Ötvös Tibor

Egy részes sikercímek

Vannak játékok, melyek elfogadható minőségükkel és közepes eladási mutatóikkal is minimum egy folytatást kapnak. Ám akadtak már olyan címek is, melyek valóban stílusosra sikeredtek és egyes esetekben mérföldkőnek bizonyultak, de nem kaptak második részt.

Az első ilyen a Primal Rage, mely egy 1994-es verekedős játék volt. Csak itt emberek helyett dinoszauruszok harcoltak egymással. A grafika akkori szemmel nézve kivételesen szép volt, a játékmenet is remekre sikeredett és a választható karakterek is egyedire sikerültek. Sajnos a folytatás fejlesztését az Atari '95-ben leállította és ezzel befellegzett a franchisenak.



A Jade Empire folytatására még van esély, hiszen tavaly ilyenkor felmerült, hogy a Dragon Age: Vérvonalak után a BioWare elkezdi a második rész fejlesztését, de a jelek szerint ez nem történt meg. Ez sajnálatos, hiszen az akció-RPG hozta a fejlesztőktől elvárt minőséget és valószínű sokan szívesen vennék a Jade Empire 2-t.

A következő cím az egyik személyes kedvencem. Az 1995-ös Full Throttle minden idők egyik legjobb és leghangulatosabb kalandjátéka, melyben egy motoros banda vezéreként kellett tisztára mosni a nevünket. A LucasArts gondozásában megjelent klasszikus kirobbanó siker lett, de ennek ellenére nem kapta meg a többször bejelentett folytatását. Sőt, a kiadó két alkalommal is leállíttatta a Full Throttle 2 fejlesztését "minőségi okok" miatt.



Egyszer régen, még a Halo megjelenése előtt a Bungie képes volt olyan alkotásokat letenni az asztalra mint például a 2001-es Oni. Az erős anime beütéssel megáldott külső nézetes akciójáték egy valódi hangulat bomba volt, mely kirobbanó sikert aratott a játékosoknál. Aztán pár hónappal később jött Master Chief és a pletykált Oni 2-t törölték a Halo 2 miatt. Remélhetőleg most, hogy a Bungie ismét "szabad" talán visszatérnek az Oni folytatásához is.

A Psychonauts kicsit kilóg a sorból, hiszen a mászkálós játék egyáltalán nem aratott sikert, de a játékélményt tekintve a 2005-ös év egyik legjobbja volt. Sajnos a játékosok ezt nem vették észre és Tim Schafer játéka eltűnt a süllyesztőben. És ha van olyan játék, melyhez biztosan nem készül több rész, akkor a Psychonauts pont ilyen.

A megszűnt majd "újjáéledt" Interplay fénykorában olyan címekkel rendelkezett, mint az Earthworm Jim vagy a Fallout. De a kiadó repertoárját színesítette a Giants: Citizen Kabuto mely egy akció-lövöldözős-RTS lett elég sok humorral megfűszerezve, mindehhez járt egy nagyon jól kitalált világ is. A Planet Moon Studios alkotása 2000-ben jelent meg és szép sikereket aratott. Sajnos egy esetleges folytatásról azóta sem hallottunk, pedig szívesen kipróbálnánk.



A következő alkotás egy újabb Interplay program és egy újabb személyes kedvenc. A Planescape Torment egy újabb remek példa arra, hogy egy igen telített piacon is lehet valami nagyon egyedit alkotni. A Black Isle Studios ekkor már olyan klasszikusokat tett le az asztalra, mint a Fallout 1-2 vagy a Baldur's Gate, de a Planescape Tormenttel változtattak az addig megszokott RPG-s játékmeneten és ezzel sikerült egy igazi klasszikust megalkotniuk.

A játék főhőse a Névtelen volt, aki a boncasztalon tér magához és mivel meghalt ezért halhatatlanná vált, de ugyanakkor elfelejtett mindent, ami eddig történt vele. A Planescape Tormentben jóval kevesebbet kellett harcolnunk, mint az akkori RPG-kben, de helyette sokkal több dialógust és morális döntést kellett meghoznunk. Egy Mass Effect szintű grafikával megáldott folytatást nagyon szívesen vennénk, ám erre nulla az esély. Most következzen egy újabb megkerülhetetlen klasszikus, a Flashback, mely ugyan kapott egy 3D-s folytatást Fade to Black címmel, de a rajongók szerint az az epizód csak egy ostoba Tomb Raider klón volt és ők egy valódi, oldalra scrollozós Flashback 2-t akarnak látni. Rögtön tegyük hozzá, hogy erre nincs semmi esély, ahogy a Blizzard 1994-es Blackthrone második részére sincs.

A Giants után a Planet Moon Studios a LucasArts számára készített egy iszonyatosan őrült, de ugyanakkor hatalmas hangulattal megáldott akciójátékot. Az Armed & Dangerous talán minden idők egyik leghumorosabb akciójátéka és nem csak a nagyon ötletes fegyvereknek (lásd Land Shark Gun vagy a képernyőt fejre fordító gránát), hanem a számos filmes utalásnak köszönhetően is. A játékban megkapja a magáét - többek között - a Star Wars, a Gyűrűk ura de még a Gyalog galopp is.



A Looking Glass Studios 1996-ban jelentette meg a Terra Nova: Strike Force Centauri című programját, mely egy Ghost Recon-Rainbow Six-MechWarrior elegy volt. A játékban az intergalaktikus kalózok és a hadsereg közötti harcba csöppenünk bele, mely különböző nyersanyagokért folyik. A belső nézetes akciójátékban egy küldetést több módon is végre lehetett hajtani és ezért kellően változatos volt. Sajnos második részre semmi esély.

Most következzen egy újabb LucasArts játék, melyet bejelentésekor a fél világ kinevetett. Az Outlaws ugyanis 1997-ben debütált, mikor már olyan klasszikusok voltak a piacon, mint a Doom, a Quake vagy a Duke Nukem 3D és a képeken látott csúnyának tűnő grafika miatt sokan leírták a programot. Pedig a western-FPS nagyon jó volt, számos újdonságot tartalmazott és kultikussá avanzsált. Sajnos anyagilag nem volt kirobbanó siker, ezért a tervezett folytatás soha nem készült el.



És akkor maradjunk a LucasArtsnál, hiszen itt számos olyan alkotás található, melyek folytatására milliók várnak. Az egyik ilyen a sokak szemében utolsó valódi kalandjátéknak is titulált Grim Fandango, melyben egy remekül megalkotott világban - a túlvilágon - kellett hősünkkel kalandoznunk. A Tim Schafer nevéhez fűződő alkotás kirobbanó siker lett, de mivel a történet egy teljes egészet alkotott, így nem folytatták.

És természetesen nem lehet kihagyni az X-Wing vs. Tie Fighter című klasszikust sem, melynek folytatására - a fórumot olvasgatva - olvasóink közül is rengetegen várnak. Sajnos azonban erre szintén elég kevés az esély, de a remény hal meg utoljára. Ugyancsak szívesen látnánk a 2005-ös Star Wars: Republic Commando második részét. A csapat alapú akciójátékban egy négy fős elit rohamosztagos csapat egyik tagjaként kellett különböző feladatokat végrehajtanunk.



A Shiny sem maradhat le egy ilyen listáról. Fénykorukban ontották magukból a jobbnál jobb játékokat, melyek csak kivételes esetben kaptak folytatást (lásd MDK sorozat). A 2000-ben megjelent akció-RTS elegy, a Sacrifice sajnos a csapat legnagyobb anyagi buktája lett, pedig minden kritikus imádta. A játék jogai jelenleg a Double Helix Games birtokában vannak, de kevés az esély a folytatásra.

A Messiah szintén egy Shiny produktum, mely talán a legötletesebb mindközül. A sztori szerint a jövőben járunk, mikor a Földön már annyira lepusztult minden, hogy azt az Úr sem nézheti szótlanul. Ezért leküldi Bobot, a pelenkás angyalt hozzánk, hogy megtisztítsa világunkat a bűntől és a korrupciótól. Bob önmagában védtelen teremtés, de képes megszállni másokat és így irányítani őket. A Messiah nagy siker lett, de folytatást ez sem kapott és jelen állás szerint soha nem is fog. Az Appeal 1999-es játékával már foglalkoztunk korábban a Félbemaradt fejlesztések cikkünkben, de a nagyszerű Outcast ebből a listából sem maradhat ki. A kaland-akciójáték története első olvasatra nagyban hasonlított a Csillagkapuéra (Cutter Slade egykori tengerészgyalogos egy titkos kormányprogram keretében eljut az Adelpha univerzumba), de egyes játékmeneti megoldásai forradalminak számítottak. A második rész munkálatai elkezdődtek, ám mint azt már írtuk, idő előtt be is fejeződtek.

A 2005-ben megjelent Gun szintén azon játékok közé tartozik, melyekről egyszerűen nem lehet elképzelni sem, hogy miért nem kapott folytatást. A western-GTA egy hangulatos, szép, tartalmas akciójáték volt, mely ráadásul nagy sikert is aratott. A fejlesztő Neversoft egyszer elhintette, hogy folytatni akarják a programot, de aztán jött a Guitar Hero és az minden idejüket elveszi. De talán a Red Dead Redemption sikere láttán visszatérnek a Gunhoz.

És ha már western, akkor itt említeném meg a Sierra On-Line 1993-as mesterművét, mely Freddy Pharkas Frontier Pharmacist címmel jelent meg. A kalandjáték rengeteg poént tartalmazott és kellően hosszú is volt, így szívesen látnánk a folytatását. A Crimson Skies egy újabb kakukktojás, mert elméletileg készül a második epizódja, de hivatalosan ezt sem jelentették még be. Reméljük valóban dolgoznak a folytatáson.



A nagyszerű Hitman sorozat alkotói a 47-es ügynök két bevetése között összehoztak egy nagyon hangulatos akciójátékot, a Freedom Fighterst. A játékban az oroszok által megszállt Amerikát kellett felszabadítanunk szabadságharcosként. A játék nagyon jól sikerült és sikeres is lett és épp ezért meglepő, hogy nem kapott folytatást. Reméljük, hogy a Hitman széria mellett a Freedom Fighters is kap egy újabb lehetőséget a csapattól.

Nem maradhat ki a listáról a szintén remekül sikerült 2004-es Psi Ops: The Mindgate Conspiracy sem, mely tulajdonképpen az inFamous elődjének is tekinthető. A játék nagyon jól szerepelt mind a kritikusoknál mind a kasszáknál, de ez sem segített a már akkor is "a csőd szélén egyensúlyozó" Midwayen. A kiadó mára szinte teljesen megszűnt, de a Psi-Ops jogai még mindig nála vannak. De folytatást biztosan nem készítenek belőle.



A Quantic Dream ritkán jelentkezik játékkal, de akkor arra mindenképpen érdemes odafigyelni. Sajnos folytatásokat egyáltalán nem szoktak készíteni, pedig két alkotásukra is "ráférne". Az egyik az Omikorn: The Nomad Soul, melynek elméletileg dolgoznak a második részén, de a Heavy Rain kirobbanó sikere miatt az most háttérbe szorult. A második pedig a nagyszerű Fahrenheit (vagy The indigo Prophecy), mely minden idők egyik leghangulatosabb kalandjátéka lett. Sajnos folytatás ehhez nem készül és valószínű nem is fog. Legalábbis a fejlesztők nem tervezik.

Egyedi ötlete miatt kapott kiemelt figyelmet a 2005-ös Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse, melyben egy zombit alakítva kellett embereket megölnünk. A Halo motorját használó külső nézetes akciójáték igazi siker lett, ám természetesen a politika erre a címre is lecsapott. A családközpontú médiafigyelő csoport, az amerikai National Institute on Media and the Family vezetője, David Walsh és Joe Lieberman szenátor 2005-ben kannibalizmussal vádolta meg a játékot (és a F.E.A.R.-t is), mely káros hatással lehet a kiskorúak fejlődésére.

A fejlesztők nevetségesnek titulálták a vádakat és szerencsére ezúttal a média is melléjük állt, így a két úriember végül befejezte a vádaskodást. Ennek ellenére viszonylag kicsi az esélye egy folytatásnak, pedig újra szívesen magunkra öltenénk Stubbs alakját.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jano #45
    Osztom.
  • vk90 #44
    A Blade of Darkness tényleg hatalmas volt régebben. Igazi klasszikus! Régen én is sokszor végigvittem. Aki szereti a kaszabolós játékokat az próbálja csak ki, igazi egyedi hangulata van. (Főleg akkor néztem nagyot, mikor megszereztem a rúnákat és más lett a befejezés.)
  • a.carkey #43
    Az Outlaws nagyon nagy kedvenc.
  • Tower Guard #42
    Jaja nekem bejött az a game, nem volt könnyű még easyn sem, meg jó volt ez a 2 fegyverben van mindenféle másik dolog.

    De mind közül a legjobb a Blade of Darkness!!!
    Hozzá hasonlítható középkori külső nézetes kaszabolós játékkal nem találkoztam.

    Örök kedvenc, most is kijátszottam :D
  • Wittgen #41
    Az Outlaws oltári jó játék volt, jobban tetszett, mint az akkori kor többi FPS-e (persze Doom-ot és DN-et kivéve). Akár még egy olyan reboot-ot is elfogadnék belőle, ami egy az egyben lemásolja az eredeti játékot és annak elemeit, persze a mai grafikai és audio szintnek megfelelően.

    Abban viszont egyet kell értenem pár előttem szólóval, hogy vannak olyan játékok melyeket vétek (esetleg nem is lehet) folytatni, hiszen a sztorijuk alapján egy kerek egészet alkotnak önmagukban, megfelelő lezárással vannak megspékelve.
  • Glutamin #40
    Én a GUN 2-őt nagyon sajnálom, hogy nem jön. Full throttle, Grim Fundango stb de jó ki sgammák voltak:D
  • Solmenir #39
    Szerintem is nagyon jó játék volt a Planescape. Azok voltak még a szép idők, Fallout 1-2, Planescape, Baldur's Gate 1-2, azóta sajnos csak ritkán üti fel a fejét egy igazi jó RPG.
    Stubbs the zombie rettentő szórakoztató játék, csak ajánlani tudom. Tömény humor, és nagyon jó játékmenet, szerintem nagyon egyedi játék.
  • dronkZero #38
    Jé, van akinek tetszett az Outbreak? :D
  • Tower Guard #37
    Severance Blade of Darkness 2-t el tudnék viselni :D
    Vagy esetleg Codename Outbreak, vagy Citizen Cabuto 2-t
  • dronkZero #36
    A régi játékok terjesztését van aki ingyen csinálja, a gog meg pénzért. Csak azért nem fogok fizetni, hogy a lelkiismeretem nyugodt legyen, mert az amúgy is halál nyugodt, meg egyébként is képmutatás.
    Tudom, valamit baszódnak a játékokkal, hogy működjön az új gépeken és oprendszereken, de az nekem nem ér pénzt, inkább baszódok vele egy órát, de megoldom ingyen ugyanazt.