• Molnibalage
    #11
    Felszálláskor és leszálláskor mell-hát irányú túlterhelés van, amit sokkal-sokkal jobban bír az ember. G ruha nélkül a fordulókban fej-láb irányú terhelésnél egy mezei civil légzéstechnika nélkül - vagy ha az elrontja, akár 6-8 másodperc alatt eljájulhat 6 G felett. Mell-hát irányban a 6G-t hosszútávon egy mezei civil is majdnemhogy korlátlanul elivsel.

    Az űrjárműveknél amikor visszatérnek elég szép ilyen irányú lassulás van. Gondolj bele, az Apollo kabinok néhány perc alatt lett voltak 200 km magasból úgy, hogy a sebességük 10 km/sec táján volt. 4 perc múlva meg már az ernyőn lógott a visszatérő egység. Ez barátok között is kb. 4G-s átlagos lassulás. Persze az Apolló űrhajósok nem mezei civilek voltak, de ját már fent űrturista meg a 70 év feletti John Glenn is.

    Mivel a hordozón a gyorsítási hossz azonos az UAV nem fog korábban felszállni, egyszerűen kisebb erővel indítja a katapult. A katapult teljesíményét indításkor minden felszálló géphez egyedileg beállítják a tömeg és légellenállás alapján.