Berta Sándor

Marketinges adatgyűjtők jelzik előre a viselkedésünk

Az Acxiom Corporation marketing adatbázisok üzemeltetésével foglalkozik és jelenleg 23 000 szerveren tárolja az összegyűjtött adatokat. A cég különleges szoftvere kevés adat segítségével is képes előrejelezni, hogy bizonyos felhasználók miként fognak viselkedni.

Az Acxiom célja az, hogy a szolgáltatásaival segítsen a hirdetőknek abban, hogy célirányosabban kínálhassák a különböző termékeiket. Már egy név elég annak megállapítására, hogy az illető vagy a szülei például milyen származásúak lehetnek. Amennyiben valakit Deniznek hívnak, akkor a szülei régóta Németországban élő törökök lehetnek; olyan nevet akartak adni a gyereküknek, amely ugyan török, de a német fül számára sem annyira idegen. "A vezetéknév mellett megpróbálunk a korra is következtetni. A Tamás esetében például abból indulunk ki, hogy az illető legalább 35 éves, egy Kevin ugyanakkor jóval fiatalabb lehet. Elsősorban nyilvánosan hozzáférhető adatbázisokat, például telefonkönyveket használunk. Ezeket az adatokat akkor is felhasználhatjuk, ha a fogyasztó előzetesen ehhez nem járult hozzá. Az adatokat évente egyszer összehasonlítjuk a szövetségi állam, a tartományok és a közösségek nyilvántartásaival, így statisztikai anyagokat kapunk egyes kerületekre vonatkozóan, amelyekben csak néhány ezren laknak" - jelentette ki Carsten Diepenbrock, az Acxiom ügyvezetője.

A kerület alapján már lehet arra következtetni, hogy valaki milyen környezetben lakik, sűrűn lakott településről van-e szó, milyen házak a jellemzők (társas- vagy családi házak), hányan élnek házasságban vagy éppen egyedül, mennyi lehet az átlagkereset, sokan ingáznak-e a munkahelyükre és általában a családoknak van-e autójuk. Ezeket az információkat ötvözik például az Amazontól megvett adatokkal és kiderül, hogy az adott személy gyakran vásárol sportszereket az interneten.

A különböző adatokat számos forrásból szerzik meg. Ezek között vannak az okostelefonokon elérhető alkalmazások és szolgáltatások, a szabadalmi hivatalok bejegyzései, blogok, fórumok. Fontos lehet, hogy ki, mikor és mit vásárolt; általában pontosan fizeti-e ki a megrendeléseit, milyen árkategóriájú termékeket és szolgáltatásokat vásárol meg. A korlátozott sebességű lakóövezetekben lakók többnyire családosak, ott tehát érdemes játékokat és gyermekholmikat hirdetni. A cégek már sok dolgot tudnak az ügyfeleikről, de a fórum- és Facebook-bejegyzések, valamint a tweetek kielemzésével rengeteget tudhatnak meg a vetélytársaik erősségeiről vagy hiányosságairól is. Nem szabad ugyanakkor annak megtörténnie, hogy valaki azért váljon például kevésbé jó banki ügyféllé, mert a Twitteren többször szidta a munkaadóját és a program azt valószínűsíti, hogy ezért hamarosan kirúgják.

Az Acxiom tevékenysége során több információhoz fér hozzá, mint a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI), a Google vagy éppen a Facebook. A cég gyakorlatilag ismeretlen a felhasználók előtt, ettől függetlenül elemzők úgy vélték, hogy a nevéhez fűződik a világ legnagyobb adatbázisának a kiépítése. A szerverei évente több mint 50 milliárd tranzakciót dolgoznak fel és a társaság tájékoztatása alapján világszerte több mint 500 millió internetezőről vannak információi. Minden személyről átlagosan 1500 adatot őriznek meg. Mindennek persze vannak kockázatai is. 2005-ben Scott Levine, a Snipermail cég egykori vezetője 1,6 milliárd személyes adatot lopott el a Acxiomtól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #8
    Egyetértek.
  • Nagyon Bözsike #7
    Az ún. "alkalmazott társadalomtudomány" úgy aránylik az akadémikus vonalhoz, mint az atomfegyver fejlesztés a részecskefizikához.
  • nextman #6
    A kereseseid is szamontartjak. Erre hol kernek engedelyt?
  • kvp #5
    A lenyeg, hogy elotte elozetesen engedelyt kell kerniuk, lennie kell elerheto adatvedelmi dokumentacionak, stb. A google pl. ezeket betartja itthon is.
  • nextman #4
    Dehogy rugja meg oket barki is. Google, facebook pont ugyanezt csinalja.
  • kvp #3
    Mondjuk itthon ezert eleg alaposan megrugnak oket. Ugyanis van egy olyan adatvedelmi torveny, hogy publikusan elerheto adatokbol is csak elozetes engedellyel lehet adatbazist epiteni es errol tajekoztatni kell az adatok tulajdonosat, tovabba keresre torlendo az illeto. Magyarul ha valaki neki akar allni adatbanyaszni es az adatokat nem osztja meg az allammal vagy olyanrol gyujt amit a politikusok nem tartanak jonak, akkor az torvenysertest kovet el. Ez azert valamivel jobb, mint ahol barki barmirol gyujthet barmit es ezt el is adhatja.

    Persze az az ember, akinek minimalis az online tevekenysege ki fog esni ebbol a korbol vagy viccesen hibas adatokat fognak rola megallapitani. Ha pedig ezert barmilyen hatrany eri, akkor akar jogosan perelhet es meg akkor is megitelik a karteritest, ha egyertelmuen latszik, hogy csak a penzszerzes miatt perelt.

    ps: Az usa-ban az ilyen cegektol rendszeresen bekerik a teljes adatbazisuk masolatat. Aki pedig nem kuldte be idore, attol a szerverparkot vittek el vizsgalat celjabol, de volt ahol csak beultek a szovetsegiek vizsgalodni es elfelejtettek visszaadni az epuletet par honapig, tehat a ceg csodbe ment. Ezert is fernek hozza minden az usa-ban bejegyzett ceg minden adatahoz kormanyzati szinten es hivatalos engedely nelkul, mert ha eroskodnek es kell az engedely is akkor a vizsgalat varhatoan anyagi csod lesz az adott cegnek.
  • ugh #2
    Elmehetnek a marketingesek a picsaba.
    Csak szivjak el a levegot a normalisabja elol...
  • gombabácsi #1
    kiszámítják hogy minden nap 1x szarok, 5x pisilok? fantasztikus

    mondjuk múltkor szőnyeg textúrákat kerestem (3d grafikához) és azóta minden bannerben szőnyegbolt hirdetés van nálam. ez fantasztikus :)