Hunter

Krumpli alakú Föld a Goce térképén

Az európai Goce műhold által készített gravitációs térképen bolygónk leginkább egy krumplihoz hasonlítható, ami azonban ennél jóval lényegesebb, az elkészült modellből minden eddiginél pontosabb képet kapunk a Földet uraló gravitáció változásairól.

A tudósok szerint a műhold által összegyűjtött adatokból új ismereteket szerezhetünk a talajhoz kötő erőről és a különböző kulcsfontosságú folyamatokra gyakorolt hatásáról. Ezek közül talán a leglényegesebb az óceánok mozgása, és a Napból érkező hő újraelosztása a világ különböző területei között, ezek az információk kiemelkedő fontosságúak az éghajlati tanulmányok szempontjából.

A földrengéskutatók is profitálhatnak a Goce eredményeiből. A Japánt márciusban, Chilét pedig tavaly megrázó hatalmas lökések a hatalmas kőzet tömegek hirtelen elmozdulása miatt alakultak ki. A Goce háromdimenziós képet ad a Föld belsejében zajló folyamatokról. "Bár ezeket a rengéseket a Föld nagy mozgásai eredményezték, a műhold által elfoglalt magasságon a jelek nagyon alacsonyak, ennek ellenére láthatók az adatokban" - mondta dr. Johannes Bouman, a Német Földtani Kutató Intézet (DGFI) munkatársa.



A mellékelt térképen, vagy ahogy a kutatók nevezik, geoidon a sárga területeken a legerősebb a gravitáció hatása, míg a kékeken a leggyengébb

A műholdat 2009 márciusában indították útjára, a Föld két sarkpontját átszelő pályáján mindössze 254,9 kilométeres magasságban repül, ennél kisebb magasságon egyetlen jelenleg működő kutató műhold sem repül. Gradiométer műszerében három pár platina tömböt hordoz, amikkel elképesztően kis gyorsulások észlelésére képes. Ez a kivételes teljesítmény teszi lehetővé a legapróbb gravitációs eltérések feltérképezését három dimenzióban, a hatalmas hegyláncoktól a legmélyebb óceáni árkokig. "Tíz évvel ezelőtt a Goce csupán tudományos fantasztikum volt, ez volt a legnagyobb műszaki kihívás amivel az Európai Űrügynökség eddig megküzdött" - magyarázta dr. Volker Liebig, a szervezet Föld-megfigyelési igazgatója.

Tavaly júniusban az ESA már közzé tett egy geoidot, ami az első két hónap megfigyelésein alapult. A legújabb változat, amit egy müncheni szemináriumon mutattak be a Goce tudósai, további négy hónapnyi adatot foglalnak magukba. A harmadik változatot ősszel tárják elénk, ami tovább finomítja a modellt. "Minél több adatot adunk hozzá, annál kevesebb a hiba" - mondta dr. Rune Floberghagen, az ESA Goce küldetés vezetője. "És természetesen minél pontosabb a geoid, annál hasznosabb a tudomány számára. Teljesen új információkat láthatunk, többek közt a Himalája, Délkelet-Ázsia, az Andok vonulatai és az Antarktisz körüli területeken."

A Goce egyik legfőbb célja egy egyetemes referencia lefektetése, amivel bárhol összevethetők a magasságok. A krumpli alakzat miatt egy hajó például Európa partjainál, a világos sárga területen 180 méterrel "magasabban" helyezkedik el, mint egy hajó az Indiai-óceán kellős közepén, a sötétkék régióban, annak ellenére, hogy mindkét jármű a tengerszinten utazik. Ez a gravitáció egyik trükkje, ami annak köszönhető, hogy az űrkőzet, amin élünk, koránt sem tökéletes gömb, belső tömegének eloszlása nem egyenlő."A magasságok az Egyesült Királyságban általában egy magassági ponthoz kapcsolódnak, ami az átlagos tengerszinthez kapcsolódik, amit mondjuk Liverpoolnál mértek. A franciák ugyanezt teszik egy másik ponton, akárcsak az ausztrálok és a kínaiak - az átlagos tengerszint azonban országonként eltér. Most a Goce segítségével egységesíthetjük mindezt, így nem érhet olyan meglepetés, mint a Csatorna-alagút építésénél, amikor félméteres eltérést észleltek az angol és a francia oldal között" - taglalta Reiner Rummel professzor, a Goce tudományos konzorcium elnöke.

A küldetés finanszírozása 2012 végéig megoldott, ezután, ahogy minden más ESA megfigyelési küldetésnek, további pénzügyi támogatást kell szereznie a tagállamoknál a folytatáshoz. A műhold begyűjtötte az elsődleges küldetésre előírt adatmennyiséget, közel 14 hónapos megfigyelés után a kutatók azonban szeretnék minél tovább pályán tartani a küldetést. Az alacsony pálya miatt hajtóművének folyamatosan korrigálnia kell a légkör vonzásának hatásait, a mérnökök beszámolója szerint a Goce fedélzetén lévő hajtóanyag 2014 közepéig elegendő a jelenlegi pálya tartásához.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • prybaby #44
    "A forgás következtében fellépő centrifugális erő hatására az égitest belapult, az egyenlítői vidékeken pedig kidudorodott. Így ma a Föld egyenlítői sugara 21,5 kilométerrel hosszabb, mint a pólusokat összekötő szakasz fele." Forrás

    21.5 kilométer két nagyságrenddel több mint 180 méter.
  • prybaby #43
    Én azt tanultam anno az iskolában, hogy a Föld a forgásából adódóan enyhén ovális alakú, az egyenlítőnél kitüremkedik a sarkoknál belaposodik. Ebből kiindulva azt mondanám, hogy Indiai-óceánon vannak magasabban a hajók és nem északabra Európában.
  • Peetkiller #42
    Ebben sajnos most nincs igazad, mert a "helyi" gravitációt ne a bolygó magjából nézd, hanem az adott területről. Ahol a G-érték magasabb,ott úgymond több vizet húz magára a föld felszíne azokról a helyekről ahol kisebb ez az érték. bár ezt elég nehéz elképzelni, a valóságban mégis így van.
    Ilyenkor a víz felfelé folyik. Meredek igaz???
  • adler30 #41
    AKKOR SZOPÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁS VAN
  • Sir Quno Jedi #40
    No és kedveskéim, azt tudjátok-e mi van még igen-igen jó hatással az ilyen gravitációs mérésekre itt a sárgolyóbisunkon?!??! Nohát a picinke HOLDACSKÁNK?!?! :DDD Ugye az szépen átrendezi a garvitációt, ahogy odafent mászkál. Ár-apály, rémlik?! Nyilván ezt jól kiszűrték/korrigálták a méréseknél, mer nem hülyék. DE azért jó azt is számításba venni, hogy ha egy gyenge gravitációjú helyen állunk ÉS még a Hold is fölénkér, na akkor mi van... :DDD
  • Globalmaster #39
    Jaja; tegnap én is azon csesztem föl magam:)

    Aztán most visszajöttem megnézni, hogy ugyan valaki észrevette-e:D
  • joebacsi #38
    "A krumpli alakzat miatt egy hajó például Európa partjainál, a világos sárga területen 180 méterrel "magasabban" helyezkedik el, mint egy hajó az Indiai-óceán kellős közepén, a sötétkék régióban, annak ellenére, hogy mindkét jármű a tengerszinten utazik."

    Ennek nem fordítva kellene lennie? Európában a "krumpli" szerint erős a gravitáció, míg az Indiai-óceánon alacsony, tehát Európában jobban "magához vonzza a vizet", vagyis "alacsonyabban" van az a hajó (közelebb a Föld középpontjához) és nem "magasabban".
  • Hungarikum #37
    http://www.google.hu/#hl=hu&xhr=t&q=%22Krimplialak%C3%BA%22&cp=1&pf=p&sclient=psy&site=&source=hp&aq=f&aqi=&aql=&oq=%22Krimplialak%C3%BA%22&pbx=1&fp=2130d9d3cddb9b23

    Nem csak itt krimpli...:P
  • kukacos #36
    Baromi rosszul, #24
  • adler30 #35


    Ez