Berta Sándor

Egyre nagyobb problémát jelentenek a fizetett vélemények

A tőzsdén is jegyzett Yelp cég szeretne véget vetni annak a folyamatnak, hogy napjainkban gyakorlatilag fillérekért megvásárolhatók a webes vélemények.

A főként étterem- és bárminősítő honlapként ismertté vált cég arra a jelenségre akarja felhívni a figyelmet, amelynek keretében egyre több üzlettulajdonos fizet a felhasználóknak és a reklámügynökségeknek a pozitív véleményekért. A Yelp a jövőben egy felugró ablak segítségével figyelmezteti az internetezőket a gyanús webes véleményekre, s az utóbbiakat külön meg is jelöli, hogy senkinek a figyelmét se kerülhessék el.

A Yelp rendszerében is megtalálható üzlettulajdonosok többsége nagyon szeretné megszerezni a legjobb minősítést, ezért sok mindenre hajlandó. Néhányan közülük akár tisztességtelen módszereket is bevetnek csak azért, hogy megkaphassák az áhított rangot. A probléma csak az, hogy így sérül a tisztességes piaci verseny, ráadásul a felhasználókat is félrevezetik, tehát mindez még fogyasztóvédelmi aggályokat is felvet.


A jövőben a Yelp a gyanús véleményeket piros keretbe fogja tenni és Consumer Alert felirattal látja el. Eddig kilenc cég bukott le tisztességtelen módszerek miatt, mindegyik igyekezett jó véleményeket vásárolni a boltjaik számára. Az esetükben a figyelmeztetés 90 napig biztosan látható lesz, amennyiben pedig időközben újabb tisztességtelen lépéseket tesznek, akkor a piros keret és a felirat tovább marad. A platform üzemeltetői emellett egy olyan szolgáltatáson is dolgoznak, amely kimutatja, ha a különböző vélemények azonos IP-címről érkeznek.

A Gartner piackutató cég szerint a jelenség egyre nagyobb problémát jelent. 2014-ben már a közösségi oldalakon megjelenő online vélemények 10-15 százaléka lesz hamis. Az aprópénzért megvásárolható webes véleményekre egyébként már tavaly ősszel felfigyeltek amerikai kutatók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nagyon Bözsike #7
    Egy nagyszerű információelméleti paradoxonal találkozunk itt. Ha túl sok kontrasztanyagot injektálunk a vérkeringésbe, előbb-utóbb vér helyett is saját undorító folyadékunk jön szembe. Ha mindenki besúgóvá lesz, akkor kit kell besúgni? Ha minden autót töréstesztnek vetünk alá, mit adunk el? Voltaképp az empíria elvi korlátja ez. Vajon megismerhetünk-e bármit, ha nem mi magunk kontrolláljuk, állítjuk elő? És vajon van-e értéke az ilyen tudásnak? Ha pedig nem mérünk, nem figyelünk meg, akkor nem tudatlanok maradunk?
    Lao Cetől Jay Forresterig sokan gondolkodtak ezen.
  • nextman #6
    Neked fizettek ezert?
  • Crane #5
    Az SG.hu egy nagyszerű oldal. Forradalmian új funkciókat tartalmaz, mint pl. a válasz funkció a hozzászólásoknál. És akkor még nem is említettem, hogy számtalan színvonalas cikk jelenik meg napi aktualitással, irigylésre méltó hibátlansággal.
    Ez egy remek oldal, csak ajánlani tudom mindenkinek!


    na megjött a pénz, mentem inni...
  • sanyicks #4
    ez nem igaz, az anális szex és a látens/ igazi homoszexualitás egyre népszerűbb, tehát de, sokan kíváncsiak a másikéra :D
  • gosub #3
    a vélemény olyan mint a segglyuk, mindenkinek van, de senki sem kíváncsi a másikéra.
  • Palinko #2
    lehet fake ügynöksége? :D

    de sztem ez a pár hónap vicc, ha tuti kamu nálam mindég is megmaradna a bélyeg és még így se tudnám elkerülni sztem hogy ne legyenek fizetettek. vagy haver által írtak
  • JL666 #1
    és a yelp honnan tudja hogy kamu?