Hunter
A leszállásnál vérzett el a Dream Chaser
Úgy tűnik a kereskedelmi űrrepülés időnként még mindig inkább az álmok kergetéséről szól, persze a nagy elődök, a kormányzati űrprogramok is sok kudarc után értek csak révbe.
Szombaton a NASA egykori űrsiklóinak egy kicsinyített mása, a Dream Chaser szenvedett balesetet leszálláskor egy pilóta nélküli teszten. A gép most repült először. A Sierra Nevada Corporation Dream Chasere is egyike a NASA által finanszírozott projekteknek, amivel az űrsikló-korszak utáni orosz függőséget szeretné az Egyesült Államok megszüntetni. A három magáncég már ért el sikereket, ketten is eljutottak a Nemzetközi Űrállomásra, embert azonban még nem küldtek a világűrbe. Az amerikai űrügynökség reményei szerint erre 2017-re sor fog kerülni.
A Sierra Nevada mini-űrsiklója eddig csak egy helikopterhez csatolva repült. A szombati próbarepülés során a gépet azonban 3,8 kilométeres magasságban el is eresztették, ahonnan siklórepülésben kellett volna megérkeznie a leszállópályájához, majd egy automatikus landolással zárult volna a program. A repülés egészen az utolsó pillanatokig rendben zajlott. "A teszttel azt szerettük volna megtudni, képes-e a jármű a tényleges repülésre" - nyilatkozott a Sierra Nevada részéről Mark Sirangelo egy hétfői sajtótájékoztatón. "Úgy repült, mintha már évek óta repülne"
A gondok akkor kezdtek testet ölteni, amikor a gép baloldali futóműve nem nyílt ki. A sikló a jobboldali kerekére érkezett, majd megdőlt balra és lecsúszott az Edwards Légitámaszpont 22L kifutópályájáról. A repülésről egy videót is közzétettek, az azonban a leszállás előtt véget ér. A csapat jelenleg is vizsgálja, miért nem sikerült beüzemelni a futóművet. A fedélzeti számítógép megkapta az utasítást a kerekek kieresztésére, tehát a probléma mechanikus lehetett, tette hozzá Sirangelo. Az előzetes repülési adatok szerint a Dream Chaser önrendelkezésű leszállási szoftvere még megpróbálta ellensúlyozni is a féloldalas érkezést és amíg csak lehetett egyensúlyban tartotta a gépet.
A Dream Chaser nem borult fel, ahogy attól a meghibásodást látva többen is tartottak, és a sérülések sem jelentősek. Egyetlen fontos alkatrész sem szakadt le és a fedélzeti számítógépek is sérülés nélkül vészelték át a földet érést, folyamatosan rögzítve az adatokat a baleset alatt. Ugyanez a gép képes lesz legközelebb is repülni, amire várhatóan jövő év elején kerül sor, tájékoztatott Sirangelo. "Sok tekintetben nagyon elégedettek vagyunk a gép viselkedésével" - mondta. "Az egyik dolog amiben az ember soha nem lehet biztos, hogy hogyan fog reagálni egy jármű, ha valami balul sül el. Nem volt jó a leszállás, de segített, hogy a gép a lehető legkevesebb sérülést szenvedje el. Ez egészen különleges"
Szombaton a NASA egykori űrsiklóinak egy kicsinyített mása, a Dream Chaser szenvedett balesetet leszálláskor egy pilóta nélküli teszten. A gép most repült először. A Sierra Nevada Corporation Dream Chasere is egyike a NASA által finanszírozott projekteknek, amivel az űrsikló-korszak utáni orosz függőséget szeretné az Egyesült Államok megszüntetni. A három magáncég már ért el sikereket, ketten is eljutottak a Nemzetközi Űrállomásra, embert azonban még nem küldtek a világűrbe. Az amerikai űrügynökség reményei szerint erre 2017-re sor fog kerülni.
A Sierra Nevada mini-űrsiklója eddig csak egy helikopterhez csatolva repült. A szombati próbarepülés során a gépet azonban 3,8 kilométeres magasságban el is eresztették, ahonnan siklórepülésben kellett volna megérkeznie a leszállópályájához, majd egy automatikus landolással zárult volna a program. A repülés egészen az utolsó pillanatokig rendben zajlott. "A teszttel azt szerettük volna megtudni, képes-e a jármű a tényleges repülésre" - nyilatkozott a Sierra Nevada részéről Mark Sirangelo egy hétfői sajtótájékoztatón. "Úgy repült, mintha már évek óta repülne"
A gondok akkor kezdtek testet ölteni, amikor a gép baloldali futóműve nem nyílt ki. A sikló a jobboldali kerekére érkezett, majd megdőlt balra és lecsúszott az Edwards Légitámaszpont 22L kifutópályájáról. A repülésről egy videót is közzétettek, az azonban a leszállás előtt véget ér. A csapat jelenleg is vizsgálja, miért nem sikerült beüzemelni a futóművet. A fedélzeti számítógép megkapta az utasítást a kerekek kieresztésére, tehát a probléma mechanikus lehetett, tette hozzá Sirangelo. Az előzetes repülési adatok szerint a Dream Chaser önrendelkezésű leszállási szoftvere még megpróbálta ellensúlyozni is a féloldalas érkezést és amíg csak lehetett egyensúlyban tartotta a gépet.
A Dream Chaser nem borult fel, ahogy attól a meghibásodást látva többen is tartottak, és a sérülések sem jelentősek. Egyetlen fontos alkatrész sem szakadt le és a fedélzeti számítógépek is sérülés nélkül vészelték át a földet érést, folyamatosan rögzítve az adatokat a baleset alatt. Ugyanez a gép képes lesz legközelebb is repülni, amire várhatóan jövő év elején kerül sor, tájékoztatott Sirangelo. "Sok tekintetben nagyon elégedettek vagyunk a gép viselkedésével" - mondta. "Az egyik dolog amiben az ember soha nem lehet biztos, hogy hogyan fog reagálni egy jármű, ha valami balul sül el. Nem volt jó a leszállás, de segített, hogy a gép a lehető legkevesebb sérülést szenvedje el. Ez egészen különleges"