Berta Sándor
Egyre nagyobb problémát jelentenek a fizetett vélemények
A tőzsdén is jegyzett Yelp cég szeretne véget vetni annak a folyamatnak, hogy napjainkban gyakorlatilag fillérekért megvásárolhatók a webes vélemények.
A főként étterem- és bárminősítő honlapként ismertté vált cég arra a jelenségre akarja felhívni a figyelmet, amelynek keretében egyre több üzlettulajdonos fizet a felhasználóknak és a reklámügynökségeknek a pozitív véleményekért. A Yelp a jövőben egy felugró ablak segítségével figyelmezteti az internetezőket a gyanús webes véleményekre, s az utóbbiakat külön meg is jelöli, hogy senkinek a figyelmét se kerülhessék el.
A Yelp rendszerében is megtalálható üzlettulajdonosok többsége nagyon szeretné megszerezni a legjobb minősítést, ezért sok mindenre hajlandó. Néhányan közülük akár tisztességtelen módszereket is bevetnek csak azért, hogy megkaphassák az áhított rangot. A probléma csak az, hogy így sérül a tisztességes piaci verseny, ráadásul a felhasználókat is félrevezetik, tehát mindez még fogyasztóvédelmi aggályokat is felvet.
A jövőben a Yelp a gyanús véleményeket piros keretbe fogja tenni és Consumer Alert felirattal látja el. Eddig kilenc cég bukott le tisztességtelen módszerek miatt, mindegyik igyekezett jó véleményeket vásárolni a boltjaik számára. Az esetükben a figyelmeztetés 90 napig biztosan látható lesz, amennyiben pedig időközben újabb tisztességtelen lépéseket tesznek, akkor a piros keret és a felirat tovább marad. A platform üzemeltetői emellett egy olyan szolgáltatáson is dolgoznak, amely kimutatja, ha a különböző vélemények azonos IP-címről érkeznek.
A Gartner piackutató cég szerint a jelenség egyre nagyobb problémát jelent. 2014-ben már a közösségi oldalakon megjelenő online vélemények 10-15 százaléka lesz hamis. Az aprópénzért megvásárolható webes véleményekre egyébként már tavaly ősszel felfigyeltek amerikai kutatók.
A főként étterem- és bárminősítő honlapként ismertté vált cég arra a jelenségre akarja felhívni a figyelmet, amelynek keretében egyre több üzlettulajdonos fizet a felhasználóknak és a reklámügynökségeknek a pozitív véleményekért. A Yelp a jövőben egy felugró ablak segítségével figyelmezteti az internetezőket a gyanús webes véleményekre, s az utóbbiakat külön meg is jelöli, hogy senkinek a figyelmét se kerülhessék el.
A Yelp rendszerében is megtalálható üzlettulajdonosok többsége nagyon szeretné megszerezni a legjobb minősítést, ezért sok mindenre hajlandó. Néhányan közülük akár tisztességtelen módszereket is bevetnek csak azért, hogy megkaphassák az áhított rangot. A probléma csak az, hogy így sérül a tisztességes piaci verseny, ráadásul a felhasználókat is félrevezetik, tehát mindez még fogyasztóvédelmi aggályokat is felvet.
A jövőben a Yelp a gyanús véleményeket piros keretbe fogja tenni és Consumer Alert felirattal látja el. Eddig kilenc cég bukott le tisztességtelen módszerek miatt, mindegyik igyekezett jó véleményeket vásárolni a boltjaik számára. Az esetükben a figyelmeztetés 90 napig biztosan látható lesz, amennyiben pedig időközben újabb tisztességtelen lépéseket tesznek, akkor a piros keret és a felirat tovább marad. A platform üzemeltetői emellett egy olyan szolgáltatáson is dolgoznak, amely kimutatja, ha a különböző vélemények azonos IP-címről érkeznek.
A Gartner piackutató cég szerint a jelenség egyre nagyobb problémát jelent. 2014-ben már a közösségi oldalakon megjelenő online vélemények 10-15 százaléka lesz hamis. Az aprópénzért megvásárolható webes véleményekre egyébként már tavaly ősszel felfigyeltek amerikai kutatók.