13
  • Molnibalage
    #13
    Viszont másnak meg igen, mert a gépnek távvezérelhetőnek kell lennie. At UCAV gépek költségei azért maradnak viszonylag moderáltak, mert az alábbi képességeket nem teremtik meg.

    Nem szuperszonikusak, így nagyteljesítményű utánégetős hajtóműnek nyoma sincs.

    Önvédelmi rendszerük 0. Semmiféle elektronikai zavarórendszer, besugárzás jelző nincs rajtuk, de még ezekhez képest filléres dipól/infracsapda szórós sem.

    Nincs fedélzeti radar. Egy korszerű PESA/AESA elven működő radar ára 5-15 millió USD.

    Szóval aminek egy csúcsvadász harcrétékével bíró UCAV-t akrasz az semmievl sem lesz olcsóbb, mint egy ember vezette vadászgép. Sőt. Ellenben a képességei korlátozottabbak lehetnek, mert a pilótafülkében levő ember jelenleg annyira eleme és olyan képességekkel bír döntés, érzékelés és helyzetértékelés terén, ami remote üzemben és "MI" által jelenleg sci-fi kategória, nem megvalósítható.

    A legetöbb alkalmazó számára azért kényelmes, mert rizikós helyre is beküldhető és nincs veszély, hogy saját embert elkapnak lelvöés esetén a rosszfiúk. He bemutatják a roncsot, akkor megvonják a vállukat és "na bumm".. A hidegháború alatt a SzU területén maradtak D-21 drónok és nem követte diplopmáciai patálai. A lelőtt U-2-vel meg egy embert is elfogtak, akivel jó kis cirkuszt lehetett csinálni.

    A UAV és UCAV gépek ma egy nyílt mindent bele konfliktusban igen hamar elvéreznének...
  • gforce9
    #12
    Jogos, az űrkabinokra nem gondoltam. :) Akkor valóban az a legfőbb előnye a drónoknak, hogy nincs rajta ember és az emiatt szükséges berendezéseknek sem kell hely.
  • Molnibalage
    #11
    Felszálláskor és leszálláskor mell-hát irányú túlterhelés van, amit sokkal-sokkal jobban bír az ember. G ruha nélkül a fordulókban fej-láb irányú terhelésnél egy mezei civil légzéstechnika nélkül - vagy ha az elrontja, akár 6-8 másodperc alatt eljájulhat 6 G felett. Mell-hát irányban a 6G-t hosszútávon egy mezei civil is majdnemhogy korlátlanul elivsel.

    Az űrjárműveknél amikor visszatérnek elég szép ilyen irányú lassulás van. Gondolj bele, az Apollo kabinok néhány perc alatt lett voltak 200 km magasból úgy, hogy a sebességük 10 km/sec táján volt. 4 perc múlva meg már az ernyőn lógott a visszatérő egység. Ez barátok között is kb. 4G-s átlagos lassulás. Persze az Apolló űrhajósok nem mezei civilek voltak, de ját már fent űrturista meg a 70 év feletti John Glenn is.

    Mivel a hordozón a gyorsítási hossz azonos az UAV nem fog korábban felszállni, egyszerűen kisebb erővel indítja a katapult. A katapult teljesíményét indításkor minden felszálló géphez egyedileg beállítják a tömeg és légellenállás alapján.
  • Molnibalage
    #10
    A jelenlegi csúcsvadászoknál jobb tolóerő és siklószám és jelentősen kisebb tömeg kellene ehhez. Nyomokban sem látok olyan UAV koncepciót, ahol ezek teljesülnek. És még ez is csak kis magasságban tolná ki az UAV képességeit, közepes magasságban olyan tolóerő kellele ahhoz, hogy az ember fiziológia korlátait messze túllépő terhelést adj, ami sci-fi a jelenlegi technológiával...
  • gforce9
    #9
    Ebben nem vagyok otthon, de hajóról való indításnál nem jelent gondot a hagyományos gépeknél a gyorsítás? Mármint a pilóták miatt. Anyahajóról való felszálláskor nem korlát az emberi test teherviselő képessége? Egy robotrepülőt - főleg ha kisebb tömegű -, rövidebb úthosszon lehet felgyorsítani. Legalábbis ezt gondolnám. De nem vagyok jártas a témában, szóval ez inkább kérdés.
  • Narxis
    #8
    De majd meglesz.
  • Molnibalage
    #7
    Ez gyakran felmerülő téveszme. Ahhoz megfelelő felhajtóerő és hajtómű teljesítmény is kellene. Ez nyomokban sincs meg...
  • nextman
    #6
    Annyi elonye lehet a tobbi vadaszgeppel szemben, hogy nem kell egy pilotat eletben tartani-ergo olyan manovereket be lehet vele vallalni, amit az emberi szervezet nem viselne el.
  • Papichulo
    #5
    Csak egy peldat mutattam, de ime egy USN UCAV:

  • Sir Quno Jedi
    #4
    De azt nem írják, hogy ez harci drón lenne. Inkább csak felderítő funkciókat írnak.
  • Papichulo
    #3
    nem olyan béna, csúf kiskacsa, mint az amcsi drónok.

    Azt ugye tudod, hogy az USA-nak is vannak ehhez hasonlo UAV-jei?

    pl:
  • Sir Quno Jedi
    #2
    Jó kis cuccz. Ez tetszik. Ezzel már oda lehet azé csapni bárhol, nem olyan béna, csúf kiskacsa, mint az amcsi drónok.
  • kvp
    #1
    "Az egyelőre nem világos, hogy a lopakodókra emlékeztető kialakítás, és ennek nyilvánvaló előnyei mellett a Taranis miként tudja majd elkerülni a közvetlen légi harcot."

    Sehogy, egy automatizalt lopakodo vadaszbombazorol van szo.

    Wikipedia:
    "The prototype has a maximum takeoff weight (MTOW) of about 8,000 kilograms (18,000 lb), and is of a similar size to the BAE Hawk training jet. It mounts two internal weapons bays, and is intended to incorporate "full autonomy", allowing it to operate without human control for a large part of the mission."