Gyurkity Péter

Virtuális tárgyak valódi pénzért

Meglepően népszerű az Everquest 2 játékosok körében meghirdetett Station Exchange, amely lehetővé teszi, hogy valódi pénzért vegyünk virtuális tárgyakat, felszereléseket.

A Station Exchange a bejelentést követően óriási ellenkezést váltott ki a játékosok körében, ami nem csoda, hiszen elsőként tette lehetővé, hogy valódi pénzzel vásároljunk virtuális javakat karaktereinknek. A szolgáltatás hivatalos célja, hogy biztonságos és egyszerű módot kínáljon a játékon belül zajló kereskedelem lebonyolítására, illetve megkönnyítse a kevesebbet játszók dolgát. Ezzel gyakorlatilag egy másodlagos piacot tölt be a játék sajátja mellett, ám itt nagyon is valódi pénzforgalom zajlik.

A félelem éppen innen ered: a játék ugyanis ily módon egyszerű felvásárlópiaccá válik, ahol a játékosok lehetőségeit anyagi helyzetük határozza meg, nem pedig az, hogy ténylegesen mennyi időt töltenek el a gép előtt. Az előfizetéses szórakozás egyfajta kiterjesztésének is felfogható ez, amely végképp a vastagabb pénztárcájúakat állítja előtérbe.

Nem kell azonban rögtön a legrosszabbra gondolnunk. A módszer egyelőre életképesnek tűnik, és jellegéből kifolyólag nemcsak költségeket von maga után, hanem - egy kis szerencsével és sok idővel - bevételi forrássá is válhat. Ez utóbbira bőven van nem túl legális példa. Részletes cikkünkben beszámoltunk az úgynevezett farmerek tevékenységéről, akik csekély jövedelem fejében rabszolgamunkában hajszolják a játékban fellelhető ritka és értékes javakat. Ez természetesen nem éppen szép módszer, ám belekötni sem nagyon lehet.



A Cnet beszámolója szerint a szolgáltatás meglehetősen népszerű. Az első harminc nap alatt több mint 180 ezer dollár értékben vásároltak, ami jelzi a játékosok pozitív hozzáállását. Ez már önmagában is szép eredménynek mondható, ám ennek értékét még tovább növeli, hogy a cserebere csak az újonnan elindított szervereken él. "Ez egy vadonatúj kezdeményezés az MMORPG-k történetében, és mint ilyen, számunkra is újdonság. Tudjuk, hogy sokak számára nem kedves az ötlet, éppen ezért csak a két új szerveren vezettük be a szolgáltatást" - jelentette ki Chris Kramer, a Sony Online Entertainment szóvivője. A hangos ellenkezés ellenére tehát a lépés mégiscsak sikeresnek bizonyult, és mint általában, a kapzsiság felülemelkedett az óvatosságon.

Adataik szerint az első harminc napban a játékosok átlagban 70 dollárt költöttek, amiből természetesen a SOE is lehúzza a maga sápját. A vállalat 10 százalékkal részesedik minden eladásból, és 1 dollárt kér az eladásra kínált áruk listára történő felvételéért. A karakterek árúba bocsátásáért 10 dollárt kell fizetnünk. A szóvivő nem nyilatkozott arról, hogy eddig mekkora bevételhez jutottak a Station Exchange által. A vállalat egyelőre nem tervezi a szolgáltatás kibővítését más játékokra, ám könnyen előfordulhat, hogy előbb utóbb a Star Wars Galaxies, vagy más SOE játékok közössége is belekóstolhat az üzletelésbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • akosBK #14
    ez szerintem rossz megoldás... vegyük a 9Dragonst: exp boost cuccok stb. reklámozzák, h ha vkinek küldesz egy játékmeghívót, akkor kapsz 300 acclaim coinst. ez az Item Mall! DE UTÁLOM
  • Dr4gonlord #13
    Na az r0xorzpwnage lenne :D.
  • Dr4gonlord #12
    "Egy szolgáltatásért fizetsz. Egy élményért."
    Nem. Élmény az (nekem), ha pl. elmegyünk egy nagyon frankó helyre túrázni, az személyesen érzem, és emlékezni fogok rá, leszenk róla képek, stb. De az, hogy a játékbeli karakteremnek valós pénzért vegyek valamit, az nem élmény, az hülyeség, kidobott pénz. Szolgáltatásnak szolgáltatás, de élménynek, semmmikép, legalábbis *reális* élménynek nem az, virtuálisnak lehet, de ugye én virtuális dologért nem fizetek.
  • Dr4gonlord #11
    Nos igen, egy kicsit félreérthető voltam, amit mondani akartam az az, hogy ha megvettem egy játékot, azt a *kezemben fogom*, ott lesz, ha összeomlik a rendszer ott lesz a polcomon, megfoghatom, fizikai érték, látom, "érzem" az értékét. Viszont nem fogok 50k forintért megvenni egy karaktert egy játékhoz, ami ott pihen egy szerveren, valahol messze, egy játékban, és a játékon kívül semmi haszna nincs, csak azon a játékon belül használhatom. De az eredeti UT2004 DVD-met, elvihetem, ha több gépem lenne, felrakhatnám mindre, stb. A lényeg: Minden olyan dolog számomra, amit a valós életben nem lehet megfogni, használni, éa egy játékhoz kötődik, és *semmi haszna nincs* valójában, az virtuális. De egy tervrajz, ami a számítógépet sose hagyta el nem virtuális, mert az alapján a valóságot is módosíthatom. Bár az egésznek csak egy lényege van: ami nem létezik a valóságban, azért nem fizetek.
  • Hegyikecske #10
    inkább valódi tárgyak lennének virtuális pénzér...
  • Inquisitor #9
    Nem csoda, volt egy cikk róla (Indexen?), hogy az EverQuest I-nek nagyobb GDP-je volt, mint Bulgáriának, ha a viruális cuccok kereskedelmi forgalmát nézzük.

    Én nem játszottam ilyesmikkel, de elég dühítő lehet, ha a 80-ik szüntű karakteredet egy 1 napos level 3-as karakter az újonan vásárolt mágikus cuccával egyből lecsapja. :)
  • hopp #8
    ez ujdonsag? maximum az benn az ujdonsag, hogy maga a jatekot uzemelteto ceg bonyolitja a dolgot, de ettol eltekintve mar diablohoz is lehetett cuccokat venni jopenzert e-bayen...
  • Remetix #7
    Bazaar es Shadowhaven a ket Station Exchange-es server.
    Engem az hogy mas vesz egy karaktert, es igy semmi munkaval elorebb lesz mint en, nem erdekel. Problemat szamomra csak az jelent, amikor egy ilyen vasarolt karakterrel jatszik valaki a csapatomban ugy, hogy bar a karakter magas szintu, a jatekos teljesen kezdo. Bar sajnos a normalisan fejlodott karakterek jatekosai kozott is van boven idegesitoen bena.
  • Cassell #6
    Na aki nem tud mit csinálni a pénzével az vásárolgasson kedvére.A 2 server nevére kiváncsi lettem volna mondjuk én a Runnyeye-on vagyok ott nem tudok ilyesmiről.Most nézem az egyik neve találóan Bazaar a kép alapján.
  • echo #5
    "Nem mintha eszembejutna virtuális dolgokért fizetni."

    Szerintem pedig semmi gond ezzel. Egy szolgáltatásért fizetsz. Egy élményért. Azért is fura az ezen való meglepődés, mert egy full játék megvásárlásakor is csak valami virtuális világ manipulálására kapsz lehetőséget, ott még sem sír senki. Ez sem más.(Sőt moziból sem vihetsz haza semmit és pl egy edzésről sem.)