A csillagok szökési sebessége mutatja az utat a galaxis elhagyásához

Egy antianyag hajtóművel megoldható a galaxis elhagyása, a jövő felfedezőinek a fény sebességének 0,2 százalékára kell felgyorsítaniuk űrhajóikat, állítja egy új, a csillagok mozgását vizsgáló tanulmány.

Tilmann Piffl, a potsdami Leibinitz Asztrofizikai Intézet tudósa munkatársaival a RAVE (Radiális Sebesség Kísérlet) felmérés legfrissebb adatait használták fel. A RAVE az Anglo-Ausztrál Obszervatórium 1,2 méteres Schmidt távcsövével dolgozik, ami az Új Dél-Walesi Siding Springben helyezkedik el, hogy több más tulajdonságuk mellett megmérjék a tőlünk távolodó, vagy éppen közeledő csillagok sebességét. A legutóbbi felmérés közel 426.000 csillagot elemzett.

A felmérés adataiból és egy korábban elkészült csillagkatalógus alapján a német-ausztrál csapat 90 nagy sebességű csillagot választott ki, minden korábbinál pontosabban megállapítva sebességüket és helyzetüket. A kiválasztottak közül több csillag sebessége elérte a másodpercenkénti 300 kilométert, a fény sebességének körülbelül egy ezredét. A csapat ezután a Tejút-méretű spirális galaxisok különböző modelljeit vette szemügyre, hogy megállapítsa, melyik illik a legjobban a megfigyelt csillagokhoz és sebességeikhez. A legalkalmasabbnak tűnő szimulált galaxisok tömege megközelítőleg 1,6 trillió Nappal volt egyenértékű, ami szinte a fele a Tejútról alkotott általánosnak tekinthető feltételezéseknek, magyarázta Joss Bland-Hawthorn, az ausztrál Sydney Egyetem csillagásza, a csapat tagja. "Nem is olyan nagy, mint gondoltuk" - tette hozzá.

Miután megkapták a galaxis valószínűsíthető tömegét, a csapat kiszámította a naprendszerünk körzetében található objektumok szökési sebességét. Galaxisunk gravitációsszorításából történő kiszabaduláshoz 537 km/s sebességgel kell kilőnünk a Naprendszerből. Összehasonlításként a Föld gravitációjából való szökéshez elegendő mindössze 11,2 km/s.

Az 537 km/s sebességre a hagyományos rakéták soha nem lesznek képesek, a mai űrhajóknál alkalmazott kémiai rakéták túl sok üzemanyagot igényelnének, ugyanakkor a technika csúcsát képviselő, a hosszútávú Naprendszeren belüli utazásokhoz használatos ion-hajtóművek csúcssebessége sem nagyon haladja meg a 15 km/s-ot. Bland-Hawthorn szerint egy anyag és antianyag kombinációjával felszabaduló energiával hajtott űreszköz lenne a megoldás, ehhez persze meg kell találni az antianyag nagy mennyiségű előállításának és eltárolásának módjait. "Tudom, hogy őrült ötlet, de ha sok anyaggal és sok antianyaggal rendelkezünk, akkor ki tudunk juttatni egy űrhajót a galaxisból" - összegzett.