SG.hu

A Roblox bejelentette, hogy minden felhasználónak igazolnia kell az életkorát

A lépés a gyerekek biztonságát célozza, miután perek sorozata vádolta a platformot a kiskorúak veszélyeztetésével.

A Roblox bejelentette, hogy hamarosan minden felhasználónak igazolnia kell az életkorát ahhoz, hogy chatelni tudjon a platformon. A korellenőrzéshez elfogadott lehetőségek között szerepel a hivatalos személyi igazolvány feltöltése vagy egy mesterséges intelligencia alapú életkorbecslő eszköz használata, amely a felhasználó arcképét elemzi. A lépés közvetlenül azután érkezik, hogy a játékplatformot sorozatos jogi és hatósági vádak érik, miszerint a rendszerük lehetővé teszi, hogy felnőttek ragadozó módon lépjenek gyerekekkel és zaklathassák őket. A vállalat szerint az új szabályozás megkönnyíti majd a fiatalok és a felnőttek elkülönítését, és csökkenti annak kockázatát, hogy felnőtt ismeretlenek kiskorúakkal beszélgethessenek.

A Roblox több mint 150 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik világszerte, és ennek mintegy egyharmada 13 év alatti. A cég magát olyan platformként hirdeti, ahol a gyerekek játék közben ismerkedhetnek a kódolással és kiélhetik digitális kreativitásukat. Ugyanakkor az elmúlt időszakban több súlyos botrány és jogi lépés irányult a cégre: Kentucky és Louisiana ügyészei külön-külön peres eljárást indítottak az év során azzal vádolva a platformot, hogy nem biztosítja a gyerekek védelmét, Florida főügyésze pedig büntetőeljáráshoz kapcsolódó idézést adott ki információk kikérése érdekében, és a Robloxot „ragadozók tenyészetének” nevezte. A magánjellegű perek sorában említik Becca Dallas ügyét is: ő azzal pereli a céget, hogy 15 éves fia, akit állítása szerint a Robloxon és a Discordon keresztül manipuláltak, öngyilkosságot követett el.

A most bejelentett rendszer lényege, hogy a chatfunkciók eléréséhez minden felhasználónak életkor-ellenőrzést kell teljesítenie. Azok, akik nem kívánnak személyazonosító iratot feltölteni, egy arcképet kell feltölteniük, amelyet a Roblox által megbízott Persona nevű azonosítási cég MI-eszköze elemez. Az app elvárja a felvételkészítés közbeni mozgást, hogy bizonyítsa, élő személyről van szó, majd az elemzés eredményeként az illetőt egy sávba sorolja (9 év alatti, 9-12, 13-15, 16-17, 18-20 vagy 21+). A platform ezután korosztályhoz közeli csoportok között engedélyezi a kommunikációt: például ha valakit 12 évesnek saccol a rendszer, akkor ő csak 15 éves korig lévő felhasználókkal cseveghet, de 16 és idősebbekkel nem.

A Roblox vezetése hangsúlyozta, hogy az arcképeket kizárólag életkorbecslésre használják, a becslés elvégzése után a képeket törlik, és ha a mesterséges intelligencia téves korcsoportba sorolta a felhasználót, a 13 éven felüliek feltölthetnek érvényes személyi igazolványt a korrekcióhoz. A szülők a szülői vezérlőeszközökön keresztül szintén módosíthatják gyermekeik életkorát. A vállalat azért teszi lehetővé az igazolványos javítást csak a 13 éven felülieknek, mert a kiskorúak online adatkezelésére vonatkozó szabályok különösen szigorúak.

"Elsődleges feladatunk a biztonság és az udvariasság. Azt szeretnénk, hogy a Roblox mindenki számára biztonságos, pozitív, életkornak megfelelő élmény legyen. Rendkívül magas elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, és tudjuk, hogy a közvélemény ugyanezt várja el tőlünk.” - nyilatkozta Matt Kaufman biztonsági vezető. Rajiv Bhatia, a cég termékfejlesztésért felelős alelnöke pedig úgy fogalmazott, hogy a változtatás „segít biztosítani, hogy a felhasználók olyan életkori csoportok között szocializálódjanak, amelyek megfelelőek számukra, és korlátozza a kiskorúak és idegen felnőttek közötti kapcsolatfelvételt”. A Roblox nem közölte a mesterséges intelligencia pontossági mutatóját; Kaufman csupán annyit mondott, hogy az eszköz "egy-két éves pontossággal” becsli meg az életkort a 5-25 éveseknél. Több platformnál - köztük a YouTube és a Meta szolgáltatásainál - is megjelentek már hasonló MI-alapú életkorbecslő megoldások, ám a technológiák és azok teljesítménye szolgáltatásonként eltérő.

Más szolgáltatások esetében a felhasználók már találtak kiskapukat, például videojáték-karakterek képeit vagy más emberek szelfijeit feltöltve próbálták kijátszani a rendszereket. A Roblox válasza szerint a cég megoldása „viszonylag robusztus csalásellenes ellenőrzéseket” tartalmaz: a rendszer vizsgálja, hogy a személy „élő-e”, követi-e az utasításokat, és keres olyan anomáliákat is, hogy valaki többször próbálja ugyanazt az arcot felhasználni. A vállalati kommunikációból azonban nem derül ki, mennyire hatékonyak ezek az ellenőrzések széleskörű, rosszindulatú próbálkozások esetén. A bevezetés ütemezése szerint az életkor-ellenőrzés ma indul opcionálisan; decemberben Ausztráliában, Új-Zélandon és Hollandiában lesz kötelező, globálisan pedig a jövő év elején tervezik a kötelezővé tételt.

A Roblox jelenlegi rendszerében már eddig is működtek gyermekvédelmi eszközök: a platform szülői engedélyezést, a személyes fotók és adatok megosztásának tiltását, valamint emberi és MI alapú szöveg- és hangmoderációt alkalmazott; bizonyos 18+ tartalmakhoz már eddig is kötelezövé tették az életkor-ellenőrzést. A most bejelentett, minden chathasználathoz kötött, széleskörű hitelesítési követelmény azonban várhatóan jelentősen megemeli majd a rendszeres korellenőrzést teljesítő felhasználók számát, és hatással lehet a platformon zajló társalgások minőségére és jellegére is.

A jogi fenyegetések és a közvélemény nyomása láthatóan működik: az elmúlt hónapok peres ügyei és a botrányok, valamint a hatósági vizsgálatok miatt a Roblox számára elengedhetetlenné vált demonstrálni, hogy képes technológiai és adminisztratív eszközökkel csökkenteni a kiskorúak veszélyeztetettségét. Ugyanakkor a megoldás nyitva hagy kérdéseket az adatvédelem, a pontosság és a visszaélések elleni hatékonyság tekintetében; ezeket a témákat várhatóan tovább fogják vizsgálni a jogi eljárások, a szabályozók és a felhasználói közösségek egyaránt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!