességeken repülhessünk a mindennapokban.
A Lockheed Martin csapata ennek érdekében 20 millió dollárt kap, a Low Boom Flight Demonstration Quiet Supersonic Transport (QueSST) dizájnjával pedig 17 hónapon belül kell majd előállniuk. Ennek során az alapvető követelmények listáját, a pontos specifikációkat, valamint a dokumentációt kell elkészíteniük, amire támaszkodva később megindulhat a végleges dizájn kialakítása, illetve az új szuperszonikus repülő megépítése és tesztelése - az előzetes dizájn természetesen szélcsatornában esik majd át a részletes teszteken, mielőtt konkrét repülésre kerülne a sor. Amennyiben sikert érnek el, az X-plane révén visszatérhetnénk a szuperszonikus utazáshoz, ami több, mint egy évtizeddel ezelőtt tűnt ismét el.
Emlékezhetünk arra, hogy a brit-francia együttműködésben kifejlesztett Concorde 1976-os megjelenését követően már elérhetővé vált a 2000 km/h feletti sebesség. A probléma a szuperszonikus repülés által gerjesztett hatalmas zaj volt, aminek köszönhetően a Concorde gépek többnyire csak az óceán felett repültek. A megfelelő összeget kifizető utasok így alig 3 óra alatt elértek New York városába, ami új fejezetet nyitott a transzatlanti utazás terén, de a típus 2003-as nyugdíjazása egyben ennek eltűnését is jelentette.
A NASA tervei szerint a repülési fázis 2020-ban indulna el, ehhez természetesen szükség lesz majd egy működő gépre.