Gyurkity Péter

A magasban termelnének szélenergiát 

A hagyományos szélturbinák mellett készül azok lebegő változata is, egyelőre mobil jelleggel.

Sokat olvashatunk napjainkban a megújuló energia jelentőségéről, a nap- és szélerőművek terjedéséről, amelyek ugyan még mindig jóval drágábbak a fosszilis energiahordozókhoz képest, emiatt pedig komoly állami és helyi támogatásra szorulnak, ám az árak fokozatosan csökkennek, van tehát esély ezek elterjedésére. Egyes cégek a hagyományos, rögzített szélturbinák kiegészítésén dolgoznak, ezt ők a magasban áramot termelő, lebegő változatokkal képzelik el.

Ezen cégek közé tartozik az Altaeros Energies, amely egy érdekes megoldással állt elő. Az általuk BAT (buoyant airborne turbine) névre keresztelt fejlesztés egy lebegő turbina, amelyet egy teherautó vontatott részéhez rögzítenek, közepében egy turbinával, amely a magasban termel áramot – itt a rendelkezésre álló becslések szerint elegendő szélenergia található ahhoz, hogy akár a teljes bolygót ellássuk elektromos árammal, így a kérdés inkább az, hogy ez miként lehet megvalósítható. A BAT a maga részéről egyelőre egy ideiglenes, mobil generátor szerepét töltheti be, amelyet kisebb távoli közösségek, bányák és egyéb ipari létesítmények ellátásánál vethetnek be, ám itt még további tesztekre és némi skálázódásra van szükség.

A most tesztelt példány egy 30 kilowattos turbina, amelyet 1000 köbméter hélium segítségével 650-700 méter magasba repítenek fel, majd pedig az azon elhelyezett szenzorok, valamint a földi egység számítógépei segítségével automatikusan az optimális irányba fordítanak és igyekeznek azt stabilan tartani. Maga a turbina felfújható, így a helyszínre érkezést követően mindössze néhány alkalmazott révén még aznap üzembe helyezhető, ez a kisebb változat pedig tucatnyi háztartást láthat el kellő energiával – tervezik egy jóval nagyobb, 200 kilowattos példány előállítását is, amely már nagyobb közösségeket és komolyabb ipari létesítményeket is elláthat – nem véletlen, hogy Alaszkában kaptak anyagi támogatást a demonstrációhoz, az első kereskedelmi forgalomba kerülő példányt pedig Fairbanks városában üzemelnék be, ahol elsősorban dízelgenerátorokat váltanának ki. Az ideális szélsebesség 50 km/h körül van, ám a földi egység akár 100 km-es szélben is vissza tudja húzni a turbinát, hogy megelőzze a károsodást.

Érdeklődés mutatkozik a fejlesztés iránt Brazíliából és Indiából is, ahol a hagyományos szélturbinák nem mindig szerepelnek fényesen, bár az még kérdés, hogy valós körülmények és hosszabb ideig tartó üzemelés esetén mennyire lesz problémamentes és egyben gazdaságos a lebegő turbina használata.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sanyicks #33
    ahogy írtam, valószínűleg ma nem az 1 és 2 vh közötti anyagokat használnák, (nem is teszik), na meg attól sem kell nagyon félni hogy az ellenség lelövi, ha csak nem a harcos olaj- és usa imádókra gondolsz akik esetleg megpróbálnák.
  • teddybear #32
    Bocs, rosszul emlékeztem.
    88 zeppelin készült el, ebből több mint hatvan semmisült meg. Cirka felerészben az ellenséges tevékenység miatt(lelőtték valahogy őket) részben meg az időjárás okozta károsodásban, vagy éppen leszálláskor.
  • teddybear #31
    A Marson harmad akkora a súlya mindennek, mint a Földön, ez könnyíti a dolgot, viszont a légnyomás csak néhány százaléka a földinek, márpedig attól is függ, hogy egy köbméter hidrogénnek éppen mennyi az emelőereje.

    Mindent összevetve, nincs sok értelme ilyen erőműben gondolkodni. Hagyományos szélerőműben se sok, egyrészt túl ritka a légkör, másrészt a szél sodorta porhoz nem tudom hogy mit szólna a lapátja.
  • teddybear #30
    Fenéket. Az I.VH.-ban 24 zeppelint építettek a németek, mind hidrogéntöltésű volt. A háború végére csak 4 maradt meg. A megsemmisülés oka többségében az időjárás(szél) okozta károsodás volt, csak néhány esetben tudták az antant katonái lelőni a zeppelineket. Az I. VH. után még használtak léghajót polgári utas és teherszállító és kisegítő katonai célokra, de mindig bebizonyosodott, hogy nem bírják az időjárási igénybevételeket, és a ha hidrogéntöltetük van, akkor még fokozottan gyúlékonyak is.

    1916-ban viszont a repülőgépek már felülmúlták a zeppelineket sebességben, repülési magasságban, így hamar kiderült, hogy nem ellenfeleik. Egy korabeli vadászgép lazán körberepülte a léghajókat, és úgy és akkor támadhatta meg, amikor csak akarta.

    A zeppelinek tartották egy darabig a hatótáv és terhelhetőség terén az előnyüket, de aztán színreléptek a nagyobb méretű és terhelhetőségű és gyorsabb repülőgépek. Egyszerűen nem gazdaságosak, és nem eléggé megbízhatóak mert még most sem vagyunk képesek eléggé könnyű de elég erős vázszerkezetet gyártani beléjük.

    De ezt már számtalanszor kiveséztük, rég lerágott csont.
  • Vol Jin #29
    Bubukám, tényleg egy ostobaság isnspirálta egysorost büfögtél be, úgyhogy több önkritikát.

    Próbáld meg elemezni, hogy miről van szó, és csak utána oktatgassál már ki másokat.

    Engem zavart, hogy fogalmad sincs semmiről, és beugatsz valami műokosat másnak.
  • sanyicks #28
    Egyébként hidrogén is simán biztonságos lenne... a léghajók is elrepültek vele (nem a veszélyesség miatt tűntek el, hanem azért mert a repülő gyorsabbá vált akkoriban), azóta pedig kicsit strapabíróbb és erősebb anyagok elérhetőek, na meg embereket sem kell szállítani.
    Utoljára szerkesztette: sanyicks, 2014.10.12. 23:04:03
  • Moha Mahnian #27
    600 méteren kb. 80 kiló felhajtóerő veszik el, ami tényleg nem olyan sok. Bár, szerintem még addig sem küldik fel.

    Ez a fejlesztés csak egy helyen jó: ahol egy ideiglenes bázist akarnak telepíteni.

    Az jutott eszembe: a Marson mennyire lenne ez jó? Azt hiszem, semennyire, amilyen ritka ott a légkör... De azért elképzeltem, ahogy egy rover egy ilyet húz maga után! :D
  • Molnibalage #26
    A baj az, hogy nem fixen van rögzítve. Hiába van 3-szor akkor fajlagos teljesítmény sűrűség magán a szélkeréken, ha a telepítés módja miatt rikább telepítés jön ki, mint a hagyományosnál. Tehát a területegységre eső fajlagos teljesímény nemhogy jobb, de talán rosszabb...

    Ezen felül ez már nagyon komolyan befolyásolná a repülést. Ötletlen érdekes, de nem látom be, hogy ez miért érné meg. Irgalmatlan veszélyforrás és problémás és akkor még a közgazdasági képtelenségről még nem is beszéltünk. Műszakilag szép, csak értelmetlen feladat.
    Utoljára szerkesztette: Molnibalage, 2014.10.12. 00:24:34
  • duke #25
    Aszem volt olyan terv is, hogy sarkanykent akarjak lebegtetni a turbinat. Ha a magasban tenyleg allandoan mozog a levego, akkor mukodhet.
  • xyl #24
    Kb. 600 m-re akarják mondjuk felvinni, ami azért nem olyan sok, a felhajtóerő még nem nagyon csökken, viszont azt állítják, hogy a szél jóval erősebb.
    http://www.altaerosenergies.com/wind.html

    Egyébként a ketyeréből van működő prototípus, mellékelem a linket.
    http://www.altaerosenergies.com/gallery.html

    Szerintem azért a tonna alatt vannak.