Hunter
Szoftverhiba hátráltatja a SpaceX riválisát
Egy szoftverhiba miatt el kellett halasztani a legújabb magánűrhajó, az Orbital Sciences Cygnus teherhajójának érkezését a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A robotjármű lesz a második magán finanszírozású eszköz, ami az állomáshoz csatlakozik, ugyanakkor a hamarosan induló, háromfős legénységgel érkező Szojuz miatt legalább vasárnapig várniuk kell, hogy megismételjék azt, ami a SpaceX-nek már sikerült.
A Cygnus 4 kilométerre közelítette meg az űrállomást, azonban kiderült, hogy az ISS-től érkező GPS adatok rossz formátumban vannak. A Virginia állambeli Dulles központú Orbital Sciences egy szoftverfrissítéssel orvosolja a problémát, amit már le is teszteltek egy földi szimulátoron, majd hétfőre virradóra feltöltötték az állomás alatt rostokoló teherhajóra. Az eredetileg vasárnap reggelre tervezett dokkolást az ISS új legénységével szerdán érkező Szojuzra való tekintettel elhalasztották, így ugyanis túl sűrű lett volna a program, hogy biztonságosan elvégezhessék a szükséges műszaki beállításokat és elegendő pihenő időt biztosítsanak az állomáson dolgozók számára.
Az Orbital Sciences weboldalán közzétett hétfői állásfoglalás szerint a Szojuz dokkolásától függően kerül sor a Cygnus érkezésére. "Az elmúlt 24 órában az Orbital csapat kifejlesztett és letesztelt egy szoftverjavítást az adatformátumbeli eltéréshez, ami az első találkozási művelet elhalasztását tette szükségessé" - írja az állásfoglalás. "Mindazonáltal a folyamat a Szojuz műveletekkel együtt olyan szoros ütemtervet eredményezett, hogy az Orbital és a NASA is úgy érezte, a helyes döntés a Cygnus közeledésének és dokkolásának a Szojuz műveletek befejezése utánra történő halasztása"
A NASASpaceFlight híroldal értesülései szerint a Cygnus egy régebbi GPS formátumot használt az érkezéskor, ami nem kompatibilis az ISS fedélzetén alkalmazott japán PROX helymeghatározó rendszerrel. A probléma az Y2K-ra hasonlít. A GPS műholdak elhelyezkedését és pontos időzítési adataikat a GPS vevők a műholdak távolságának méréséből konvertálják át. A GPS időt hetekben és másodpercekben továbbítják, aminek a kiindulási pontja 1980. január 6. volt, a hetek értéke azonban 1999. augusztus 21-én átfordult nullára, ahogy a kétszámjegyű évértékek is 99-ről 00-ra váltottak a számítógépek többségénél 2000. január 1-én. A PROX 1999-alapú adatokat használ, a Cygnus azonban 1980-alapú adatokat várt, ez okozta a problémát, aminek egyszerű a megoldása, mindössze utasítani kell a Cygnus-t, hogy adjon hozzá 1024-et a PROX adataihoz, ennyi hét volt ugyanis az 1980-as és az 1999-es dátum között.
A Cygnus-nak a mostani egy demonstrációs küldetés, amivel a teherhajó rendszereit és dokkolási képességeit igazolják. Az Orbital Sciences 1,9 milliárd dolláros szerződéssel rendelkezik a NASA-val további nyolc Cygnus küldetés lebonyolítására, melyek 2016-ig folyamatosan biztosítják a SpaceX Dragon kapszulájával az ISS ellátását, így amerikai oldalról két magáncég vesz részt ezekben a műveletekben az orosz Progressz, az európai ATV és a japán HTV űrjárművek mellett, melyek az ISS programban érdekelt tagállamok adófizetőinek pénzéből kerülnek megvalósításra.
A Cygnus 4 kilométerre közelítette meg az űrállomást, azonban kiderült, hogy az ISS-től érkező GPS adatok rossz formátumban vannak. A Virginia állambeli Dulles központú Orbital Sciences egy szoftverfrissítéssel orvosolja a problémát, amit már le is teszteltek egy földi szimulátoron, majd hétfőre virradóra feltöltötték az állomás alatt rostokoló teherhajóra. Az eredetileg vasárnap reggelre tervezett dokkolást az ISS új legénységével szerdán érkező Szojuzra való tekintettel elhalasztották, így ugyanis túl sűrű lett volna a program, hogy biztonságosan elvégezhessék a szükséges műszaki beállításokat és elegendő pihenő időt biztosítsanak az állomáson dolgozók számára.
Az Orbital Sciences weboldalán közzétett hétfői állásfoglalás szerint a Szojuz dokkolásától függően kerül sor a Cygnus érkezésére. "Az elmúlt 24 órában az Orbital csapat kifejlesztett és letesztelt egy szoftverjavítást az adatformátumbeli eltéréshez, ami az első találkozási művelet elhalasztását tette szükségessé" - írja az állásfoglalás. "Mindazonáltal a folyamat a Szojuz műveletekkel együtt olyan szoros ütemtervet eredményezett, hogy az Orbital és a NASA is úgy érezte, a helyes döntés a Cygnus közeledésének és dokkolásának a Szojuz műveletek befejezése utánra történő halasztása"
A NASASpaceFlight híroldal értesülései szerint a Cygnus egy régebbi GPS formátumot használt az érkezéskor, ami nem kompatibilis az ISS fedélzetén alkalmazott japán PROX helymeghatározó rendszerrel. A probléma az Y2K-ra hasonlít. A GPS műholdak elhelyezkedését és pontos időzítési adataikat a GPS vevők a műholdak távolságának méréséből konvertálják át. A GPS időt hetekben és másodpercekben továbbítják, aminek a kiindulási pontja 1980. január 6. volt, a hetek értéke azonban 1999. augusztus 21-én átfordult nullára, ahogy a kétszámjegyű évértékek is 99-ről 00-ra váltottak a számítógépek többségénél 2000. január 1-én. A PROX 1999-alapú adatokat használ, a Cygnus azonban 1980-alapú adatokat várt, ez okozta a problémát, aminek egyszerű a megoldása, mindössze utasítani kell a Cygnus-t, hogy adjon hozzá 1024-et a PROX adataihoz, ennyi hét volt ugyanis az 1980-as és az 1999-es dátum között.
A Cygnus-nak a mostani egy demonstrációs küldetés, amivel a teherhajó rendszereit és dokkolási képességeit igazolják. Az Orbital Sciences 1,9 milliárd dolláros szerződéssel rendelkezik a NASA-val további nyolc Cygnus küldetés lebonyolítására, melyek 2016-ig folyamatosan biztosítják a SpaceX Dragon kapszulájával az ISS ellátását, így amerikai oldalról két magáncég vesz részt ezekben a műveletekben az orosz Progressz, az európai ATV és a japán HTV űrjárművek mellett, melyek az ISS programban érdekelt tagállamok adófizetőinek pénzéből kerülnek megvalósításra.