Balázs Richárd

Irányításunk alá vonhatjuk a gravitációt?

Mágneses mezők alkalmazásával kényünk-kedvünk szerint alkothatunk és észlelhetünk gravitációs mezőket, kontrollálhatjuk, tanulmányozhatjuk, és saját szolgálatunkba állíthatjuk azokat. Mindez elég merészen hangzik, azonban André Füzfa, a belga Namur Egyetem professzora által publikált tanulmány pontosan ezt állítja. Ha elméletét sikerül átültetnie a gyakorlatba, azzal átalakíthatja a fizikát és felrázhatja Einstein általános relativitás elméletét.

Jelenleg a tudósok passzív módon tanulmányozzák a gravitációs mezőket. Megfigyeléseken keresztül próbálják megismerni a nagy tehetetlenségi tömegek, mint a csillagok, vagy bolygók által létrehozott gravitációs mezőket, anélkül, hogy esélyük lenne bármilyen hatást gyakorolniuk rájuk. A korlátok vezettek el odáig, hogy Füzfa megpróbálkozott egy forradalmi megoldással, jól kontrollált mágneses mezőkkel gravitációs mezőket alkotni, és megfigyelni hogyan hajlítják meg a tér-időt.

Publikációjában Füzfa matematikai bizonyítással alátámasztva vázolt fel egy eszközt, amivel észlelhető gravitációs mezők állíthatók elő. Ez az eszköz szupravezető elektromágneseken, vagyis olyan technikákon alapul, melyeket rutinszerűen alkalmaznak például a CERN-ben, vagy az ITER reaktorában.

Bár a kísérlet elvégzéséhez hatalmas erőforrások szükségesek, segítségével tesztelhetnék Einstein általános relativitás elméletét. Siker esetén a megoldás nagy előrelépést hozna a fizikában, képesek lennénk gravitációs mezők előállítására, észlelésére és végül kontrollálására. Az emberek ezt követően képesek lennének ugyanúgy létre hozni a gravitációs kölcsönhatásokat, mint a másik három alapvető kölcsönhatást (elektromágneses, gyenge és erős atomi erőket), melynek hatására a gravitáció egy új kísérleti és ipari korszakba léphet.

Mostanáig az ilyen tudományos előrelépésről csak a sci-fikben álmodoztak, hiszen számos új alkalmazás előtt nyithatná meg az utat, például a gravitációs hullámokkal zajló telekommunikáció terén. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy műholdas, vagy földi átjátszás nélkül beszélgethetnénk a világ túlsó felén élő ismerőseinkkel, munkatársainkkal.