Gyurkity Péter
2006: hódít az MMORPG
Az idei évben beindul a nagyüzem: számos új többszereplős online játék várható, amelyek népszerű régi, vagy éppen újszerű koncepcióra épülnek.
A jelek szerint egyre több játékfejlesztő cég igyekszik kiharapni egy szeletet a tortából. A példakép természetesen a Blizzard és a World of Warcraft, amelynek kirobbanó sikere megmutatta, hogy bőven van még tartalék ezen a területen, és az előfizetéses MMORPG széles körben is hódíthat. Nem csoda, hogy ezt a példát idén többen is megpróbálják követni - az már más kérdés, hogy az új játékok mennyiben tudnak majd tartós élményt nyújtani, az idegesítő hibák, hiányosságok kiküszöbölésével.
Nézzük sorban, melyek azok a játékok, amelyek nagy érdeklődésre tarthatnak számot. Elsőként említeném a Dungeons & Dragons Online-t (DDO), amely a jó öreg szerepjátékra épül. Idősebbek még emlékezhetnek rá, hogy az eredeti, kockával és papírral játszott változat alapozta meg a műfajt, nyitotta meg a játékok új válfaját. Európában már elérhető a zárt béta, amely azonban meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült - sokan hiányosnak, szegényesnek jellemezték, bár elismerően szóltak a kinézetről. A Dark and Light szintén a fantasy világába kalauzol el bennünket, ahol a sötét és a világos oldal tagjai nem feltétlenül számítanak ellenségnek. A játék szintén béta előzetesnél tart, de a létszám itt is korlátozott és sok panaszra ad okot az instabilitás, illetve a meglévő hibák sokasága és a hiányzó funkciók. Többen kétségesnek tartják, hogy a fejlesztő francia cég betartja az áprilisi határidőt.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Feltétlenül szólnunk kell még a Gyűrűk Ura online változatáról is, amely a The Lord of the Rings Online (LOTRO) nevet kapta. Tolkien művének MMORPG feldolgozása kétségkívül sokak számára vonzó lehet, bár a fejlesztők idejekorán leszögezték, hogy itt nem lesz helye a játékos-játékos elleni harcnak (PvP), kizárólag a gép által irányított NPC-k jelenthetnek veszélyt ránk. Itt még a béta sem jelent meg, de a játékot az idénre ígérik.
Kevésbé fantasy, inkább történelmi jellegű két érdekes példány, a Pirates of the Burning Sea, illetve a Roma Victor. Előbbi szintén egy régi játékra alapoz, amely azonban nem papíralapú, sokkal inkább a Commodore 64 idejéből lehet ismerős. Ez ugyanis nem más - legalábbis témáját tekintve -, mint a jó öreg Pirates! online feldolgozása. Tesztelése már jó ideje tart, a teljes verziót az első félévben ígérik. Utóbbi játék még régebbre visz minket, mégpedig a Római Birodalom fénykorába, az Everquest régi fejlesztőinek jóvoltából. A béta már az ősszel megkezdődött, a megjelenés - egyelőre - áprilisban várható. Érdekes, hogy több új játék esetében egyetlen közös szerver beindítását tervezik, úgy tűnik tehát, hogy a sokszerveres, a közösséget töredékeire bontó játékok ideje leáldozóban van. Ez természetesen újabb kérdéseket vet fel a teljesítménnyel, a stabilitással kapcsolatosan, aminek biztosítása továbbra is elsődleges fontosságú lesz.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az újak mellett megtaláljuk a régebbi, már-már veteránnak számító példányokat is, bár közülük csak kevesen mondhatják el magukról, hogy régi fényükben tündökölnek. A WoW továbbra is döntögeti a rekordokat, és egyértelmű, hogy sikerült a fiatalabb korosztályok és a laikusok nagy tömege felé nyitnia. 2005 talán legnagyobb vesztese a Sony Online Entertainment: a Star Wars Galaxies a nemrég végrehajtott változtatással sokak szerint az utolsókat rúgja, és sem az Everquest 2, sem a Matrix Online nem kapaszkodhatott fel blizzardi magasságokba. Az EQ2-höz ráadásul szinte fillérekért hozzájuthatunk, mégsem tudja jelentősen növelni játékosainak létszámát. Az SWG esetében teljességgel elhibázottnak tekinthető az a lebutítás, amellyel pedig vonzóbbá igyekeztek tenni a játékot - a WoW-rajongók nem pártoltak át, a régi játékosok pedig kevés kivétellel távoztak.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A régiek közül üdítő kivételt jelent az Eve Online, amely az MMORPG.com legutóbbi olvasói szavazásán négy ajánlást is nyert. A játék a Legjobb Grafika, Legjobb Cég, Legjobb PvP és Legjobb Játék kategóriákban győzedelmeskedett, igaz, igencsak eltér a mainstream vonalra besorolt Blizzard alkotástól. Nehéz lenne tehát összehasonlítani a kettőt, pláne, hogy előbbiben kizárólag űrhajónkból szemlélhetjük a minket körülvevő világot.
Az itt felsorolt újdonságok természetesen nem jelentik a teljes kínálatot. Ezt az MMORPG.com folyamatosan bűvölő listájában tekinthetjük meg, amely alapján leszögezhetjük, hogy pusztán a játékok számát tekintve idén megduplázódhat a piac. Kérdés, hogy ez minőségbeli változásokat is hoz majd, vagy a kiábrándult kétkedőknek lesz igazuk, akik az újdonság varázsát hiányolják a meglévő és a készülő játékokból.
A jelek szerint egyre több játékfejlesztő cég igyekszik kiharapni egy szeletet a tortából. A példakép természetesen a Blizzard és a World of Warcraft, amelynek kirobbanó sikere megmutatta, hogy bőven van még tartalék ezen a területen, és az előfizetéses MMORPG széles körben is hódíthat. Nem csoda, hogy ezt a példát idén többen is megpróbálják követni - az már más kérdés, hogy az új játékok mennyiben tudnak majd tartós élményt nyújtani, az idegesítő hibák, hiányosságok kiküszöbölésével.
Nézzük sorban, melyek azok a játékok, amelyek nagy érdeklődésre tarthatnak számot. Elsőként említeném a Dungeons & Dragons Online-t (DDO), amely a jó öreg szerepjátékra épül. Idősebbek még emlékezhetnek rá, hogy az eredeti, kockával és papírral játszott változat alapozta meg a műfajt, nyitotta meg a játékok új válfaját. Európában már elérhető a zárt béta, amely azonban meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült - sokan hiányosnak, szegényesnek jellemezték, bár elismerően szóltak a kinézetről. A Dark and Light szintén a fantasy világába kalauzol el bennünket, ahol a sötét és a világos oldal tagjai nem feltétlenül számítanak ellenségnek. A játék szintén béta előzetesnél tart, de a létszám itt is korlátozott és sok panaszra ad okot az instabilitás, illetve a meglévő hibák sokasága és a hiányzó funkciók. Többen kétségesnek tartják, hogy a fejlesztő francia cég betartja az áprilisi határidőt.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Feltétlenül szólnunk kell még a Gyűrűk Ura online változatáról is, amely a The Lord of the Rings Online (LOTRO) nevet kapta. Tolkien művének MMORPG feldolgozása kétségkívül sokak számára vonzó lehet, bár a fejlesztők idejekorán leszögezték, hogy itt nem lesz helye a játékos-játékos elleni harcnak (PvP), kizárólag a gép által irányított NPC-k jelenthetnek veszélyt ránk. Itt még a béta sem jelent meg, de a játékot az idénre ígérik.
Kevésbé fantasy, inkább történelmi jellegű két érdekes példány, a Pirates of the Burning Sea, illetve a Roma Victor. Előbbi szintén egy régi játékra alapoz, amely azonban nem papíralapú, sokkal inkább a Commodore 64 idejéből lehet ismerős. Ez ugyanis nem más - legalábbis témáját tekintve -, mint a jó öreg Pirates! online feldolgozása. Tesztelése már jó ideje tart, a teljes verziót az első félévben ígérik. Utóbbi játék még régebbre visz minket, mégpedig a Római Birodalom fénykorába, az Everquest régi fejlesztőinek jóvoltából. A béta már az ősszel megkezdődött, a megjelenés - egyelőre - áprilisban várható. Érdekes, hogy több új játék esetében egyetlen közös szerver beindítását tervezik, úgy tűnik tehát, hogy a sokszerveres, a közösséget töredékeire bontó játékok ideje leáldozóban van. Ez természetesen újabb kérdéseket vet fel a teljesítménnyel, a stabilitással kapcsolatosan, aminek biztosítása továbbra is elsődleges fontosságú lesz.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az újak mellett megtaláljuk a régebbi, már-már veteránnak számító példányokat is, bár közülük csak kevesen mondhatják el magukról, hogy régi fényükben tündökölnek. A WoW továbbra is döntögeti a rekordokat, és egyértelmű, hogy sikerült a fiatalabb korosztályok és a laikusok nagy tömege felé nyitnia. 2005 talán legnagyobb vesztese a Sony Online Entertainment: a Star Wars Galaxies a nemrég végrehajtott változtatással sokak szerint az utolsókat rúgja, és sem az Everquest 2, sem a Matrix Online nem kapaszkodhatott fel blizzardi magasságokba. Az EQ2-höz ráadásul szinte fillérekért hozzájuthatunk, mégsem tudja jelentősen növelni játékosainak létszámát. Az SWG esetében teljességgel elhibázottnak tekinthető az a lebutítás, amellyel pedig vonzóbbá igyekeztek tenni a játékot - a WoW-rajongók nem pártoltak át, a régi játékosok pedig kevés kivétellel távoztak.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A régiek közül üdítő kivételt jelent az Eve Online, amely az MMORPG.com legutóbbi olvasói szavazásán négy ajánlást is nyert. A játék a Legjobb Grafika, Legjobb Cég, Legjobb PvP és Legjobb Játék kategóriákban győzedelmeskedett, igaz, igencsak eltér a mainstream vonalra besorolt Blizzard alkotástól. Nehéz lenne tehát összehasonlítani a kettőt, pláne, hogy előbbiben kizárólag űrhajónkból szemlélhetjük a minket körülvevő világot.
Az itt felsorolt újdonságok természetesen nem jelentik a teljes kínálatot. Ezt az MMORPG.com folyamatosan bűvölő listájában tekinthetjük meg, amely alapján leszögezhetjük, hogy pusztán a játékok számát tekintve idén megduplázódhat a piac. Kérdés, hogy ez minőségbeli változásokat is hoz majd, vagy a kiábrándult kétkedőknek lesz igazuk, akik az újdonság varázsát hiányolják a meglévő és a készülő játékokból.