Ötvös Tibor

A bullet time története

Sokan úgy vélik, hogy a bullet time effektet a Mátrix hozta be a köztudatba, míg mások szerint a Max Payne első része volt az úttörő. Nos, mindkét csoportnak igaza van, de azért azt sem szabad elfelejteni, hogy jóval a fenti címek előtt akadtak már "lassítási" próbálkozások.

A filmvilágban az 1981-es Kill and Kill Again volt az első ilyen "alkotás", a játékvilágban pedig az MDK első részében voltak már hasonló effektek. Az MDK a Shiny talán legjobb játéka, mely sok tekintetben messze megelőzte a korát. A látványos akciókat remek poénokkal fűszerezték (lásd szivarozó robotok) és maga a játékmenet is tartogatott pár újdonságot.



Az egyik ilyen volt a mesterlövész módban megjelenő "bullet ride", melynél 3 kilőtt lőszerünket követhettük nyomon. A dolog nagyon jól sikerült és érdekes próbálkozás volt, de ez persze még messze elmaradt a ma ismert bullet timetól. A következő az Unreal Tournament első része, melyben a játékmenet lelassítására volt lehetőségünk. Ezt a 'Slomo 0,1' Consoleba való bepötyögésével érhettük el.

A harmadik a méltatlanul elfeledett Requiem: Avenging Angel, melyben egy "földre szállt" angyalt alakítottunk. Sajnos a kiadó a rosszul időzített megjelenés miatt (közel volt a Half-Life) bukott be a játékkal, melyet még most is érdemes kipróbálni. A Requeimben angyalunk egyik képessége a "Warp Time", mellyel lelassíthattuk az időt és így nagyobb eséllyel vehettük fel a küzdelmet az ellenfeleinkkel.

Aztán jött 2001-ben maga Max Payne és behozta a játékvilágba a bullet-time fogalmát. A Remedy klasszikusa maga volt a megtestesült tökély: tökéletes hangulat, pazar játékmenet és csodás grafika. Mindezt tetézték a Mátrixban látott lassítások, melyek kultikussá tették a programot. Talán meglepő lehet, de a siker hatására sem kezdték átvenni a konkurensek a megoldást, csak a 2003-as Max Payne 2: The Fall of Max Payne után indult meg az áradat.



2003-ban jött a csúfosan megbukott Dead to Rights és a kirobbanó sikert aratott Prince of Persia: The Sands of Time. A Herceg kalandjában az Idő Homokjának köszönhetően tudtuk befolyásolni az időt és ezért mindenképpen illik a felsorolásba (és ez minden további részben megjelenik, így azokat külön már nem emeljük ki). De 2003-ban jött az Enter the Matrix is, mely aztán tele volt bullet time effekttel, ennek ellenére sokkal kevesebb élményt nyújtott, mint például a Max Payne.

A 2004-es Red Dead Revolverben a fejlesztők Dead Eye Shotnak hívták az effektet, mely tulajdonképpen a bullet timeot takarta. Ezt a módszert aztán sokan átvették és elkezdték különböző címkékkel ellátni a saját időlassításukat - de persze akadtak kivételek is. A Total Overdose abszolút felvállalta a "nyúlást", ám a 2005-ös F.E.A.R. már Reflex Time-nak nevezte a jelenséget, egy évvel később a Gunban pedig Quickdraw néven találkozhattunk a lassítással.

Klasszikusok is átvették a rendszert. A Doom 3: Resurrection of Evilben Helltime néven futott a megoldás, de alapjaiban nagyon keveset adott a játékmenethez. Ugyancsak rosszul jött ki az újításból lara Croft is, aki a Tomb Raider: Legendben használta először a lassítás lehetőségét. Aztán jött a The Matrix: Path of Neo, melyben ismét bullet time volt a rendszer neve (mondjuk ez nem meglepő).



Tegyük hozzá, hogy ez a játék mérföldekkel jobban sikerült elődjénél, ám sajnos sokan már nem szavaztak bizalmat a címnek és ez a profi játékért kiáltó világ azóta is a parlagon hever. 2007-ben jött a Scarface: The World is Yours, melyben már Blind Rage néven futott a dolog.

A Jade Empire Focus Mode-ként, a John Woo's Stranglehold pedig Tequila Time-ként jelentette meg az időlassítós rendszert. Utóbbi egyébként sajnos teljesen elveszett ebben a rendszerben, hiszen lépten nyomon használnunk kellett a lassítást és ez egy idő után elég unalmassá vált. Ugyanekkor jelent meg a Timeshift, mely szintén kifejezetten a Time Slowing rendszerére építette a játékmenetet.



Szintén a rosszabbul sikerültek közé tartozik a Call of Juarez sorozat, melynek két részében is találkozhattunk a megoldással. Sajnos a megvalósítással akadtak gondok, de szerencsére gyakran kellett használnunk a megoldást. 2008-ban a Fallout 3 VATS névvel használta a rendszert, de ezúttal nagyon jól sikerült megoldania az alkotóknak a dolgot. Igazán hangulatos volt, ahogy egy robbanás hatására repkednek az égbe a tűzgolyók, a ládák, tereptárgyak - mindez lassítva.

2009-ben is számos alkotás próbálkozott a bullet time rendszerével, de a legtöbben elvéreztek. Így tett a Wolfenstein és a Wet, ugyanakkor a Wanted: Weapons of Fate és a F.E.A.R. 2: Project Origin sikeresen hozta át a saját világába a megoldást. Idén eddig két nagyobb címben találkozhattunk a bullet time-mal.

A Red Dead Redemption és a Singularity is a jobban sikerült alkotások közé tartozik - már az időlassítás effektek használatát tekintve. De természetesen itt nem áll meg a fejlődés. Elméletileg érkezik majd a Max Payne 3, mely küllemében változik, de a bullet time biztosan megmarad. Aztán biztosan lesz egy következő Red Dead cím is és még számos olyan fejlesztés zajlik, melyekben visszaköszön a sokak által kedvelt megoldás.

Az már persze más kérdés, hogy ezek közül melyik hoz majd valódi változást a kissé megfáradt alkalmazásba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • galocza #34
  • Ferenc5 #33
    Online kártyajátékok. Snapszer, kanaszta, römi, makaó és még sok más. Játssz a legnagyobb játékos közösségben!
    Online kártyajátékok
  • dronkZero #32
    Faterom úgy tolta végig a MP2-t, hogy nem használt benne bt-t...szerinte az gagyi. :P
  • opeca #31
    Ha nem lett volna benne ez az effekt, akkor nem lehetett volnba végigvinni, vagy pedig csak sokkal nagyobb szenvedéssel.

    Ergo ha nem lett volna ez az effekt, nem lehetett volna ilyen több emberes tűzharcokat vívni, tehát a játékot is a hátrányára kellett volna megváltoztatni.
  • opeca #30
    Némelyikben, de az első részeknél teljesen megállt:P
  • opeca #29
    Te lúzer, olvasd már végig a cikket!!!!
  • nessboth #28
    A requiem egy korát megelőző játék volt, a legjobb, hogy magad mellé tudtál állítani bárkit és bármennyit, így egy egész hadsereged lehetett...imádtam!
    Coolio klipjében is szerepel a forgókamerás effektus, a NEKEM 8 című betétdal alatt...
    Szóval nem a mátrix szarta a spanyol viaszt...mindegy, mindig is utáltam a mátrixot!
  • Grr1234 #27
    Call of Juarez a rosszabbul sikerültek közé tartozik??

    Ugyanazzal a játékkal játszottunk, barátom? :D
  • galocza #26
    biztosan volt korábban is, de ami számomra maradandó (mert fontos a sztori szempontjából) az gibson egy hologramrózsa szilánkjai c. novellája (1977).
  • Glutamin #25
    A GUN című játékban is van ilyen. Mondjuk én nem nagyon szerettem használni.