Gyurkity Péter

A kanadai jégutakat veszélyezteti a klímaváltozás 

A távoli bányákhoz vezető, amúgy is csak rövid ideig használható utak felolvadhatnak.

Az idei évben sem volt hiány a klímaváltozás lehetséges következményeit firtató előrejelzésekből, az Environment Canada viszont egy újabb szemponttal bővíti a listát, amely elsősorban az ország északi részén élők és az ott dolgozók mindennapjait keserítheti meg. A melegebb hőmérsékletek ugyanis megnehezítik a közlekedést, ezzel pedig veszélybe sodródik több távoli bánya ellátása is.

A Reuters hírügynökség oldalán megjelent írásban arról olvashatunk, hogy bár a helyiek és az illetékesek szerint is időben megnyílik majd az Északnyugati területek fővárosát három északi gyémántbányával összekötő jégút, a fontos utánpótlás azonban csak rövidebb ideig lesz eljuttatható a célpontba, mivel ezúttal később jött a hideg, tavasszal pedig jóval korábban megindul majd az olvadás. A tavak százai és ezrei, valamint a tundra a melegebb időszakban nem biztosít ideális körülményeket a közlekedéshez, emiatt pedig a bányák elérése is megnehezedik.


A jeges útvonal január végére valószínűleg beüzemelhető állapotban lesz, a most decemberben mért -15 Celsius-fokos átlaghőmérséklet azonban a második legmelegebbnek számít, ennek inkább -20 alatt kellene lennie ahhoz, hogy minden a megszokott ütemben haladjon - a nehezebb rakományokat pedig csak március elején szállítják le, amikor normális körülmények között a legvastagabb a jégtakaró.

A tartományi rangot a picinyke, alig 43 ezres lakosság miatt kiérdemelni nem tudó territórium kormánya már jó ideje szeretne állandó utat építtetni, hogy legalább a 400 kilométeres út déli szakaszán biztosítsák az állandó közlekedést, ezzel egyben meghosszabbítva a jégút hasznos üzemidejét, a tavaly mintegy 9 ezer kamiont kiszolgáló útvonalra azonban eddig nem jutott elég pénz. Erre a projektre mintegy 170 millió kanadai dollárt kellene költeni, bár az ötvenes években már felmerült a teljes, akkor még 600 kilométeres jégsztráda állandósítása is (nyilván egy jóval nagyobb összegért), ami ma már csak ködös álomnak számít.

Az elmúlt 68 év során ezen a területen 4,5 Celsius-fokkal emelkedett a téli hőmérséklet. A jégút megolvadása persze eltörpül a valódi veszély mellett, hiszen globális szinten mintegy 1700 gigatonna szén nyugszik az állandóan fagyott rétegekben. Ennek felolvadása óriási mennyiségű szén-dioxid és metán kibocsátását eredményezné, amely nagy valószínűséggel extrém időjárási körülményeket idézne elő, amit minden kontinensen megéreznénk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gforce9 #29
    Konkrétan tudok néhány cég "kicsi" árréséről. Darabár (szállítással, raktározással, szereléssel, munkabérrel minden szarral) 80Ft. Eladási ár külföldön 500Ft. Ennyit arról, hogy nem talicskázzák ki a profitot.
  • NEXUS6 #28
    Ja, pl Brüsszelben már 10 éve is minimum bankrablónak nézett a taxis, amikor nagy címlettel akartam fizetni és közöltem, hogy nincs kártyám.

    Nade ettől én még marhára nem érzem úgy , hogy Brüsszelben kéne élnem, és annyira el van Mo, maradva (a lényeges, az élet minőségét igazán befolyásoló dolgokat illetően).

    A hozzánk hasonló kategóriájú országokban, Spanyol, Portugál, Görög meg ugyan az a szar van, még ha 2X annyit is keresnek. Csak őket máshogy fingatják, pl sokkal magasabb a lakhatás. A kisember ott is be van xarva rendesen.

    A gond az, hogy ha Mo 1990-es állapotát hasonlítjuk pl Görögország 1990-es állapotához, akkor nálunk valóban kb Ausztria szinten kéne lennie mindennek. Csak hát ugye ez a fránya spontán privatizáció...:)
  • ostoros #27
    Jó nagy hülyeséget mondtál. Ez nem így működik. Hanem úgy, hogy itt olcsón legyártatja a cuccot, aztán fillérekért átadja az anyavállalatnak, aki jó drágán eladja.
    És mivel az anyavállalatnak fillérekért lett átadva a termék, ezért a leányvállalatnak nincs bevétele, és így nem hogy alig fizet a munkásainak, hanem még adót sem fizet, mert ugye miből, nincs profitja. Ki van ez találva. Másik módszer, ha nincs átadandó termék, akkor a saját anyacégnek fizet többmilliárdos licenszdíjakat a leánycég, és a leánycég megint nem mutat ki semmi profitot, megint nem kell adózni.
  • cateran #26
    Ez a "talicskan toljak ki a profitot" valami eszbonto faszsag...szerinted megis mekkora vasarloerot jelent Mo? Szerinted mibol alljak a Mo melosok berezeset, epuletek fenntartasat, adozast, logisztikat, esetlegesen infrastrukturat? Fakrol szuretelik, nemde? Amugy Mo millio plusz 1 dologban van elmaradva, de ez leginkabb akkor szembetuno, amikor hosszabb (ertsd evek) kulfoldi tartozkodas utan az ember visszamegy es szembesul a realitassal..
  • NEXUS6 #25
    Miben van 30 évvel lemaradva Magyarország? A termelésben? Audi, Opel, Merci mind itt vannak. No-ban 4X annyiért török "agysebészt" kapsz itt meg a seregből lelépett repülőmérnököt a szalagra. A társadalmi kihívásokban? Lásd bevándorlók. Az energia szektorban? Pakssal 30% a viszonylagosan környezetkímélő villanyunk, hanszék meg most állítják le a sajátjaikat. A nagy zöldítéssel meg igen csak döcögnek, drága is a villany arrafele. A bérek? Hát igen, ha Hanzi nem vinné ki a profitot hogy az ottaniak bérét fizesse ki, még talán nekünk is jutna.Nem vagyunk lemaradva, soha a büdös életben nem leszünk azon aszinten!
  • NEXUS6 #24
    Afrikának mondjuk a mezőgazdaságon keresztül lehetne kitörni. De bocs a világ legnagyobb élelmiszer exportőre az USA. Nyomott áron, iszonyat termelési technológiával támogatva adják a termékeket, ezzel az afrikai paraszt nem versenyez. Ásványkincseket minimum koncesszió formájában átjátszották a nyugatnak. Lehetne vissza államosítani de abból világbotràny lenne (értsd a ZUSA széjjel bombázná őket).

    Kínai befektetéssel meg soxor az a gond, hogy a saját kis migráns kínai közösségüknek építik, nem csak nálunk vannak egyeurós bótok.

    Nagyjából letisztázódott a gazdasági növekedés kérdése, de ajánlott a GDP és a GNP közti különbséggel tisztába jönni.

    Szal az afrikaiakkal továbbra is azt teszi a nyugat, amit az egész Földdel, kizsákmányolja. Csinál néhány púder intézkedést de a gazdasági modell hosszútávon nem fenntartható. És ebben asszem mindannyian egyetértünk.
  • ostoros #23
    Igen. De! A helyzet változik az utóbbi 5-10 évben. Most már valódi fejlődés indult meg Afrikában, számos helyen fejlődésnek indult az infrastruktúra, többnyire kínaiak építik.
    És ez mindent megváltoztat. Afrika bekapcsolódik a világgazdaságba és a fogyasztásba. Ezért van pénze embercsempészre egyre több embernek, ezért vannak a migránsok okos telefonnal ellátva, és ezért van tele a gatya.
    Mert eddig tényleg nem számított a dolog, ahogy te is mondtad, de mióta Kína befektet az iparban, és India a mezőgazdaságban, más a helyzet.
  • gforce9 #22
    Hátde erről beszélünk már mióta....... attól hogy nő a gdp meg a felső 1 vagy 3 vagy 5 %-nak ott jó, attól még semmi sem fog változni, totál függetlenül attól, hogy egy adott területen 10 vagy épp 100 millió ember él. Ez abszolúte nem népességfüggő.

    Ez egyrészt az ottani diktátorok sara, meg persze a mienk is, mert nekünk is mindegy milyen áron, csak jöjjön a profit vagy épp az olcsón előállított termék, minden más le van szarva. Aztán persze könnyű azt mondani, hogy túlszaporodnak és az a baj. Véletlenül sem az, hogy egy végletekig kihasznált tömeget "állított elő" a fejlett világ a helyi diktátorok vagy diktatúra közeli kormányzatok asszisztálásával, amely tömeg nem úgy kussol és marad csendben, ahogy kívánjuk.

    Ráadásul sokan is vannak és veszélyesek, mind úgy mint tömeg, mind pedig úgy, hogy konkurens fogyasztók a földön. Elveszik előlünk a kenyeret-tejet-ájfónt.
  • ostoros #21
    Ez nem teljesen igaz. Afrikában is igen komoly pénzeket keresnek. A lakosság 5%-a. Őket hívja a nemzetközi sajtó "vámpír elit"-nek. Ez az 5% rendelkezik egy adott afrikai ország vagyona felett. Export és import engedélyeket adnak-vesznek, koncessziókat bocsájtanak áruba, stb. Ezt a pénzt pedig felélik, nyugati fogyasztási cikkekre és fegyverekre fordítják javarészt.
    Pedig ezekből a hatalmas összegekből kellene fejleszteni az infrastruktúrát.
    De nem teszik meg.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2016.01.05. 00:02:20
  • gforce9 #20
    Kis kiegészítés, hogy Afrikába jelenleg Kína és India viszi a legtöbb tőkét (nyilván nem az afrikaiakat akarják ők sem megsegíteni ezzel.) Szóval lényegében azt csinálják Afrikával, amit a nyugati multik mondjuk csináltak Kínával 10-20 évvel ezelőtt vagy épp velünk.