Gyurkity Péter
Virtuális tárgyak valódi pénzért
Meglepően népszerű az Everquest 2 játékosok körében meghirdetett Station Exchange, amely lehetővé teszi, hogy valódi pénzért vegyünk virtuális tárgyakat, felszereléseket.
A Station Exchange a bejelentést követően óriási ellenkezést váltott ki a játékosok körében, ami nem csoda, hiszen elsőként tette lehetővé, hogy valódi pénzzel vásároljunk virtuális javakat karaktereinknek. A szolgáltatás hivatalos célja, hogy biztonságos és egyszerű módot kínáljon a játékon belül zajló kereskedelem lebonyolítására, illetve megkönnyítse a kevesebbet játszók dolgát. Ezzel gyakorlatilag egy másodlagos piacot tölt be a játék sajátja mellett, ám itt nagyon is valódi pénzforgalom zajlik.
A félelem éppen innen ered: a játék ugyanis ily módon egyszerű felvásárlópiaccá válik, ahol a játékosok lehetőségeit anyagi helyzetük határozza meg, nem pedig az, hogy ténylegesen mennyi időt töltenek el a gép előtt. Az előfizetéses szórakozás egyfajta kiterjesztésének is felfogható ez, amely végképp a vastagabb pénztárcájúakat állítja előtérbe.
Nem kell azonban rögtön a legrosszabbra gondolnunk. A módszer egyelőre életképesnek tűnik, és jellegéből kifolyólag nemcsak költségeket von maga után, hanem - egy kis szerencsével és sok idővel - bevételi forrássá is válhat. Ez utóbbira bőven van nem túl legális példa. Részletes cikkünkben beszámoltunk az úgynevezett farmerek tevékenységéről, akik csekély jövedelem fejében rabszolgamunkában hajszolják a játékban fellelhető ritka és értékes javakat. Ez természetesen nem éppen szép módszer, ám belekötni sem nagyon lehet.
A Cnet beszámolója szerint a szolgáltatás meglehetősen népszerű. Az első harminc nap alatt több mint 180 ezer dollár értékben vásároltak, ami jelzi a játékosok pozitív hozzáállását. Ez már önmagában is szép eredménynek mondható, ám ennek értékét még tovább növeli, hogy a cserebere csak az újonnan elindított szervereken él. "Ez egy vadonatúj kezdeményezés az MMORPG-k történetében, és mint ilyen, számunkra is újdonság. Tudjuk, hogy sokak számára nem kedves az ötlet, éppen ezért csak a két új szerveren vezettük be a szolgáltatást" - jelentette ki Chris Kramer, a Sony Online Entertainment szóvivője. A hangos ellenkezés ellenére tehát a lépés mégiscsak sikeresnek bizonyult, és mint általában, a kapzsiság felülemelkedett az óvatosságon.
Adataik szerint az első harminc napban a játékosok átlagban 70 dollárt költöttek, amiből természetesen a SOE is lehúzza a maga sápját. A vállalat 10 százalékkal részesedik minden eladásból, és 1 dollárt kér az eladásra kínált áruk listára történő felvételéért. A karakterek árúba bocsátásáért 10 dollárt kell fizetnünk. A szóvivő nem nyilatkozott arról, hogy eddig mekkora bevételhez jutottak a Station Exchange által. A vállalat egyelőre nem tervezi a szolgáltatás kibővítését más játékokra, ám könnyen előfordulhat, hogy előbb utóbb a Star Wars Galaxies, vagy más SOE játékok közössége is belekóstolhat az üzletelésbe.
A Station Exchange a bejelentést követően óriási ellenkezést váltott ki a játékosok körében, ami nem csoda, hiszen elsőként tette lehetővé, hogy valódi pénzzel vásároljunk virtuális javakat karaktereinknek. A szolgáltatás hivatalos célja, hogy biztonságos és egyszerű módot kínáljon a játékon belül zajló kereskedelem lebonyolítására, illetve megkönnyítse a kevesebbet játszók dolgát. Ezzel gyakorlatilag egy másodlagos piacot tölt be a játék sajátja mellett, ám itt nagyon is valódi pénzforgalom zajlik.
A félelem éppen innen ered: a játék ugyanis ily módon egyszerű felvásárlópiaccá válik, ahol a játékosok lehetőségeit anyagi helyzetük határozza meg, nem pedig az, hogy ténylegesen mennyi időt töltenek el a gép előtt. Az előfizetéses szórakozás egyfajta kiterjesztésének is felfogható ez, amely végképp a vastagabb pénztárcájúakat állítja előtérbe.
Nem kell azonban rögtön a legrosszabbra gondolnunk. A módszer egyelőre életképesnek tűnik, és jellegéből kifolyólag nemcsak költségeket von maga után, hanem - egy kis szerencsével és sok idővel - bevételi forrássá is válhat. Ez utóbbira bőven van nem túl legális példa. Részletes cikkünkben beszámoltunk az úgynevezett farmerek tevékenységéről, akik csekély jövedelem fejében rabszolgamunkában hajszolják a játékban fellelhető ritka és értékes javakat. Ez természetesen nem éppen szép módszer, ám belekötni sem nagyon lehet.
A Cnet beszámolója szerint a szolgáltatás meglehetősen népszerű. Az első harminc nap alatt több mint 180 ezer dollár értékben vásároltak, ami jelzi a játékosok pozitív hozzáállását. Ez már önmagában is szép eredménynek mondható, ám ennek értékét még tovább növeli, hogy a cserebere csak az újonnan elindított szervereken él. "Ez egy vadonatúj kezdeményezés az MMORPG-k történetében, és mint ilyen, számunkra is újdonság. Tudjuk, hogy sokak számára nem kedves az ötlet, éppen ezért csak a két új szerveren vezettük be a szolgáltatást" - jelentette ki Chris Kramer, a Sony Online Entertainment szóvivője. A hangos ellenkezés ellenére tehát a lépés mégiscsak sikeresnek bizonyult, és mint általában, a kapzsiság felülemelkedett az óvatosságon.
Adataik szerint az első harminc napban a játékosok átlagban 70 dollárt költöttek, amiből természetesen a SOE is lehúzza a maga sápját. A vállalat 10 százalékkal részesedik minden eladásból, és 1 dollárt kér az eladásra kínált áruk listára történő felvételéért. A karakterek árúba bocsátásáért 10 dollárt kell fizetnünk. A szóvivő nem nyilatkozott arról, hogy eddig mekkora bevételhez jutottak a Station Exchange által. A vállalat egyelőre nem tervezi a szolgáltatás kibővítését más játékokra, ám könnyen előfordulhat, hogy előbb utóbb a Star Wars Galaxies, vagy más SOE játékok közössége is belekóstolhat az üzletelésbe.