Hunter
Földkörüli pályán ragadt az orosz Mars-szonda
Két nappal az orosz Mars-szonda fellövése után a program mérnökei a küldetés megmentéséért küzdenek.
A bajkonuri Kozmodromból történt keddi kilövést követően a több mint 13 tonnás Phobos-Grunt űrszonda ovális földkörüli pályára állt, melynek a felszíntől számított legtávolabbi pontja 2048 kilométerre, legközelebbi pedig 345 kilométeres magasságban helyezkedik el. Az űreszköz hajtóművét kedden még kétszer be kellett volna gyújtani a szonda Mars felé irányuló pályára állításához, azonban egyik begyújtás sem történt meg, a szonda pedig földkörüli pályán ragadt.
Szerdán a szonda a nap nagy részében az orosz földi állomások hatósugarán kívül keringett, a várakozások szerint csak szerda este 8 óra körül haladt át újra Oroszország fölött, vagyis a mérnökök ekkor kezdhették meg a kilövés utáni problémák diagnosztizálását. Az orosz űrhivatal reményei szerint csupán egy szoftverhibáról van szó, amit egy újraindítással, vagy egy hibajavító frissítéssel kiküszöbölhetnek, ha azonban a szonda hardverében keletkezett valamilyen hiba, az akár végzetes is lehet a 163 millió dollár összegű rubelt felemésztett küldetésre nézve. Vlagyimir Popovkin, az űrhivatal vezetője szerint a hibát az űrszonda tájolásának hibája vagy egy késve érkezett hajtómű begyújtási parancs okozhatta. Máskülönben az űrszonda működőképes és ismert pályán kering, tájékoztatták a hírügynökségeket.
Az még nem egyértelmű hogy a földi irányítás szerda éjjel megpróbált-e újabb utasítást küldeni a hajtómű begyújtására, vagy várnak még egy napot a földkörüli pálya elhagyási kísérlettel. Bár az első értesülések még arról szóltak, hogy a mérnököknek mindössze három napjuk van a küldetés megmentésére, az űrhivatal tájékoztatása szerint két hetük van a művelet végrehajtására.
Ha nem sikerül elindítani a szondát a Mars irányába, akkor a Phobos-Grunt hamarosan a légköri súrlódás áldozatául esik, és végül visszazuhan a Földre. Az orosz szonda ráadásul nagyobb is, mint a nagy publicitással kísért amerikai UARS, ami szeptember végén tért vissza a légkörbe. A kiszolgált NASA műhold lakott területre való becsapódásának esélye 1:3200 volt, hajtóanyaga azonban már teljesen elfogyott, ellentétben az orosz szondával, ami tele van mérgező hidrazinnal és nitrogén-tetroxiddal. A Mars utazáshoz szükséges tekintélyes mennyiségű hajtóanyag komoly veszélyforrássá teszi az orosz szondát, hasonló esetben, amikor az amerikai USA-193 kémműhold tért volna vissza tartályaiban jelentős mennyiségű hidrazinnal, az Egyesült Államok kormánya az irányítatlan visszatérés helyett a műhold űrben történő megsemmisítését választotta.
A RIA Novosztyi hírügynökség értesülései szerint a Phobos-Grunt egy hónapig képes pályán maradni. A hajtóműrendszert egy Fregat felső fokozat biztosítja, az oroszok általában ezt a megoldást használják műholdjaik magasabb pályára helyezésére. A tervek szerint a Fregat-alapú főhajtómű egység egészen a szonda jövő októberre időzített érkezéséig a Phobos-Grunthoz csatolva marad, segítve a Mars körüli pálya eléréséhez szükséges manőverezést és fékezést.
A szondával utazik a kínai Jinghuo-1 műhold, ami ugyancsak Mars körüli pályára állna. A Phobos-Grunt 2013 elején folytatná útját a Phobos felé, tanulmányozva a holdat, adatokkal látva el az orosz tudósokat egy mintagyűjtő expedíció leszállóhelyének kiválasztásához. Magasságmérője és radar navigációs szenzora segítségével a Phobos-Grunt 2013 februárjában szállna le a hold felszínére, ami az alacsony gravitáció miatt nem ígérkezik egyszerű feladatnak, a legkisebb hiba is komoly problémákat eredményezhet. Ha minden rendben zajlik a visszatérő kapszula 2014 augusztusában ér földet negyedkilónyi talajmintával.
A bajkonuri Kozmodromból történt keddi kilövést követően a több mint 13 tonnás Phobos-Grunt űrszonda ovális földkörüli pályára állt, melynek a felszíntől számított legtávolabbi pontja 2048 kilométerre, legközelebbi pedig 345 kilométeres magasságban helyezkedik el. Az űreszköz hajtóművét kedden még kétszer be kellett volna gyújtani a szonda Mars felé irányuló pályára állításához, azonban egyik begyújtás sem történt meg, a szonda pedig földkörüli pályán ragadt.
Szerdán a szonda a nap nagy részében az orosz földi állomások hatósugarán kívül keringett, a várakozások szerint csak szerda este 8 óra körül haladt át újra Oroszország fölött, vagyis a mérnökök ekkor kezdhették meg a kilövés utáni problémák diagnosztizálását. Az orosz űrhivatal reményei szerint csupán egy szoftverhibáról van szó, amit egy újraindítással, vagy egy hibajavító frissítéssel kiküszöbölhetnek, ha azonban a szonda hardverében keletkezett valamilyen hiba, az akár végzetes is lehet a 163 millió dollár összegű rubelt felemésztett küldetésre nézve. Vlagyimir Popovkin, az űrhivatal vezetője szerint a hibát az űrszonda tájolásának hibája vagy egy késve érkezett hajtómű begyújtási parancs okozhatta. Máskülönben az űrszonda működőképes és ismert pályán kering, tájékoztatták a hírügynökségeket.
Az még nem egyértelmű hogy a földi irányítás szerda éjjel megpróbált-e újabb utasítást küldeni a hajtómű begyújtására, vagy várnak még egy napot a földkörüli pálya elhagyási kísérlettel. Bár az első értesülések még arról szóltak, hogy a mérnököknek mindössze három napjuk van a küldetés megmentésére, az űrhivatal tájékoztatása szerint két hetük van a művelet végrehajtására.
Ha nem sikerül elindítani a szondát a Mars irányába, akkor a Phobos-Grunt hamarosan a légköri súrlódás áldozatául esik, és végül visszazuhan a Földre. Az orosz szonda ráadásul nagyobb is, mint a nagy publicitással kísért amerikai UARS, ami szeptember végén tért vissza a légkörbe. A kiszolgált NASA műhold lakott területre való becsapódásának esélye 1:3200 volt, hajtóanyaga azonban már teljesen elfogyott, ellentétben az orosz szondával, ami tele van mérgező hidrazinnal és nitrogén-tetroxiddal. A Mars utazáshoz szükséges tekintélyes mennyiségű hajtóanyag komoly veszélyforrássá teszi az orosz szondát, hasonló esetben, amikor az amerikai USA-193 kémműhold tért volna vissza tartályaiban jelentős mennyiségű hidrazinnal, az Egyesült Államok kormánya az irányítatlan visszatérés helyett a műhold űrben történő megsemmisítését választotta.
A RIA Novosztyi hírügynökség értesülései szerint a Phobos-Grunt egy hónapig képes pályán maradni. A hajtóműrendszert egy Fregat felső fokozat biztosítja, az oroszok általában ezt a megoldást használják műholdjaik magasabb pályára helyezésére. A tervek szerint a Fregat-alapú főhajtómű egység egészen a szonda jövő októberre időzített érkezéséig a Phobos-Grunthoz csatolva marad, segítve a Mars körüli pálya eléréséhez szükséges manőverezést és fékezést.
A szondával utazik a kínai Jinghuo-1 műhold, ami ugyancsak Mars körüli pályára állna. A Phobos-Grunt 2013 elején folytatná útját a Phobos felé, tanulmányozva a holdat, adatokkal látva el az orosz tudósokat egy mintagyűjtő expedíció leszállóhelyének kiválasztásához. Magasságmérője és radar navigációs szenzora segítségével a Phobos-Grunt 2013 februárjában szállna le a hold felszínére, ami az alacsony gravitáció miatt nem ígérkezik egyszerű feladatnak, a legkisebb hiba is komoly problémákat eredményezhet. Ha minden rendben zajlik a visszatérő kapszula 2014 augusztusában ér földet negyedkilónyi talajmintával.