Berta Sándor
Marketinges adatgyűjtők jelzik előre a viselkedésünk
Az Acxiom Corporation marketing adatbázisok üzemeltetésével foglalkozik és jelenleg 23 000 szerveren tárolja az összegyűjtött adatokat. A cég különleges szoftvere kevés adat segítségével is képes előrejelezni, hogy bizonyos felhasználók miként fognak viselkedni.
Az Acxiom célja az, hogy a szolgáltatásaival segítsen a hirdetőknek abban, hogy célirányosabban kínálhassák a különböző termékeiket. Már egy név elég annak megállapítására, hogy az illető vagy a szülei például milyen származásúak lehetnek. Amennyiben valakit Deniznek hívnak, akkor a szülei régóta Németországban élő törökök lehetnek; olyan nevet akartak adni a gyereküknek, amely ugyan török, de a német fül számára sem annyira idegen. "A vezetéknév mellett megpróbálunk a korra is következtetni. A Tamás esetében például abból indulunk ki, hogy az illető legalább 35 éves, egy Kevin ugyanakkor jóval fiatalabb lehet. Elsősorban nyilvánosan hozzáférhető adatbázisokat, például telefonkönyveket használunk. Ezeket az adatokat akkor is felhasználhatjuk, ha a fogyasztó előzetesen ehhez nem járult hozzá. Az adatokat évente egyszer összehasonlítjuk a szövetségi állam, a tartományok és a közösségek nyilvántartásaival, így statisztikai anyagokat kapunk egyes kerületekre vonatkozóan, amelyekben csak néhány ezren laknak" - jelentette ki Carsten Diepenbrock, az Acxiom ügyvezetője.
A kerület alapján már lehet arra következtetni, hogy valaki milyen környezetben lakik, sűrűn lakott településről van-e szó, milyen házak a jellemzők (társas- vagy családi házak), hányan élnek házasságban vagy éppen egyedül, mennyi lehet az átlagkereset, sokan ingáznak-e a munkahelyükre és általában a családoknak van-e autójuk. Ezeket az információkat ötvözik például az Amazontól megvett adatokkal és kiderül, hogy az adott személy gyakran vásárol sportszereket az interneten.
A különböző adatokat számos forrásból szerzik meg. Ezek között vannak az okostelefonokon elérhető alkalmazások és szolgáltatások, a szabadalmi hivatalok bejegyzései, blogok, fórumok. Fontos lehet, hogy ki, mikor és mit vásárolt; általában pontosan fizeti-e ki a megrendeléseit, milyen árkategóriájú termékeket és szolgáltatásokat vásárol meg. A korlátozott sebességű lakóövezetekben lakók többnyire családosak, ott tehát érdemes játékokat és gyermekholmikat hirdetni. A cégek már sok dolgot tudnak az ügyfeleikről, de a fórum- és Facebook-bejegyzések, valamint a tweetek kielemzésével rengeteget tudhatnak meg a vetélytársaik erősségeiről vagy hiányosságairól is. Nem szabad ugyanakkor annak megtörténnie, hogy valaki azért váljon például kevésbé jó banki ügyféllé, mert a Twitteren többször szidta a munkaadóját és a program azt valószínűsíti, hogy ezért hamarosan kirúgják.
Az Acxiom tevékenysége során több információhoz fér hozzá, mint a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI), a Google vagy éppen a Facebook. A cég gyakorlatilag ismeretlen a felhasználók előtt, ettől függetlenül elemzők úgy vélték, hogy a nevéhez fűződik a világ legnagyobb adatbázisának a kiépítése. A szerverei évente több mint 50 milliárd tranzakciót dolgoznak fel és a társaság tájékoztatása alapján világszerte több mint 500 millió internetezőről vannak információi. Minden személyről átlagosan 1500 adatot őriznek meg. Mindennek persze vannak kockázatai is. 2005-ben Scott Levine, a Snipermail cég egykori vezetője 1,6 milliárd személyes adatot lopott el a Acxiomtól.
Az Acxiom célja az, hogy a szolgáltatásaival segítsen a hirdetőknek abban, hogy célirányosabban kínálhassák a különböző termékeiket. Már egy név elég annak megállapítására, hogy az illető vagy a szülei például milyen származásúak lehetnek. Amennyiben valakit Deniznek hívnak, akkor a szülei régóta Németországban élő törökök lehetnek; olyan nevet akartak adni a gyereküknek, amely ugyan török, de a német fül számára sem annyira idegen. "A vezetéknév mellett megpróbálunk a korra is következtetni. A Tamás esetében például abból indulunk ki, hogy az illető legalább 35 éves, egy Kevin ugyanakkor jóval fiatalabb lehet. Elsősorban nyilvánosan hozzáférhető adatbázisokat, például telefonkönyveket használunk. Ezeket az adatokat akkor is felhasználhatjuk, ha a fogyasztó előzetesen ehhez nem járult hozzá. Az adatokat évente egyszer összehasonlítjuk a szövetségi állam, a tartományok és a közösségek nyilvántartásaival, így statisztikai anyagokat kapunk egyes kerületekre vonatkozóan, amelyekben csak néhány ezren laknak" - jelentette ki Carsten Diepenbrock, az Acxiom ügyvezetője.
A kerület alapján már lehet arra következtetni, hogy valaki milyen környezetben lakik, sűrűn lakott településről van-e szó, milyen házak a jellemzők (társas- vagy családi házak), hányan élnek házasságban vagy éppen egyedül, mennyi lehet az átlagkereset, sokan ingáznak-e a munkahelyükre és általában a családoknak van-e autójuk. Ezeket az információkat ötvözik például az Amazontól megvett adatokkal és kiderül, hogy az adott személy gyakran vásárol sportszereket az interneten.
A különböző adatokat számos forrásból szerzik meg. Ezek között vannak az okostelefonokon elérhető alkalmazások és szolgáltatások, a szabadalmi hivatalok bejegyzései, blogok, fórumok. Fontos lehet, hogy ki, mikor és mit vásárolt; általában pontosan fizeti-e ki a megrendeléseit, milyen árkategóriájú termékeket és szolgáltatásokat vásárol meg. A korlátozott sebességű lakóövezetekben lakók többnyire családosak, ott tehát érdemes játékokat és gyermekholmikat hirdetni. A cégek már sok dolgot tudnak az ügyfeleikről, de a fórum- és Facebook-bejegyzések, valamint a tweetek kielemzésével rengeteget tudhatnak meg a vetélytársaik erősségeiről vagy hiányosságairól is. Nem szabad ugyanakkor annak megtörténnie, hogy valaki azért váljon például kevésbé jó banki ügyféllé, mert a Twitteren többször szidta a munkaadóját és a program azt valószínűsíti, hogy ezért hamarosan kirúgják.
Az Acxiom tevékenysége során több információhoz fér hozzá, mint a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI), a Google vagy éppen a Facebook. A cég gyakorlatilag ismeretlen a felhasználók előtt, ettől függetlenül elemzők úgy vélték, hogy a nevéhez fűződik a világ legnagyobb adatbázisának a kiépítése. A szerverei évente több mint 50 milliárd tranzakciót dolgoznak fel és a társaság tájékoztatása alapján világszerte több mint 500 millió internetezőről vannak információi. Minden személyről átlagosan 1500 adatot őriznek meg. Mindennek persze vannak kockázatai is. 2005-ben Scott Levine, a Snipermail cég egykori vezetője 1,6 milliárd személyes adatot lopott el a Acxiomtól.