World of Warcraft

Kiadó: Blizzard Entertainment
Fejlesztő: Blizzard Entertainment
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 800 MHz-es processzor, 256 MB RAM, 32 MB-os videókártya (legalább GeForce 2 vagy azonos szintű)
Ajánlott: Pentium 4 vagy Athlon XP processzor, 512 MB RAM, 64 MB-os videókártya
Hasonló játékok: EverQuest, Ultima Online
Kategória: MMORPG
Jó néhány nappal ezelőtt ültem otthon a számítógép előtt, izgultam, percenként frissítettem azt a bizonyos weboldalt, amin a várva várt hír megjelent. A World of Warcraft európai változatának utolsó, immáron nyilvános béta tesztelése hamarosan befejeződik. Hazánk fiaiból is számos kalandor próbált bejutni és nagyrészt sikerrel is tették. Szó mi szó, a Blizzard legújabb sikerterméke megérkezett!
Azok kedvéért, akik nem így várják a World of Warcraft megjelenését, illik az elején pár szót ejteni arról, hogy miről is van szó igazából: A Blizzard - akinek a nevéhez a Warcraft sorozaton kívűl a Starcraft és a Diablo játékok is fűződnek - most egy teljesen új dologgal rukkolt elő. Mégpedig egy többjátékos online szerepjátékkal, ami a méltán népszerűvé vált valós idejű stratégiát, a Warcrafot tereli új mederbe. A 10 évvel ezelőtt kezdődött történet, melyben először az emberek és orkok gyanútlan összecsapása adta az izgalmakat, mára egy egész világot fenyegető háborúvá fejlődött ki. A harcokban mindenki részt vesz és a régi ellenségek, az emberek és az orkok is összefogtak a Lángoló Légió csapatai ellen, akik az egész mögött állnak. A Warcraft III történései után négy évvel járunk és kicsit megnyugodott a világ, de amellett hogy izzó foltokban a jók földjén is jelen van a gonosz, újabb fenyegetések jönnek. A Szövetség és a Horda pedig készen áll arra, hogy legyilkolják a másikat.
Ebben a hangulatban indulhatunk neki a kalandozásnak a WoW során. Karakterünknek nemcsak faját és kasztját választhatjuk ki, hanem természetesen nemét is, illetve számos külső tulajdonságot is befolyásolhatunk, mint a hajszín, hajviselet, arc, szemek, testforma. A béta tesztben lehet, hogy nem volt még teljes a paletta, de úgy éreztem, hogy kicsit talán kevés ez a mozgástér, bár később sok más dolog által válhatunk majd egyedivé.




A játék célja... igazi célja nincs. Sosem lesz vége - legalábbis nem belátható időn belül. Általában ha egy játéknál a végigjátszáshoz szükséges idő órában kifejezve háromjegyű, az már komoly és tartósnak minősül. Itt csupán a küldetések, kalandok száma négyjegyű és a kalandokon kívül is számos cél vezérelheti a játékost. Ez teszi igazán különlegessé a netes szerepjátékokat. Amellett, hogy már az eredeti verzióban is számtalan küldetés, kaland, lehetőség áll előttünk, már beígérték ezek bővítését.
A világ mérete hihetetlenül nagy. A két kontinens régiókra van felosztva, amik közül természetesen akad kisebb-nagyobb is, de mondjuk, hogy elképzelhető legyen, egy átlagos sebességű karakterrel futva(!) 15-20 perc is lehet, amíg a régió egyik végéből a másikba érünk. Ez jó hírnek tűnik, mert valóban teljesen egyedi, változatos, jól megtervezett világba csöppentünk bele, de sajnos amikor egy-egy küldetés megkívánja, hogy messzire menjünk, az bizony unalmas tud lenni.
Útközben más játékosokon kívűl legtöbbször az adott területet lakó lényekkel fogunk találkozni, akik közül vannak a békésen bóklászó kisállatok, a szintén békésen bóklászó, de már harcképes lények, amik lehetnek baglyok, szarvasok, struccfélék, hegyikecskék…stb, illetve a vérszomjasan ellenséget kereső vadak, akik kéretlenül is nekünk esnek. Rajtuk kívűl iszonyatosan sok, sőt végtelen számú NPC, azaz nem játékos karakter keresztezi majd utunkat. Ők adhatnak küldetéseket, kalandokat, árulhatnak termékeket, képezhetnek, taníthatnak minket, segíthetnek eligazodni egy új városban, vagy éppen megvédik a területüket az ellenséges behatolóktól.
Tehát a lehetőségek korlátlanok, ebbe nem is kívánnék bele menni, hiszen ehhez megvannak a megfelelő adatbázisok, ahol a nyolc játszható faj és kilenc választható osztály minden részlete fel van sorolva, varázslatok, képességek, adottságok és mesterségek leírásaival fűszerezve.




Csapatépítés
A játékban egy parancs segítségével nagyon egyszerűen alkothatunk csapatokat, szövetségeket. Amennyiben a játékot valamely ismerősünkkel kezdjük el, aki hasonló napirend szerint él, mint mi, akkor érdemes egymást kiegészítő karaktereket kreálni és mindent együtt csinálni. A legnehezebb dolga mindig annak lesz, aki egyedül van, hiszen nem tudják fedezni, nem tudják majd feltámasztani, nem tud több ellenféllel egyszerre küzdeni, tehát komoly kihívás a szóló játék. Egy ideig lehet könnyedén csinálni, de főleg a föld alatti labirintusok (melyből 100-nál is több van) mélyén szinte képtelenség egyedül végigmenni. Persze ez alól kivétel, ha már a szintünk jóval meghaladja az ottani szörnyekét.
A megoldás ilyenkor mindig alkalmi csapatok összeverődése. Ez igen jellemző minden nehéz küldetésre. Az ember vagy chaten keres partnert, vagy vár a helyszínen, amíg érkezik valaki és együtt mennek be. Meg lehet osztani a küldetést, de legtöbbször az a módi, hogy mindenki csinálja. Ha össze kell gyűjteni valamit, akkor mindenki összeszedi, ha meg kell ölni egy szörnyet, akkor megvárják a többiek is az újraéledését és megölik megint. Ebben az esetben mindenki megkapja a teljes jutalmat, míg ha megosztják a karakterek egymás közt a küldetést akkor osztozkodni kell a jusson is.
A játékban a normális csapatokon kívűl össze lehet hívni úgynevezett raid-eket, azaz portyázásokat, amikor akár 40 karakter is összejöhet és egy komolyabb támadást indíthat. Ilyenkor kevesebb tapasztalati pontot ér minden, tehát ennek a lényege inkább az ellenséges oldal, azaz a Szövetség vagy a Horda városainak, területeinek legyalázása. Ez komolyan megzavarhatja az ottani dolgokat, hiszen le tudjuk vadászni az NPC-ket is. Kalandok, küldetések
A játék gerincét, gyakorlatilag a történetet mindig ezek fogják meghatározni. Alapjában nem sok féle küldetés van, de hihetetlen kreatív variációkban kerülnek elő, mindig izgalmas történeti körítéssel és nem ritkán poénos, humoros fűszerezéssel. Legtöbbször el kell menni valahová, ahol meg kell ölni valakit, össze kell gyűjteni tárgyakat, át kell adni valakinek valamit, ki kell deríteni dolgokat, meg kell figyelni eseményeket, illetve végre kell hajtani valamilyen műveletet, meg kell szerezni egy egyedi tárgyat. Ez majdnem minden küldetés alapja.
Ezt bonyolítja, hogy mondjuk egy megszerezendő tárgy fix védett helyen van, vagy elszórva egy erdőben, vagy szörnyek valamelyik testrésze kell (pl. pókláb, szarvas hús, madárcsőr stb.), vagy különböző alapanyagokból magunknak kell előállítani. Minden küldetés leírása egy részletesebb történetből áll és egy rövid szummából. Általában egy játékban felesleges elolvasni a körítést, de itt nem csak azért ajánlatos, mert egy lenyűgöző, kreatív történet részei, hanem, másképp bolyongani fogunk órák hosszat, mert nem találjuk, hogy hová kell menni. A térkép nem jelez külön helyeket ha felveszünk egy küldetést, nem szabad elfelejteni hogy ez nem digitális a világ. Mindenesetre érdemes egyszerre az adott városban fellelhető összes küldetést elfogadni és megnézni, hogy merre érdemes menni. Adott területen akár több kaland is várhat minket, vagy ha csak bóklászunk, akkor is beleakadhatunk a megoldásba és ilyenkor az a biztos, ha fel van véve a küldetés.




Szintet léptem!
A Diablóhoz szokott játékosok meglepődnek majd azon, hogy a szintlépéskor a pontokat nem mi osztjuk el, hanem az osztálynak megfelelő arányban megy szét. Ezzel első körben elkerülték az egysíkú, mészáros karaktereket. Korábbi játékokban volt, hogy mondjuk egy harcos csak az erősségre pakolt pontokat és pillanatok alatt agyonütött mindent, bár életereje nem volt Viszont kárpótol minket az, hogy fejlődésünk során egyre több varázslatra, képességre és adottságra tehetünk szert, illetve elsajátíthatunk mesterségeket is.
Minden fajnak és osztálynak vannak jellemző tulajdonságai, ezeket figyelembe kell vennünk, bár eltérni nem is tudunk tőle. Nem tudunk például kétkezes baltát adni egy vadász kezébe, vagy nem bír láncinget hordani egy varázsló. Sok időt fogunk majd eltölteni a városokban, ahol az árusok és a tanítók kavalkádjában mindenki előbb utóbb megtalálja a saját bejáratott helyeit. Érdemes már a legelején kiválasztani, hogy milyen mesterségre adjuk a fejünket. Kicsit szomorú voltam emiatt, de sajnos itt is adódik a fajból/kasztból, hogy mit választunk, mert egyértelmű, hogy a varázslónak nem árt ha szabó lesz és ruhát varr, a vadásznak a bőrművesség fekszik, mert csak bőrpáncélt viselhet, a harcos osztály kovács lesz. Persze választhatnak mást is, de minden esetben van favorit, aminek a legnagyobb hasznát látja az ember.
A béta teszt alatt a szintlépés eleinte elég gyorsan ment, sőt, később is lehet okosan gyorsan szintet lépni. A maximum elérhető szint jelenleg 61, de ez növekedni fog folyamatosan. Érdekes, hogy rövid béta alatt a játékosok agilisabb része már 20-30. szint körülire fejlődött. Ennek érdekében a küldetéseket volt érdemes célba venni, hiszen elég kellemes számú tapasztalati pont szerezhető értük. Amennyiben a szintünknek megfelelő, vagy az afelett kicsivel lévőket választjuk, akkor átlagosan 10 kaland megoldása után örülhetünk újra. Persze rá lehet menni a kószáló szörnyek likvidálására is, ez sem egy rossz módszer, ha úgy érezzük, hogy a soron következő küldetések túl nehezek.




A 15-20. szint elérése után már érdemes kitekinteni a nagyvilágba. Említettem, hogy fajfüggő a kezdővárosunk. Viszont bizonyos képességek, vagy tárgyak megszerzéséhez, esetleg néhány küldetés megoldásásához egy másik nagyvárosba kell utazni. Jómagam a Szövetség oldalát erősítettem, s Elf vadászként az első város Darnassus volt, ami a hosszúfülűek fővárosa. Ezen kívűl a gnómok és törpök erődje, magasan a hegyekben, Ironforge volt a második metropolisz ahová ellátogattam, a harmadik pedig az emberek vára, Stormwind.
Az utazás első alkalommal még izgalmas gyalogszerrel, de természetesen idegörlő lenne minden alkalommal lejárni a lábunkat. Ezért került bele a játékba a "tömegközlekedés": a régiók között repülő lényekkel, mint a griff vagy óriásdenevér közlekedhetünk, a legnagyobb távolságokat pedig hajóval tehetjük meg. A játék előrehaladtával már mindenkinek a fejében lesz az egész birodalom térképe. Úgy utazunk majd Ironforge és mondjuk Darkshore között, mintha Budapestről utaznánk le Egerbe az autópályán.
A leírást pedig lehetne folytatni, de úgy érzem ez az a pont, amikor abba kell hagyni, mert akár több száz oldalt is lehetne írni, amennyiben mindent meg szeretnénk örökíteni. Ahogy mondtam nem mennék bele a fajok és osztályok kérdésébe, de a küldetésekről is elég egy kis ízelítő. "Negatív oldala" a játéknak, hogy ha nem figyelünk oda nagyon sok időnket elrabolhatja. Az már kiderült az USA-ban és Koreában is, sőt a béta alatt itt Európában is, hogy a játék sikerre ítéltetett. A kédés csupán az, hogy mi is részei leszünk ennek az izgő-mozgó óriási világnak vagy sem.
Grafika:

A négy csillagot szomorúan adom, mert szívem szerint öt lenne, de mint korábban is kellett ilyet mondanom, ez nem Doom III (azaz technológiai demó). Cserébe viszont szerényebb konfigurációkon is kellemesen fut. Ehhez a játékhoz nem processzor és videókártya kell, hanem inkább memória. Minimum 512 Mbyte memóriával illik nekivágni, de a teljesen sima futáshoz egy giga is jól jöhet.
Kezelőfelület:

Játékmenet:

Multiplayer:

Hangeffektek:

Zene:

Összegzés:

Letölthető videók:











