Ötvös Tibor

A játékvilág jövője: a 3D

Merre tart a játékvilág? Vajon pár év múlva minden 3D-ben pompázik majd a képernyőinken? Az internetről szerezzük majd be az új játékokat? Vagy a közösségi programok átveszik a most vezető stílusoktól a hatalmat? Ezekre keressük három részes cikksorozatunkban a választ. Első körben a 3D-vel foglalkozunk.

Az idei QuakeConon a Bethesda vezető dizájnere, Emil, Pagliarulo meglepően kifakadt, mikor a 3D-s játékok kerültek szóba. Elmondása szerint gyűlöli a 3D-t és "ez csak egy reklámfogás" és reméli, hogy hamar kipukkad ez a lufi. De akadnak olyan szereplők is (ők általában a fiatalabb fejlesztők), akik szerint a 3D az egyik lehetséges út, amivel új közönséget szólíthatnak meg. Ugyanakkor a régi motorosok kicsit szkeptikusan követik a fejleményeket és kivárásra játszanak.

A gyártók azonban elkötelezettek a technológia mellett. A Sony és a Nintendo is komoly lépéseket tettek az ügyben, elkezdték beépíteni/kifejleszteni a saját 3D-kompatibilis eszközeiket és elkezdték a 3D-s játékok fejlesztését is. Véleményük szerint a technológia képes lehet kiterjeszteni a játékélményt és egy új közönséget is bevonni a világba.



Azonban számos kérdés merül fel ezzel a technológiával kapcsolatban. Az ellenzők legfontosabb érve egyszerű: hogy veheti át a 3D a vezető szerepet, ha alig pár ember rendelkezik az ehhez szükséges eszközökkel (tévével, monitorral)? A másik is adja magát: hogy kérheti az ipar a játékosoktól, hogy egy olyan szemüvegben üljenek végig egy 10 órás kampányt, mely fejfájást okozhat és hosszabb távon ronthat a szemen? És a legfontosabb sem maradhat el, aminek eldöntése viszont a játékosok feladata lesz. Valóban nyújt valamennyi pluszt a 3D-s megvalósítás?

Az egész őrületet a Sony lovagolta meg először. Tavaly novemberben jelentették be, hogy gőzerővel dolgoznak azon, hogy képesek legyenek a PS3-ba beépíteni a technológiát. Idén májusban pedig már arról nyilatkoztak, hogy az egyik legsikeresebb exkluzív címük, a Killzone harmadik része egyike lesz azon AAA-kategóriás játékoknak, mely alkalmazza ezt a rendszert.

Azóta a kiadó már kiadott számos 3D-s tévét, frissítette a PS3 firmwaret és most már minden PS3-mal lehet játszani 3D-ben, kiadtak 3 letölthető játékot (Wipeout HD, Super Stardust HD, PAIN) és bejelentették, hogy jövőre számos cím lesz elérhető az új technológiával (Mortal Kombat, Gran Turismo 5, MotorStorm: Apocalypse).

A Nintendo is támogatja a 3D-s technológiát és márciusban be is jelentették a 3DS néven futó zsebkonzoljukat, melyhez már szemüveg sem szükséges. Az idei E3-on pedig már működés közben is megtekinthettük a gépet, melyhez elég erős szoftver felhozatal is társul (Resident Evil Revelations, Kid Icarus stb.). A játékosok el voltak/vannak ájulva a 3DS tudásától és ennek hatására a Nintendo elnöke bejelentette, hogy elkezdődtek egy Wii-s 3D-s kiegészítő tervezési munkálatai.



"Rengeteg stílus képviselőjét konvertáltuk már át 3D-be" - jelentette ki Mick Hocking, a Sony producere. "És ezek mindegyike elbűvölt minket. Természetesen azon alkotások, melyek alapból 2D-sre vannak tervezve nem képesek extra élményt nyújtani, de a verseny és sportjátékok, FPS-ek és akciójátékok is jobban mutatnak az új technológiával. Véleményem szerint nagyobb játékélményt nyújtanak a 3D miatt." Hector Sanchez, a Mortal Kombat producere nagy reményeket fűz a dologhoz. "Nagyon király a cucc és mi beleástuk magunkat a dologba. Így az elsők között voltunk, akik megtapasztalhattuk az új technológiát. Arra a következtetésre jutottunk, hogy a 3D miatt olyan dolgokat is megvalósíthatunk a grafikus motorral, melyeket eddig nem voltunk képesek."

A Spec Ops: The Line vezető dizájnere, Cory Davis szerint a 3D a fejlesztőknek is sok lehetőséget nyújt, de nem minden műfaj működhet az új dimenzióban. "Ha körbenézek, számos olyan projektet látok, melyek biztosan remekül használják ki a 3D-t. A technológia megteremtette ennek a lehetőségét. De én szívesen látnék további fejlesztéseket a televíziók és monitorok terén is. Nem vagyok biztos ugyanis abban, hogy minden vásárló szemüveggel akarja végigülni a játékot."



Hasonló véleményen van a Dead Rising 2 producere, Keji Inafune is. "Nehéz megjósolni, hogy mi fog történni vagy hogy az emberek mennyire fogadják pozitívan vagy negatívan a 3D-s tévéket. Azt sem tudni, hogy egy esetleges 'átállás' mennyi időbe telik. Maga a technológia azonban érdekes és szerintem egyes címeknek/műfajoknak jobban áll majd a 3D, mint másoknak - lásd FPS-ek. És vannak, ahol nem szükséges a váltás. Épp ezért elképzelhető, hogy pár stílusban valóban meghozza a változást a 3D, de az egész ipart átfogó váltás szerintem nem történik meg."

"Kíváncsian várom, hogy merre visz minket a 3D, de nem hiszem, hogy záros határidőn belül alapkövetelménnyé válik az iparágban" - állítja a Marvel vs. Capcom 3 producere, Ryota Niitsuma. "Az én szememben ez csak egy újabb lehetőség a játékkészítésre és ha illik a programhoz és több lesz tőle a projekt, akkor semmi akadálya a dolognak. De ha nem, akkor nem szabad erőltetni."

A Treyarch vezetője, Mark Lamia szerint azonban ők még nem állnak készen a 3D-re. "Szerintem a 3D egy lehetőség, de még nagyon kiforratlan és látok olyan zsákutcákat, amibe simán be lehet hajtani, ha az ember nem elég figyelmes. Épp ezért lehet szimpla propaganda vagy valós élményt nyújtó kiegészítő is. Az idő majd eldönti."



"Jelen pillanatban szinte senkinek nincs 3D-s tévéje" - kezdi el véleményét a Ghost Recon: Future Soldier producere, Stuart White. "Szerintem majd ha csökkennek az árak, akkor többen vásárolnak ilyen készüléket és akkor el lehet kezdeni gondolkodni a fejlesztéseken. A dolog nagyon hasonlít a Wii-hez: egyes fejlesztők kiaknázzák majd a benne rejlő lehetőségeket, míg mások alaposan félrenyúlnak majd. Egyes játékokkal biztosan működni fog, de nem mindegyiknél."

A Spider-Man: Shattered Dimensions készítője, Thomas Wilson szerint "ez nem a fejlesztők gondja kell hogy legyen. Én azt várom, hogy a Sony, a Microsoft és a Nintendo építsék be magába a konzolba az ehhez szükséges technológiát és nekünk már csak a programozással kelljen foglalkozni. Szerintem kicsit korai még erről beszélni."

Mivel a fejlesztők ennyire megosztottak a témában, a 3D-s játékok sorsa jelenleg megjósolhatatlan. De természetesen még mindig aktuális a cikk elején feltett kérdés: szükségünk van erre? Többet nyújtanak az olyan 3D-s játékok, mint a Batman: Arkham Asylum vagy az Avatar? Ezt majd az idő dönti el.

Következő cikkünkben a Letölthető Tartalmak (DLC) témakörét járjuk körbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #26
    Jó a 3D meg minden viszont nem tudom mennyire lenne jó ezzel játszani napi 2órát.
    Főleg ha látás károsodást okoz mint ahogy írják.

    nekem 2-3 naponta megvan 3-4 óra, kurvajó. Olyan is volt hogy 11 órát nyomtam le, meg sem éreztem. Szokás kérdése, a szemkárosodást balfaszok terjesztik, a 3d szemüveget használhatod normálszemüveg előtt, jó nagy nekem is az orrom végén lóg.
  • epsylon #25
    éppen ezt akartam írni én is
  • geronemo #24
    Még jó, hogy örökletes szembetegséggel születtem, tehát a szemüveges 3d nekem ki fog maradni úgy érzem!
  • Megtörhetetlen #23
    Van valami a cikkben, hisz valamerre mennie kel la grafika már sokkal többet nem szépülhet akkor mi marad? naná hogy a 3d egyébként meg a mozi meg az otthoni videózás is affelé halad ebből azért következik, hogy előbb utóbb a játékok is ugyanoda fognak jutni, csak jöjjön ki végre egy olyan megjelenítő amihez nem kell szemüveg, ahogy az meglesz semmi sem áll majd az útjába a terjedésének, mondjuk most sem :)
  • Sir Cryalot #22
    nem kell giccses 3d modeleket csinálni, mocap sokkal fontosabb, meglehet nézni a Borderlands-t vagy épp modeleditorral ki lehet ue3as játékokból csempészni dógokat.
  • Mat666 #21
    Jó a 3D meg minden viszont nem tudom mennyire lenne jó ezzel játszani napi 2órát.
    Főleg ha látás károsodást okoz mint ahogy írják.
  • Merces #20
    ....baszkikám egy mai 3d modell akármelyik játékban kb 30 óra munka , összehasonlitásként olyan 3-4 éve ez 7-8 óra volt, mássz fel akármelyik a témával foglalkozó oldalra és garantáltan profikkal is fogsz találkozni akiket biztos kényszeritenek hogy oda postoljanak a témával kapcsolatban mer különben utálják, aztán menj és nézz meg pár koncept artot,és gondolkozz el rajta hogy fele annyi részletböl is megértette volna a modellező, texturázó hogy mit is kell csinálnia.Meg persze vannak olyan fejlesztők is akik kelet európában rágják a panel küszöbét, vagy Indiában 3 dollárért végzik el a 250k csákó munkáját, és ezek a négerek vannak többen , nem a levegőbe beszélek próbálj meg freelance grafikusként munkát találni annyiért megcsinálják amennyiért nekem nem éri meg a fáradtságot hogy megirjak egy emailt.
    Végezetül: ne fárassz tovább nem fogsz megnyerni egy olyan vitát amiben csak te látod az ellentétet,ráadásul az érveid is elég gyengécskék..no szia.
  • Komolytalan #19
    Egy játékot nem 1 fő fejleszt. Szuverén jogod szeretni a munkádat, de nem fogsz magadnak plusz munkát csinálni ha nem szükséges. Ha igen hülye vagy.
    A főnököd - tökmind1 hogy kiadó, vagy sima cégtulaj - nem fogja azt mondani, hogy csináld úgy hogy 2x annyi ideig tartson, de élvezd is. Sőt, még azt se fogja mondani, hogy tartson 2x ideig, ha egy picivel jobb tud lenni, mint az elvárt. Nem, ne tartson tovább, hozza a követelményt, a lehető leggyorsabban. Ideje volna felnőni.
    A fejlesztő pénzért dolgozik. Kőművesnek, péknek azért nem megy el, mert ahhoz nem ért, és az egyébként is egy nehéz munka, kényelmesebb fűtött-hűtött irodában ülni. USAba mostanában keresnek tapasztalt közösségi játék fejlesztőket, 250ezer USD éves fizetéssel. Amiből egy Lambo azért simán kijön még azután is, hogy megél belőle (nem kell új, jó a 2 éves is). És azért lássuk be, a közösségi játékok fejlesztői nem a játékipar krémje.
  • Merces #18
    Sarkitás Iróni ismerős szavak vagy definiálni kell? Gyakorlatilag azt állitod hogy amit én irok az kizárja azt amit te. attol hogy pénzt keresel vele még szeretheted a munkádat és aki kreativ tevékenységet folytat az álltalában szereti is csinálni.Nyilvánvalóan sarkitasz...Mert szerinted minden egyes játékkészitő csakis egyedül a pénzért csinálja és ha többet fizetnének rögtön elmenne mondjuk kőművesnek..vagy péknek..ne légy már komolytalan, amugy meg honnan veszed azt a hülyeséget hogy a fejlesztőknél élére állnak lambok a garázsban?
  • Komolytalan #17
    Amit én írtam abban nincs semmi sarkítás, az tény. Szerinted a kiadók gonoszak, és miattuk "szarok" a játékok. Ez tévedés. A kiadókat lehet szidni, de egy biztos: tudják mit lehet eladni. Így azok a játékok is, amelyeknek nincs kiadójuk - pl. közösségi játékok - ugyanolyan "szarok" mint amiknek van. Ennek az az oka, hogy a független fejlesztők is ugyanúgy gondolkoznak, mint a kiadók: legyen pénzem Lambora, a világot meg váltsa meg más. Az hogy valami "szar" az a te szubjektív ítéleted, ami kb. semmit sem oszt vagy szoroz a témában.