Gyurkity Péter

Elkészült a britek új drónja 

Az új fejlesztés veszélyes légtérben is bevethető, emellett pedig teljesen önálló repülésre is alkalmas.

A brit BAE Systems hivatalos közleményben jelentette be, hogy sikerrel zárultak az első repülési tesztek, így a védelmi minisztériummal közösen folytatott munka meghozta gyümölcsét. Az új drón legfontosabb előnye, hogy akár a levegőben operáló ellenfelek jelenléte esetén is bevethető, a távvezérlés mellett pedig önálló repülésre is alkalmas.

A most közzétett rövidebb videóban egy, leginkább az egykori F117 lopakodóra, illetve picit a B2-es bombázóra hasonlító robotrepülőt láthatunk, ahogy az Ausztráliában, egy kiterjedt sivatag felett repül. A tesztre ugyan már tavaly nyáron sor került, ezt azonban csak most hozták nyilvánosságra, ám most legalább megtudhattunk néhány egyéb fontos részletet is. Ezek között érdemes megemlíteni, hogy több mint másfél millió munkaórát fordítottak a fejlesztésre, ez több mint 300 millió dollárba került, maga a drón pedig nagyjából egy iskolabusz méreteinek felel meg, bár annál kissé áramvonalasabb.


A kelta istenről Taranis névre keresztelt eszközt elsősorban hosszú ideig tartó megfigyelési feladatokban alkalmaznák, itt válnak majd igazán hasznossá a repülőre szerelt kamerák és érzékelők. Fontos előnye azonban, hogy akár nem teljesen üres, az ellenfelek által benépesített légtérben is bevethető lesz, hiszen jóval gyorsabb azon propellerrel és néhány könnyebb bombával ellátott társainál, amelyek kizárólag a saját oldal által uralt, biztonságos légtérben tudnak közlekedni (lásd az amerikai Predator és Reaper drónokat). A távvezérlés mellett a teljesen önálló repülés is megoldható, bár ez nyilván jóval nehezebb feladatot jelent az alkotóknak.

Az egyelőre nem világos, hogy a lopakodókra emlékeztető kialakítás, és ennek nyilvánvaló előnyei mellett a Taranis miként tudja majd elkerülni a közvetlen légi harcot. A jövőben mindenesetre hagyományos vadászgépekkel együtt teljesíthet majd szolgálatot, így egymást kiegészítve fokozhatják a szigetország védelmi képességeit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #13
    Viszont másnak meg igen, mert a gépnek távvezérelhetőnek kell lennie. At UCAV gépek költségei azért maradnak viszonylag moderáltak, mert az alábbi képességeket nem teremtik meg.

    Nem szuperszonikusak, így nagyteljesítményű utánégetős hajtóműnek nyoma sincs.

    Önvédelmi rendszerük 0. Semmiféle elektronikai zavarórendszer, besugárzás jelző nincs rajtuk, de még ezekhez képest filléres dipól/infracsapda szórós sem.

    Nincs fedélzeti radar. Egy korszerű PESA/AESA elven működő radar ára 5-15 millió USD.

    Szóval aminek egy csúcsvadász harcrétékével bíró UCAV-t akrasz az semmievl sem lesz olcsóbb, mint egy ember vezette vadászgép. Sőt. Ellenben a képességei korlátozottabbak lehetnek, mert a pilótafülkében levő ember jelenleg annyira eleme és olyan képességekkel bír döntés, érzékelés és helyzetértékelés terén, ami remote üzemben és "MI" által jelenleg sci-fi kategória, nem megvalósítható.

    A legetöbb alkalmazó számára azért kényelmes, mert rizikós helyre is beküldhető és nincs veszély, hogy saját embert elkapnak lelvöés esetén a rosszfiúk. He bemutatják a roncsot, akkor megvonják a vállukat és "na bumm".. A hidegháború alatt a SzU területén maradtak D-21 drónok és nem követte diplopmáciai patálai. A lelőtt U-2-vel meg egy embert is elfogtak, akivel jó kis cirkuszt lehetett csinálni.

    A UAV és UCAV gépek ma egy nyílt mindent bele konfliktusban igen hamar elvéreznének...
  • gforce9 #12
    Jogos, az űrkabinokra nem gondoltam. :) Akkor valóban az a legfőbb előnye a drónoknak, hogy nincs rajta ember és az emiatt szükséges berendezéseknek sem kell hely.
  • Molnibalage #11
    Felszálláskor és leszálláskor mell-hát irányú túlterhelés van, amit sokkal-sokkal jobban bír az ember. G ruha nélkül a fordulókban fej-láb irányú terhelésnél egy mezei civil légzéstechnika nélkül - vagy ha az elrontja, akár 6-8 másodperc alatt eljájulhat 6 G felett. Mell-hát irányban a 6G-t hosszútávon egy mezei civil is majdnemhogy korlátlanul elivsel.

    Az űrjárműveknél amikor visszatérnek elég szép ilyen irányú lassulás van. Gondolj bele, az Apollo kabinok néhány perc alatt lett voltak 200 km magasból úgy, hogy a sebességük 10 km/sec táján volt. 4 perc múlva meg már az ernyőn lógott a visszatérő egység. Ez barátok között is kb. 4G-s átlagos lassulás. Persze az Apolló űrhajósok nem mezei civilek voltak, de ját már fent űrturista meg a 70 év feletti John Glenn is.

    Mivel a hordozón a gyorsítási hossz azonos az UAV nem fog korábban felszállni, egyszerűen kisebb erővel indítja a katapult. A katapult teljesíményét indításkor minden felszálló géphez egyedileg beállítják a tömeg és légellenállás alapján.
  • Molnibalage #10
    A jelenlegi csúcsvadászoknál jobb tolóerő és siklószám és jelentősen kisebb tömeg kellene ehhez. Nyomokban sem látok olyan UAV koncepciót, ahol ezek teljesülnek. És még ez is csak kis magasságban tolná ki az UAV képességeit, közepes magasságban olyan tolóerő kellele ahhoz, hogy az ember fiziológia korlátait messze túllépő terhelést adj, ami sci-fi a jelenlegi technológiával...
  • gforce9 #9
    Ebben nem vagyok otthon, de hajóról való indításnál nem jelent gondot a hagyományos gépeknél a gyorsítás? Mármint a pilóták miatt. Anyahajóról való felszálláskor nem korlát az emberi test teherviselő képessége? Egy robotrepülőt - főleg ha kisebb tömegű -, rövidebb úthosszon lehet felgyorsítani. Legalábbis ezt gondolnám. De nem vagyok jártas a témában, szóval ez inkább kérdés.
  • Narxis #8
    De majd meglesz.
  • Molnibalage #7
    Ez gyakran felmerülő téveszme. Ahhoz megfelelő felhajtóerő és hajtómű teljesítmény is kellene. Ez nyomokban sincs meg...
  • nextman #6
    Annyi elonye lehet a tobbi vadaszgeppel szemben, hogy nem kell egy pilotat eletben tartani-ergo olyan manovereket be lehet vele vallalni, amit az emberi szervezet nem viselne el.
  • Papichulo #5
    Csak egy peldat mutattam, de ime egy USN UCAV:

  • Sir Quno Jedi #4
    De azt nem írják, hogy ez harci drón lenne. Inkább csak felderítő funkciókat írnak.